Lyddæmpning i dørerne - success. Hurtigere elruder - fiasko

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Lyddæmpning i dørerne - success. Hurtigere elruder - fiasko

Indlægaf MrT » lør 21. jun 2008 09:27

Monterede nogle 4mm resonansplader i dørerne igår:
http://thansen.dk/product.asp?c=1875935 ... =553619443
Cirka 2 stykker á 15cm høje og 40cm lange i hver dør. Og det virker FREMRAGENDE! Nu siger den ikke længere \"jeg falder fra hinanden om lidt, jeg gør!\"-når døren lukkes, men nærmere et mere rigtigt og hurtigt \"klonk\" når de lukkes. Lækkert. De skal bare have lidt med en hårtørrer så bliver de fleksible og nemme at forme til dørens bette kurve.

Til gengæld fejlede mit forsøg med at optimere elruderne noget så grusomt. Hvis noget, er de blevet endnu langsommere nu.

Passagerruden havde det med at når den kom til bunds, begyndte den at sige \"takke over\"-lyde. Dertil har den så tilføjet at hvis man kører ruden i bund, kan den altså ikke komme op igen, medmindre man hiver i den til den får fat. Jeg forsøgte at rense skinnerne i begge dører med noget ståltråd med klud omkring, jeg synes egentlig ikke det var så nemt som antaget. Men da jeg troede det var gjort fint nok, sprøjtede jeg noget valvoline smørrelse derned som jeg fik fra et reservedelslager, han sagde det var velegnet til den slags. Resultatet er endnu langsommere vinduere. Hvis de var sløve før, er de næsten pinlige nu.

Men jeg kunne simpelthen ikke greje hvorfor passagerruden takker over, ser ud til at være sat en motor på det system der normalt hejser ruden. Og det er ikke sådan et system hvor der går noget på kryds, men en slags kæde der kører rundt inde i et rør der er åben på bagsiden (hvor det er umuligt at komme til), så det er nok fyldt godt op med snask og skidt. Bare umuligt at rense.

Tror jeg forsøger om jeg kan finde noget ordentligt fedt der dur, til formålet, give den lidt af det. Hvis ikke det hjælper på hastigheden, må jeg vente indtil det går mig tilpas nok på til at skifte hele det el-rude hejs system, der er jo allerede trukket strøm derud fra kontakterne.

Billede

I røret til venstre der lige er oppe og vende, kører den kæde der styrer ruden på en eller anden magisk måde. Og til højre derfor kan man se den ene skinne ruden kører i, den er vel under 1cm bred og ret umulig at komme til at rense.

Billede
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » lør 21. jun 2008 19:32

Det ser sørme spændende ud derinde bag beklædningen hva !!!

Jeg kunne mægtig godt tænke mig at få at vide hvor og hvordan du har monteret de støjdæmpende plader. Jeg syntes også det lyder som om der er en halv bestikbakke indeni dørene når de lukkes.
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf AS DK » lør 21. jun 2008 21:11

Når jeg får tid skal dæmpning af dørpladerne være det første jeg får lavet på min MX5. Som gammel Mercedes-ejer..........
Ja, jeg kan simpelthen ikke klare den \"plang\"-lyd det giver når døren lukkes. Har prøvet efter på flere andre MX5'ere for at høre om min bare var ekstrem, men nej, de lyder alle ens.

Nå, det er en simpel operation til meget få penge og følgende stor glæde.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf MrT » lør 21. jun 2008 22:43

Det var simpelthen nemt at montere de plader. Eneste problem er at det er svært at komme til, og derved svært at gøre rent. Jeg tørte dog bare godt til med en klud, så hvis det viser sig at om 1 måned er pladerne faldet ned, må jeg bare rengøre bedre næste gang og prøve igen - jeg brugte ikke engang halvdelen i den pakke jeg fik fra T hansen.

Jeg skar dem bare ud i stykker á 40cm lang og 15cm høj, varmede dem lidt med en hårtørrer så de blir fleksible, de er selvklæbende på bagsiden. Førte dem ind i en af de firkantede huller i døren og placerede dem på langs på midten, og pressede godt fast. Og så i tror jeg nok jeg smed et lille stykke på 15x15cm ind i hver dør også, der var et sted jeg lige kunne komme til, så tænkte det nok ikke ville gøre noget skade at sætte lidt ekstra ind.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » søn 22. jun 2008 03:17

Ok tak for det.

Jeg kan forstå at det er på indersiden af det yderste stykke dør og tilgængeligt gennem det store firkantede hul. Det vil jeg da prøve.

Har du fået bil hjem fra rep ??
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf MrT » søn 22. jun 2008 07:56

Nemlig.

Ja jeg fik den ret hurtigt igen faktisk, så intet problem der. Men nu får den lov at stå i fred indtil 13-14. juli hvor jeg kommer retur til DK og holder sommerferie, så sørg venligst for GODT VEJR resten af juli !!
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Tilbage til Diskussion