Moment stærke motorer henter sine HK hurtigere end en moment svag motor, som jeg også tidligere har vist med den link.
Men, jeg har prøvet at køre min diesel bil der topper sit moment ved 1850rpm. Kørte den op til 1850+500rpm for at tage hensyn til rpm faldet ved gearskift..
Bagefter lod jeg motoren blive oppe ved 4500rpm igennem alle gear, altså hvor hk topper.
Ingen tvivl, hvad der er hurtigst...det var absolut IKKE hvor jeg hele tiden lod bilem blive ved motorens maksimale moment.
Mellem acceleration prøvede jeg også og igen ingen tvivl.
Kørte 80 med under 2000rpm og gav den pedalen versus hvor jeg lod den ligge på knap 3500rpm - den med omdrejninger er klart og helt suverænt den hurtigste.
Jeg har ikke sat min G-Tech Pro RR, så jeg har ikke tiderne på skrift - men vil gøre det snarest, vil jeg offentligøre min dokumentation her.
Omdrejninger = hk og bedre acceleration.
Ved acceleration ved stående start vil en moment stærk motor ofte de første meter være hurtigere grundet sit moment \"afhængig af gearing på begge biler\" - men herefter vil den moment svage bil være hurtigere såfremt den har mere effekt altså hk til rådighed.
Alle ved at en moment stærk motor vil ALTID have flere HK til rådighed ved lavere omdrejninger i forhold til en moment svag motor med SAMME hk - ikk ???
Så et gear ned i den moment svage bil og den vil have samme hk til rådighed og de er faktisk lige hurtige - idet begge biler hermed har samme hk til rådighed - ikke rocket science.
Min middagsmad -kyllingen - skal til optøning og bagefter skal jeg ryge min \"Hasse\"