Olietryk

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indlægaf the chicken » tors 20. maj 2010 07:27

Ja har også hældt nogle liter diesel igennem en V8er engang, det virker ret godt :)
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf hasse » søn 13. feb 2011 12:48

Tager lige denne tråd op.
Begrundelse: Synes, at trykket på olietrykmåleren - stadig - er lavt.
Ligger konstant omkring og under 2. Og det irriterer mig.

Jeg har målt på måleren (den på blokken) og vædierne er ikke, som de skal være. Derfor igang med at bestille en ny.

Jeg har tidligere - et eller andet sted - refereret til en gut på Miatanet, der overhovedet ikke fik trykforøgelse ved at udskifte oliepumpen.
Hans kompression og alt andet, der har indflydelse på trykket var ok. Ligesom hos mig...skrev hunden.

I bundkarret er der en si, ventil med fjeder m.m.

Hvad er det egentlig for noget? Og hvordan virker/fungerer det?

Hvis man vil rense dette (uden at skille hele lortet ad) er det vel ikke tilstrækkeligt \"bare\" at skylle igennem (?)- se tidligere i denne tråd.

Så er det vel bedre at fylde bundkarret med \"opløsningsvædske\" af ene eller anden art og lade det virke i xx tid. Og så håbe, at slaggedannelse bliver opløst. Hvis altså \"slaggedannelse\" overhovedet kan opløses!
Eller hür?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » søn 13. feb 2011 18:40

Den der ventil med fjeder kan jeg ikke lige genkende.....?

Reelt lavt olietryk skyldes enten godt slidte lejer eller en slidt oliepumpe. Mere sandsynligt er det blot en defekt trykmelder. Det er nok det billigste sted at starte at skifte den.

At rense en motor for olieslam og aflejringer kræver efter min bedste overbevisning total adskillelse. Chancen for at man får løsgjort noget snask, som så sætter sig et sted i en snæver oliekanal og dermed blokerer for et leje, er alt for stor.

Diesel i en V8, som And henviser til, kan man nok ikke bruge til så meget, det er en væsentlig mere \"rustik\" motorkonstruktion.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Kuksi » søn 13. feb 2011 19:13

Mit lokale værksted bruger et rense produkt som dette. De har gode erfaringer med det. Mener at vide at f.eks Toyota anvender Bell Add's produkter som en fast del af et (stort?) eftersyn.
http://www.billigbilpleje.dk/product/bell-add-servicerens-3-250-ml-976/
Har brugt det på min 306, med godt resultat. Der kan læses meget godt om Bell Add's produkter. Og jeg vil sige at da jeg efterfølgende tappede olien af motoren var det kulsort!
Senest rettet af Kuksi søn 13. feb 2011 22:30, rettet i alt 1 gang.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » søn 13. feb 2011 19:44

Det er rensning af bundkarret, ventil osv., jeg tænker på.
(Kan godt følge dig Viggoman).

Ad ventil, fjeder, mm:
Haynes 2A-15
Enthusiast's 3:19
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » søn 13. feb 2011 22:37

Mig bekendt er ventilens funktion at begrænse olietrykket. Således at det ikke bare fortsætter med at stige med tiltagende motor omdr. Men at man opnår et givent max olietryk.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » søn 13. feb 2011 23:51

Noget i retning af det, at mine tanker gik.

Og hvis det er rigtigt, vil en \"forstoppet\" ventil og en \"løs\" fjeder medvirke til lave værdier på instrumentet.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Viggoman » man 14. feb 2011 08:36

Ventilen åbner ved 60PSI ( lidt over 4 BAR), men den fysiske åbning begrænser trykfaldet, derfor kan man sagtens se olietryk ud over 4 BAR.

En hængende åben ventil vil give et for lavt olietryk ved lave omdrejninger, men normale ved høje omdrejninger. En blokeret ventil vil give et sprængt oliefilter og meget højt olietryk lige indtil filteret ryger.....
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf hasse » man 14. feb 2011 12:34

Har lidt svært ved at gennemskue sidste afsnit. spc. at filteret skulle blive sprængt, hvis ventilen er blokeret.
På det diagram, som jeg har af oliekanalerne på 1.9 (der står 1.9 ikke 1.6 eller 1.8) kan jeg ikke se, hvor ventilen sidder.

Sidder ventilen i røret mellem sien og oliepumpen?

Er meningen med ventilen, at når den er åben bliver olien i bundkarret?

De af jer, der har monteret ny oliepumpe må kunne forklare nærmere om placeringen af ventilen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Viggoman » man 14. feb 2011 13:47

Den er integreret i oliepumpehuset og dumper olien retur i krumtaphuset.

De eneste udvendige komponenter i oliesystemet er olietrykmelder og filter. Det er de svageste punkter ved et for højt tryk og et sprunget filter er ikke usædvanligt hvis overtryksventilen blokerer.
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf hasse » man 14. feb 2011 14:18

Den overtryksventil du omtaler, er det ikke den, der er i selve det originale oliefilter til mx5?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf And » man 14. feb 2011 20:40

Viggoman skrev:Den der ventil med fjeder kan jeg ikke lige genkende.....?

Reelt lavt olietryk skyldes enten godt slidte lejer eller en slidt oliepumpe. Mere sandsynligt er det blot en defekt trykmelder. Det er nok det billigste sted at starte at skifte den.

At rense en motor for olieslam og aflejringer kræver efter min bedste overbevisning total adskillelse. Chancen for at man får løsgjort noget snask, som så sætter sig et sted i en snæver oliekanal og dermed blokerer for et leje, er alt for stor.

Diesel i en V8, som And henviser til, kan man nok ikke bruge til så meget, det er en væsentlig mere "rustik" motorkonstruktion.

Her er jeg meget enig med Viggoman - om end jeg ikke vil påstå at jeg har nævnt noget med diesel i en V8 ;) Jeg ved at man som "bonderøvstrick" kan rense en motor for lettere aflejringer gennem tilsætning af petroleum eller diesel i olien og lade den gå UBELASTET i tomgang et stykke tid inden der tappes af.

Jeg renser i øvrigt selv min motor med Bell Add servicerens til at blande i olien - virker fortrinligt.

Top og knaster: + 230.000 km - mineralsk 15W-40 olie de sidste 25.000 km (nu fuldsyntetisk) - motor renset 3 gange med Bell Add i min ejertid.
Billede

Som første punkt, ved mistanke om lavt olietryk, så ville jeg foretage en "uvildig ekstern" måling af trykket, altså måling med andet udstyr/sensor for at afgøre hvad trykket egentligt er i maskinen.

Hvis der kun havde været en olielampe der alligevel først tænder ved 0,00000874325 bar - så havde der jo aldrig været noget at blive bekymret over :wink:
Vi kan alle (inklusiv mig selv) både stole blindt på og/eller blive skræmt af hvad et instrument viser os. Derfor afklar kilden!

Dernæst ville jeg angribe de mekaniske dele - kontrol af oliepumpe (og måske en udskiftning.)

Alternativ "if it aint broken - don't" fix it...
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Viggoman » man 14. feb 2011 21:35

And skrev:[ om end jeg ikke vil påstå at jeg har nævnt noget med diesel i en V8 ;)

Beklager And, det var sgu Chicken der havde hældt diesel på en V8'er.

:oops:

men stadig i fjerkræafdelingen..... :lol:
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf hasse » tirs 15. feb 2011 08:29

Når jeg overhovedet kommer ind på fjeder og ventil, er det af forståelsesmæssige grunde.

Sidder den før pumpen eller efter pumpen?

Ovenstående billede ligner fuldstændig mit ditto, men siger jo egentlig ikke meget om, hvordan oliekanalerne i blok og pumpe ser ud.

Vi har nok alle prøvet at rense/vaske vores hænder efter at have rodet med dytten.
Uden at skidtet i hændernes \"revner og sprækker\" kommer helt væk.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Viggoman » tirs 15. feb 2011 09:06

Overtryksventilen sidder på oliepumpens udgangsside (tryksiden)

Diagram:

Billede
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

ForegåendeNæste

Tilbage til Diskussion