Felix skrev:Det vigtigste er at du ikke lader med en for kraftig strøm - Det kan navnligt det vedligeholdelsesfrie batteri mx-5 er født med ikke tåle
Det kan jeg godt skrive under på
Min generator stod af for snart et par måneder siden og ud fra tanken om, at batteriet under alle omstændigheder var fra 1999 så tog jeg chancen og forsøgte mig med en tilfældig lader. Det var en skidt ide for jeg fik ladet batteriet, men kun til godt 11 volt for laderen ødelage simpelthen en del af batteriet.
Jeg har tidligere med held brugt en anden tilfældig lader, men mit held slap altså op. Et nyt batteri fra Mazda koste vist ca. 800.- (Oveni at jeg måtte havde skifte generatoren)
Felix skrev:MX-5 baetteriet har rigtigt godt af at blive ladet fuldt op en gang imellem som den kan gøre det og komme helt i top med opladningen har jeg læst et sted - tror det var i en blog på miata.net
På æsken mit nye batteri kom i, så stod der at hvis det ikke er i brug bør det opfriskes hver 6 måned (og hver 3 måned hvis det er i troperne). Det er forøvrigt muligt og tilpasse monteringen af batteriet på M-5'eren så der kan bruges et alm. batteri, men i hvertfald på en NB er det en dårlig ide da der er for lidt udluftning i bagagerummet (Jeg er ikke sikker på hvor batteriet ligger i en NA eller en NC).