Oplevelse af årgang 2003 Mazda MX5 1,8

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Oplevelse af årgang 2003 Mazda MX5 1,8

Indlægaf tkrath » man 25. jul 2005 14:26

Hej,

jeg har idag prøvet ovenstående bil. Jeg synes der er nogle punkter jeg vil fremhæve og må indrømme at jeg endnu ikke er 100% overbevist om at det er min næste bil (måske regnvejr også har noget m. det at gøre).

Bilen, en 2003 NB 1,8'er m. 25.000 km på tælleren, kører fantastisk godt og har en fremragende undervogn. Den 6 trins gearkasse tiltaler mig bestemt også - ligeledes baghjulstrækket. Go-kart fornemmelsen og det at du har hele bilen inden for rækkevide er virkelig også et stort pluds. Bilen har dog noget svært ved at stå fast i 1-3. gear (regnvejr), hvilket kom en del bag på mig (særligt i 3. gear). Den er dog herlig nem at holde styr på grundet undervognens opsætning, så ingen problemer hermed.

M. mine 195cm er pladsen dog noget trang, så mit hår rammer lige indersiden af kalechen når denne er oppe. Ligeledes kan jeg ikke holde og rattet og dreje en fuld omgang (mine knæ er i vejen). Hvordan er jeres oplevelse af pladsen - vil dette være et problem i dagligdagen og hvad med når kalechen er nede (fartvind, insekter etc. i panden ;))? Jeg oplevede ligeledes at jeg skulle bukke hovedet lidt ned for at se ud af sideruden. Jeg kan dog godt sidde oprejst inde i bilen.

Før jeg køber en NB’er, skal jeg selvfølgelig have prøvet at køre i bilen m. kalechen nede. Oplevelsen af bilen vil sandsynligvis være noget anderledes.

Mht. motorkraften så synes jeg egentlig at 1,8’er passer meget godt til bilen. Den er jo ikke nogen raket, men med meget mere effekt må det hele da gå op i hjulspind?

Når man ser på årgang 1999, så er det kun Anniversary modellen, som har 6 trins gear – er dette korrekt forstået?

Mvh/TK :)

PS. Der er ikke meget forumaktivitet – skyldes det at brugerne er på ferie? ;)
tkrath

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Danny » man 25. jul 2005 17:06

Hejsa.

Jeg har lidt på fornemmelsen at de fleste er på ferie, så jeg har også holdt lav profil på det sidste.

Jeg er selv 193 cm og kan sagtens være i bilen (en NA'er fra 1990), men jo, rattet sidder mellem knæene. Især med militærstøvlerne på er det lidt trangt. Men det har nu ingen indvirkning på køreoplevelsen, jeg har til dato ikke lignet en flækket træsko mere end i den bil :D
Men grundet højden sidder frisuren lige nøjagtigt over forruden når man kører topløst, gæt hvad man så ligner efter et par km :wink:

Jeg fik engang en kæmpebille ind i bilen, men det var med toppen oppe. Med kalechen nede kører jeg som regel med solbriller på, bare for en sikkerheds skyld. Men risikoen afhænger en del af om du ruller sideruderne ned eller ej, jeg har ikke prøvet at blive ramt endnu.

Jeg kører dagligt i bilen, og der er absolut ingen problemer. Den kan sagtens bruges i det daglige uden at det bliver ukomfortabelt, men skal der købes ind bør du vælge en anden bil :P
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf tkrath » man 25. jul 2005 17:57

Danny skrev:Jeg kører dagligt i bilen, og der er absolut ingen problemer. Den kan sagtens bruges i det daglige uden at det bliver ukomfortabelt, men skal der købes ind bør du vælge en anden bil :P

Hehe, kanon - det var det jeg lige skulle høre ;) Men er NA'eren større end NB'eren i kabinen (særligt ved knæene)?

Jeg køber ikke stort ind, så ingen problemer der :)

Mvh/TK
tkrath

Indlægaf Softtop » man 25. jul 2005 18:00

Et par kommentarer til dit indlæg..

Ja, pladsen er ikke til alt for høje personer i en MX5,
men netop dét er et kritikpunkt der mest retter sig til
NB varianten. I en NA er pladsen en kende bedre men om det
er nok til dig er også et spørgsmål. ( for ikke at nævne om du
overhovedet er interesseret i en ældre model )

I den nye NC skulle pladsen iøvrigt være generøs - og hvis du
også er generøs når det gælder penge, så er løsningen ligefrem. :wink:

Mht. din oplevelse af køreegenskaberne i vådt føre er det som punkt
ét altid væsentligt hvilket dæk bilen er monteret med - nogle dæk
burde være ulovlige at sælge, når man mærker hvor ringe de fungerer.

Min egen vurdering af køreegenskaberne er at de er ganske godmodige
for en baghjulstrukken bil - f.eks kunne man få væsentlig mere at se til
i regnvejr i en ældre 3-serie BMW. Men for baghjulstræk gælder bare
nogle andre \"regler\" for hvordan man bedst klarer en tilspidset situation.
Nogle mennesker bliver bange for et lille kast med \"numsen\", men andre
syntes at det er den eneste måde at overføre motorens kræfter på.

Om bilen kan tåle flere kræfter? Det er der nok flere medlemmer der
mener. Mazda mener det åbenbart også selv - ihvertfald har man i USA
kunne købe NB´eren med fabriksmonteret turbo det seneste års tid.
Om de så har skabt et uhyre der flår dækkene af på rekordtid ved jeg
ikke, men jeg tvivler.

Personligt syntes jeg nu også at der er en vis sammenhæng mellem
sportsvognsbetegnelsen og hestekræfter. Der må ski godt være lidt
at trylle med under hjælmen. 8)
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf tkrath » man 25. jul 2005 18:15

Jo det skal helst være en 1999'er (NB'er) pga. årgang og økonomi. Jeg talte med Jacobil idag - en NC'er ender på lige over 400 tkr.! Afskrivningerne er jo store på sådan en bil, hvilket jeg vil undgå.

Mht. baghjulstræk så må jeg da sige at den også kørte helt fint og ganske sjovt i regnvejret. Det var nu ikke som sådan kritik, jeg er blot vandt til 4-hjulstræk hvor man ikke mærker regnvejret på samme måde, trods langt langt flere hk. Bilen var iøvrigt monteret med Bridgestone dæk, så de fejler intet.

Jeg har ingen planer om tuning, hvis jeg får købt mig sådan en bil. Bilen skal blot holdes helt standard.

Desværre har forhandlerne ferielukket, så det med at prøve en 1999 NB'er lader til at være umuligt før efter ferien (medio august).

Mvh/TK
tkrath

Re: Oplevelse af årgang 2003 Mazda MX5 1,8

Indlægaf Softtop » tirs 26. jul 2005 10:01

tkrath skrev:
Når man ser på årgang 1999, så er det kun Anniversary modellen, som har 6 trins gear – er dette korrekt forstået?

Korrekt!

Men kunne også anbefale dig at kigge efter en Miracle model.
Den er godt nok nyere, men er stort set samme pakke som en
anniversary model - og så får du mulighed for at vælge mellem
flere farvekombinationer.

Tomlen op herfra! 8)
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf tkrath » tirs 26. jul 2005 10:51

Softtop skrev:Korrekt!

Men kunne også anbefale dig at kigge efter en Miracle model.
Den er godt nok nyere, men er stort set samme pakke som en
anniversary model - og så får du mulighed for at vælge mellem
flere farvekombinationer.

Tomlen op herfra! 8)

Jeg vil jo godt ha' 6 trins gearkasse, men jeg synes ikke farven og interiøret i Anniversary modellen er så fantastisk flot. Den må jeg sgu lære at leve med så :lol: :lol:

Jeg vil helst ikke over 150 tkr., så jeg holder mig til en 1999. Som jeg har skrevet til webmaster ;), så er planen at købe en 'tysker' omkr. december/januar måned og indreg. den i marts 2006. Jeg satser på et lille prisfald inden da pga. vinterperioden, bilen er et år ældre samt introducering af ny model.

Mvh/TK
tkrath

Indlægaf Thomsen » tirs 26. jul 2005 11:08

- f.eks kunne man få væsentlig mere at se til
i regnvejr i en ældre 3-serie BMW.

Hvordan kan det være du lige skulle nævne den bil..... :wink:
ChristianThomsen.
Brugeravatar
Thomsen

Geografisk sted: København

Dejlig læsning

Indlægaf Claus » tirs 26. jul 2005 11:51

Skøn læsning, nu hvor det ikke er vejr til og køre åbent...ja, her har det lige regnet....suk.
Med en højde på 195cm og så i en Miata..hmmm, troede ikke det var muligt med taget oppe - dem der har været med i min bil med den højde, fik munden fuld af fluer og andre flyvende insekter :P
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Re: Dejlig læsning

Indlægaf tkrath » tirs 26. jul 2005 11:59

Claus skrev:Med en højde på 195cm og så i en Miata..hmmm, troede ikke det var muligt med taget oppe - dem der har været med i min bil med den højde, fik munden fuld af fluer og andre flyvende insekter :P

Argh... det lyder jo ikke godt :( Jeg må prøve det før jeg er overbevist ;)

Mvh/TK
tkrath

Indlægaf Softtop » tirs 26. jul 2005 12:57

Claus skrev:Skøn læsning, nu hvor det ikke er vejr til og køre åbent...ja, her har det lige regnet....suk.
Med en højde på 195cm og så i en Miata..hmmm, troede ikke det var muligt med taget oppe - dem der har været med i min bil med den højde, fik munden fuld af fluer og andre flyvende insekter :P

Prøv og give den lidt gas Claus.. :wink:

Fartvinden vil danne en "mur" over forruden der burde holde
de lettere insekter væk - tilbage vil faktisk kun være de meget
velsmagende humlebier. :lol:
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf Softtop » tirs 26. jul 2005 13:01

Thomsen skrev:

Kom bare til at tænke på hvordan du mon havde fået så veltrænede overarme.. :wink:
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf tkrath » tirs 26. jul 2005 13:16

Softtop skrev:Fartvinden vil danne en "mur" over forruden der burde holde de lettere insekter væk - tilbage vil faktisk kun være de meget
velsmagende humlebier. :lol:

Præcis - det mente forhandleren også :) Samt at når man kan være i bilen med toppen oppe, så burde det ikke været noget problem at køre i den med toppen nede mht. insekter o.lign.

Mvh/TK
tkrath

Indlægaf Thomsen » tirs 26. jul 2005 15:54

Softtop skrev:
Thomsen skrev:

Kom bare til at tænke på hvordan du mon havde fået så veltrænede overarme.. :wink:

LOL :D :D
ChristianThomsen.
Brugeravatar
Thomsen

Geografisk sted: København

Indlægaf Piphest » tors 28. jul 2005 00:09

tkrath skrev:Jeg vil jo godt ha' 6 trins gearkasse, men jeg synes ikke farven og interiøret i Anniversary modellen er så fantastisk flot. Den må jeg sgu lære at leve med så :lol: :lol:

Jeg vil helst ikke over 150 tkr., så jeg holder mig til en 1999. Som jeg har skrevet til webmaster ;), så er planen at købe en 'tysker' omkr. december/januar måned og indreg. den i marts 2006. Jeg satser på et lille prisfald inden da pga. vinterperioden, bilen er et år ældre samt introducering af ny model.

Jeg tror nu heller ikke du kan få en Jubilæumsmodel til 150kkr. (selv ikke om du kan nøjes en vinterbil der har kørt mange km.) specielt ikke hvis du køber den i tyskland. Sidst jeg tjekkede www.mobile.de var de i forholdsvis høj kurs.

Ang. pladsen op til taget, så er der noget mere hovedplads i 1999 og 2000 end 2001 - 2005, da der ikke er sædevarme i dem.
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest

Geografisk sted: Vejle

Næste

Tilbage til Diskussion