Viggoman skrev:Den der ventil med fjeder kan jeg ikke lige genkende.....?
Reelt lavt olietryk skyldes enten godt slidte lejer eller en slidt oliepumpe. Mere sandsynligt er det blot en defekt trykmelder. Det er nok det billigste sted at starte at skifte den.
At rense en motor for olieslam og aflejringer kræver efter min bedste overbevisning total adskillelse. Chancen for at man får løsgjort noget snask, som så sætter sig et sted i en snæver oliekanal og dermed blokerer for et leje, er alt for stor.
Diesel i en V8, som And henviser til, kan man nok ikke bruge til så meget, det er en væsentlig mere "rustik" motorkonstruktion.
Her er jeg meget enig med Viggoman - om end jeg ikke vil påstå at jeg har nævnt noget med diesel i en V8

Jeg ved at man som "bonderøvstrick" kan rense en motor for lettere aflejringer gennem tilsætning af petroleum eller diesel i olien og lade den gå UBELASTET i tomgang et stykke tid inden der tappes af.
Jeg renser i øvrigt selv min motor med Bell Add servicerens til at blande i olien - virker fortrinligt.
Top og knaster: + 230.000 km - mineralsk 15W-40 olie de sidste 25.000 km (nu fuldsyntetisk) - motor renset 3 gange med Bell Add i min ejertid.
Som første punkt, ved mistanke om lavt olietryk, så ville jeg foretage en "uvildig ekstern" måling af trykket, altså måling med andet udstyr/sensor for at afgøre hvad trykket egentligt er i maskinen.
Hvis der kun havde været en olielampe der alligevel først tænder ved 0,00000874325 bar - så havde der jo aldrig været noget at blive bekymret over
Vi kan alle (inklusiv mig selv) både stole blindt på og/eller blive skræmt af hvad et instrument viser os. Derfor afklar kilden!
Dernæst ville jeg angribe de mekaniske dele - kontrol af oliepumpe (og måske en udskiftning.)
Alternativ "if it aint broken - don't" fix it...