MAT LAK !!!!

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

MAT LAK !!!!

Indlægaf Lennart » fre 4. jul 2008 10:17

Min MXer, der er rød naturligvis :wink: Ja den er ved at blive lidt træt i lakken, som om den blegner lidt her og der. Har prøvet at polere, men det hjælper kun så længe poleringen er våd. Så med fare for at emnet sikkert er debatteret før:
Hvordan kan man få lakken op på 100% igen, og hvordan holder man den der ?

Falmingen har vel noget med solen at gøre, så det gælder vel om at holde den væk fra solen, og kun køre i regnvejr fremover :o
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf PartyPhreak » fre 4. jul 2008 10:52

På bmwe30.dk er der en som laver professionelle poleringer, og han svarede på et lignende spørgsmål for et par måneder siden:

Q: \"har en e30 i BMW ROOT og den er jo som alle andre røde biler falmet. er der noget at gøre ved den eller er den fortabt ??? måske du har et vidundermidel\"

A: \"der er kun en ting der virker på en oxyderet lak , og det er en ny lakering , ellers skal du polere den hver 3 uge for at den står rød og fin\"

Jeg tror det er fordi den har fået for lidt pleje, tidligere i sit liv at lakken er blevet mat..
Brugeravatar
PartyPhreak

Geografisk sted: Tåstrup, Storkøbenhavn

Indlægaf Claus » fre 4. jul 2008 13:49

min nabo har en tør VW og han har det samme problem....han gav den en grundrens og derefter det nye nano voks fra turtle...waw, den står flot....måske det vil hjælpe ham i femtiden hvis han får den ditech behandlet, altså en lak konservering.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf PartyPhreak » fre 4. jul 2008 13:54

Claus skrev:min nabo har en tør VW og han har det samme problem....han gav den en grundrens og derefter det nye nano voks fra turtle...waw, den står flot....måske det vil hjælpe ham i femtiden hvis han får den ditech behandlet, altså en lak konservering.

Det er da bestemt et forsøg værd...
Brugeravatar
PartyPhreak

Geografisk sted: Tåstrup, Storkøbenhavn

Indlægaf Lennart » fre 4. jul 2008 14:31

Tak for jeres svar.

Lakkonservering !!! Lyder spændende, hvad er det egentlig for noget ?
Lennart

Indlægaf Kuksi » fre 4. jul 2008 18:05

Lakkonservering er en behandling (polering) der efterlader en eller anden form for \"hinde\" oven på lakken. Det kan være med til at gøre lakeringen meget flot i overfladen, og samtidig væsentlig mere modstandsdygtig over for stenslag.
Har engang fået en behandling dækket af forsikringen (modpartens), da de havde sprøjtet med noget mudder/borevand på min bil. Det var i forbindelse med bygning af et p-hus, og de spulede vist nogle store støtteplader ned i jorden. Det var ikke mulig selv at vaske og polere af med lakrens.
Tog kontakt til et lakcenter (tror det var Ditec), og de kunne altså bare få det lavet 100%. Det var en metalic lakering med klar lak ovenpå.
Har faktisk stadig svært ved at forstå at jeg ikke selv kunne ordne det, med de midler jeg prøvede med.

Nu er en rød lakering den farve der hurtigst nedbrydes af solen. Derfor er den ekstra tilbøjelig til hurtigt at se mat og kedelig ud. Der er kun en ting at gøre, nemlig at anvende et polermiddel der sliber den nedbrudte lak af.

Har selv et par steder ved skarpe kanter/hjørner hvor den forrige ejer har poleret ned til grunderen. :o
SÅ man skal altså anvende disse midler med omtanke, og kun når det er nødvendigt.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » fre 4. jul 2008 19:15

Ikke rød men hvid:
Først en ordentlig vask med sæbe uden voks.
Rensede/afvaskede med benzin.
Lakrens.
Lakforsegler (m.nano teknologi).
Voksbehandling (endnu en gang nano).
HÃ¥ndpolering.

Lakken er ikke for tyk se ovenfor, så pas på med \"slibningen\".

Prøv evt. hele arbejdsgangen på bagklappen.

Man bør måske overveje at få en professionel til at gøre det (da rød åbenbart er særlig udsat).
Så er der et sted at gå hen, hvis det er noget l...t.
Der er jo en tendens til - som jeg har - at forsøge igen og igen, hvis resultatet ikke svarer til ens forventninger.

Og det er lakken altså for tynd til.

Manuelt arbejde-foretrækker jeg.

Og selvom min er hvid, var der en utrolig forskel på et ubehandlet og behandlet forsøgsområde. Der lægger sig uvægerligt et lag af alle former for os, olie, benzin og alm. luftforurening på sådan en lakæske.
Og især på kølerhjelmen. Men der bliver skidtet jo også \"varmebehandlet\".

Og er der et særligt (måske meget lille) område ved f.eks en bilkabulle, du har rettet på el. lgn., der får for meget arbejdeskoncentration, har du pludselig et rigtigt problem. Er meget tæt på grunderen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Lennart » fre 4. jul 2008 19:50

Hmmm. Vi har også en VW passat med metallak, den står ude dag og nat sommer og vinter. Kører gennem vejsalt, snedriver, grusveje etc. Bliver stort set aldrig vasket og da slet ikke poleret. Og den står reelt som ny i lakken, og uden en rustplet nogen steder what so ever. :!:
Og så får man sådan en fine dame ind af døren, der har sørget for at garagen er blevet rydet op, så den kan stå derinde væk fra solens grusomme behandling, som ikke tåler vinter, eller noget som helst.
Lidt ærgeligt den er så sart, men det glemmer man hurtigt når man sidder ned i \"skødet\" på bilen, og trykker speederen i bund.......

Tak for jeres råd, jeg kan opfatte at der skal en flaske nano på bordet ! :D
Lennart

Indlægaf Kuksi » fre 4. jul 2008 20:20

Lige et godt råd, taler af erfaring :!:

Sørg for god udluftning og brug hansker, når I arbejder med \"nano produkter\". Der er ingen tvivl om at de virker, men de er bestemt ikke gode for helbredet. Der mangler stadig undersøgelser på området, og produkterne er ofte ikke mærket overhovedet.
Har selv været ved at satse på at blive forhandler for nogle år siden, og prøvede ved den lejlighed flere produkter. Da partiklerne jo netop virker som de gør på grund af deres \"nano størrelse\", så brugte jeg ikke handsker da jeg nano behandlede mine fælge. For de små partikler ville jo bare trænge gennem gummihanskerne (troede/tror jeg) :oops:
Er ret sikker på at det var derfor jeg i mange uger derefter havde udslet, og stikkende fornemelser på hænderne.
Ved at der i Tyskland har været indlagt mere end 100 kvinder med vand i lungerne (dem de trækker vejret med :lol: ). Det der var det til fælles at alle have brugt nano produkter på badeværelsets fliser.

Jeg valgte selv at trække mig helt ud af dette efterfølgende. Da jeg tror det er noget problematisk at få ud i miljøet.

Håber ikke at jeg har skræmt jer helt fra at bruge dette, man pas lige på hvis I gør.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » fre 4. jul 2008 20:23

Jeg siger også tak for denne tråd om rød lak:

Der er en rigtig køn kvinde i det lokale, der kører rundt i en rød BMW Z'er.

Og den er MEGET, MEGET falmet.

Så nu ved jeg, da der åbenbart er særlige problemer med rød, hvad jeg IKKE skal tilbyde at gøre for hende.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Thor » fre 4. jul 2008 23:18

Ja med fare for ikke at lyde så videnskabelig som alle andre kan jeg kun forslå at køre til http://www.gladbil.dk/home.php

ved godt at der er en nem løsning..men der findes også ejere af MX 5 der ikke gider selv :-)
Black NA 1.6 1993, Second Edition
Brugeravatar
Thor

Geografisk sted: Nord Sjælland

Tilbage til Diskussion