Kan jeg bruge min julegave?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Kan jeg bruge min julegave?

Indlægaf Danny » man 29. dec 2008 10:09

Her til jul var kæresten så flink at give mig en Black and Decker batterilader (til biler altså), da 5'eren er helt død. Nogen må have glemt at afkoble batteriet inden vedkommende tog til Afghanistan... :oops:

Dagen efter leger man selvfølgelig med sit nye grej og mens jeg befamler det læser jeg, at det er beregnet til blysyrebatterier. Uden at være sikker mener jeg, at MX5'ernes batterier er syrefri.

Jeg mener dog, at andre herinde har samme batterilader. Så jeg vil lige høre om det er en anden model i har, eller om man godt kan bruge den jeg nu har fået?
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Bent » man 29. dec 2008 21:35

Almindelige bilbatterier, har syre i sig. Specielle letvægts batterier, kan være opbygget anderledes.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Kuksi » man 29. dec 2008 21:54

Hvad hedder dit batteri, og hvad står der ellers på det?
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Felix » man 29. dec 2008 22:53

Det vigtigste er at du ikke lader med en for kraftig strøm - Det kan navnligt det vedligeholdelsesfrie batteri mx-5 er født med ikke tåle - Lad det ved nogle få ampere ikke mere. Se hvilken ladestrøm laderen du har fået lader med - kan den evt justeres til at lade mindre kraftigt i en \"skåneindstilling\"? Justerer den strømmen ned så det passer med at batteriet lades op?
Personligt bruger jeg en justerbar laboratoriestrømforsyning jeg lavede for vel 25 år siden af et brinck elektronik kit - Den kan stilles til en præcis spænding - jeg vælger 14,0 volt og giver så strøm svarende til at der ligger denne spænding over polerne begrænset af at den kun kan levere 2,5 ampere. Den vil så selv justere ampererne ned når batteriet er mere og mere ladet op, så den til sidst kun giver nogel få hundrede mA eller bilens hvilestrømforbrug. MX-5 baetteriet har rigtigt godt af at blive ladet fuldt op en gang imellem som den kan gøre det og komme helt i top med opladningen har jeg læst et sted - tror det var i en blog på miata.net

Hvis din lader giver for meget strøm til vedligeholdelsesfrie batteriet som MX-5'erens, så vil jeg råde dig til at bytte den - evt til et Brinck kit hvis du har lyst til at svinge en loddekolbe. Ellers er der andre alternativer på markedet.
God fornøjelse 8)
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf BB » tirs 30. dec 2008 01:14

Felix skrev:Det vigtigste er at du ikke lader med en for kraftig strøm - Det kan navnligt det vedligeholdelsesfrie batteri mx-5 er født med ikke tåle

Det kan jeg godt skrive under på :oops:

Min generator stod af for snart et par måneder siden og ud fra tanken om, at batteriet under alle omstændigheder var fra 1999 så tog jeg chancen og forsøgte mig med en tilfældig lader. Det var en skidt ide for jeg fik ladet batteriet, men kun til godt 11 volt for laderen ødelage simpelthen en del af batteriet.

Jeg har tidligere med held brugt en anden tilfældig lader, men mit held slap altså op. Et nyt batteri fra Mazda koste vist ca. 800.- (Oveni at jeg måtte havde skifte generatoren) :(

Felix skrev:MX-5 baetteriet har rigtigt godt af at blive ladet fuldt op en gang imellem som den kan gøre det og komme helt i top med opladningen har jeg læst et sted - tror det var i en blog på miata.net

På æsken mit nye batteri kom i, så stod der at hvis det ikke er i brug bør det opfriskes hver 6 måned (og hver 3 måned hvis det er i troperne). Det er forøvrigt muligt og tilpasse monteringen af batteriet på M-5'eren så der kan bruges et alm. batteri, men i hvertfald på en NB er det en dårlig ide da der er for lidt udluftning i bagagerummet (Jeg er ikke sikker på hvor batteriet ligger i en NA eller en NC).
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Re: Kan jeg bruge min julegave?

Indlægaf JP-photo.dk » tirs 30. dec 2008 13:45

Danny skrev:Her til jul var kæresten så flink at give mig en Black and Decker batterilader (til biler altså), da 5'eren er helt død. Nogen må have glemt at afkoble batteriet inden vedkommende tog til Afghanistan... :oops:

Dagen efter leger man selvfølgelig med sit nye grej og mens jeg befamler det læser jeg, at det er beregnet til blysyrebatterier. Uden at være sikker mener jeg, at MX5'ernes batterier er syrefri.

Jeg mener dog, at andre herinde har samme batterilader. Så jeg vil lige høre om det er en anden model i har, eller om man godt kan bruge den jeg nu har fået?

Hvis det er modellen som T.Hansen havde på tilbud inden jul, så har jeg også en. Og den har ladet batteriet fint på Mazdaen her i december.
JP-photo.dk

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Danny » fre 2. jan 2009 12:36

Tak for svarene. Jeg nåede dog ikke at afprøve den inden jeg atter tog afsted sydpå, men nu ved jeg da, at jeg kan bruge den når jeg kommer hjem. Den skal i hvert fald få forsøget :P
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Tilbage til Diskussion