Skægt nok er der i den artikel til den artikel der startede hele diskussionen
Der er dog noget i hans argumentation om at prøve at stampe pedalen i en bil og føle acc.
Jeg mener han glemmer mindst én vigtig ting.
Der bliver stadigt sværere at accelerere bilen jo højere hastigheden er.
Da bilen torque peak ligger længere nede i rpm's end peak power vil det være sværere for motoren at accelerere bilen ved power peak.
Derfor vil man føle hvad han beskriver, men det vil ikke være fordi motoren yder mindre, men fordi motoren skal overkomme en større modstand ved højere hastighed. Så ja man acc. ikke så hurtigt i 1. ved 6k rpm som ved 3k, men det betyder ikke man nødvendigvis acc hurtigere i 2. ved samme hastighed.
Jeg tror en stor del af forvirringen kommer af at det er Nm der skubber en fremad, jo flere jo bedre. Men det er målt ved baghjulenes kontakt med vejen.
Hvis vi lavede to nye motorer med samme hk som mx'en og samme relative fordeling over rpm.
Den ene med præcis dobbelt så mange Nm og halvt så mange rpm og den anden med det halve moment og dobbelt rpm
Og vi monterede hhv et 1:2 og et 2:1 (friktionsløst)gear inden gearkassen
Ville de give præcis det samme resultat målt på baghjulene og i ryggen.
Lyden ville dog være anderledes
Det er vigtigt at huske at gear og motor i en bil som mx5'en ikke bare er nogle stumper der er bikset sammen på en eftermiddag. Der er gjort en del ud af at lægge gearenes forhold således motoren kan yde sit bedste det meste af tiden.
Jeg ville meget gerne se et par kurver fra en virkelig acc. med en mx5.
evt. torque peak vs power peak shifting, men en fuld acc gennem 1. og 2. gear ville være nok.
Gtech ejere det er her i skal række hånden op
Jeg skal se om jeg kan finde tid til at lave en graf der viser den teoretiske acc af bilen når der er taget højde for luft- og rullemodstand, gearing etc etc.