Jesper´s MX-5 Black Edition fra 93'

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Indlægaf altid6 » ons 30. mar 2011 16:39

Ja jeg har faktisk købt superturismo fælge sidste år. Det er bare ikke de sorte og de var brugte :wink: . Syntes det var mange penge at smide efter et par nye fælge, når de skal bruges til race og ikke altid for en pæn behandling.

Den seriøse tuning står i at få kørt det hele til på et rullefelt. Har selv tunet på min wolf motorstyring og det går også fint langt hen af vejen, men der er et hav af ting som kan stilles og justeres og skal bilen tunes til det optimale med nye stempler og ordentlig brug af justerbar knasthjul, så skal øsen til en ekspert. Specielt høj kompressionsstempler kræver en ordentlig tuning, ellers er der chance for at man brænder dem af ved hård kørsel (tjek billeder hos FM).
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf altid6 » man 4. apr 2011 19:33

Så blev hjertet pillet ud af bilen. 4 timer lørdag også var motoren ude af bilen og 3 timer søndag også var motoren i atomer. Nu er topstykke og blok hos Næstved cylinderservice, så de kan tilpasse cylinderne til de nye stempler, afbalancere krumtappen, trykprøve topstykket og planslibe topstykket. Håber på at kunne hente det hele på fredag igen. Lidt billeder fra garagen, hvor der ligger en del stumper.
Billede
Billede
Billede
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf Viggoman » man 4. apr 2011 20:12

Kudos Jesper!

Du er dælme ikke ked af det. :D

Har du overvejet at få en Knocksense på med den kompression du ender op med?
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Ozan Yücelbas » man 4. apr 2011 22:47

Det ser sku super godt ud :D

Har altid undret mig, hvorfor ikke bare smide en 1.8 motor i, og performe den? Det er endda lovlig? Det giver da flest kræfter igen? (kommer an på hvilken 1.6`er man har)

Blot en undren herfra:D
MX5 Racing Green, 1.8, 1994.
Celica 2.0 1992, GTI.
Nissan Almera 1.6 Sr 1997
Ozan Yücelbas

Geografisk sted: Horsens

Indlægaf altid6 » tirs 5. apr 2011 16:03

Tjo en knocksensor er en mulighed, men satser nu på at med en ordentlig tuning hos en ekspert, burde det ikke være nødvendigt.

Flere grunde til at jeg ikke lægger en 1.8 i. Er ikke vildt imponeret af 1.8 motoren iforhold til 1.6. Det er væsentlig mere besværligt at finde performance dele til 1.8. Med den tid og penge jeg allerede har lagt i denne motor, ville det være tåbeligt at begynde på en 1.8 motor nu (motorstyring, kobling, svinghjul, udstødningssystem, topstykke, ventiler osv). Og inden jeg skilte motoren ad, havde den mere effekt end en 1.8 alligevel. Ved ikke helt med lovligheden!!!!
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf Ozan Yücelbas » tirs 5. apr 2011 19:01

altid6 skrev:Tjo en knocksensor er en mulighed, men satser nu på at med en ordentlig tuning hos en ekspert, burde det ikke være nødvendigt.

Flere grunde til at jeg ikke lægger en 1.8 i. Er ikke vildt imponeret af 1.8 motoren iforhold til 1.6. Det er væsentlig mere besværligt at finde performance dele til 1.8. Med den tid og penge jeg allerede har lagt i denne motor, ville det være tåbeligt at begynde på en 1.8 motor nu (motorstyring, kobling, svinghjul, udstødningssystem, topstykke, ventiler osv). Og inden jeg skilte motoren ad, havde den mere effekt end en 1.8 alligevel. Ved ikke helt med lovligheden!!!!

SÃ¥ blev jeg en forklaring klogere :D
MX5 Racing Green, 1.8, 1994.
Celica 2.0 1992, GTI.
Nissan Almera 1.6 Sr 1997
Ozan Yücelbas

Geografisk sted: Horsens

Indlægaf hasse » tirs 5. apr 2011 20:21

Altid6:

Gider du ikke ved lejlighed tage et billede aF den der dims/ventil med en fjeder, der har med oliepumpen og evt. olietrykket at gøre?.

Fgl. kunne jeg nok finde ud af ved at gennemskimme denne tråd. MEN, du ved.....:

Jeg har forstået det således, at du ombygger/havde ombygget din dyt til race.

Herunder og (delvist?) motoren.

Alt det du nu laver ved motoren - hatten af - vil det ikke komme i strid med diverse reglementer for race?

(Er det fordi der er frit slag \"bare\" man overholder grænserne for HK/pr. kg vogn?)
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » tirs 5. apr 2011 22:16

Skal se om jeg kan finde dimsen med en fjeder, der måler olietryk :wink: .

Ganske kort: Første gang jeg ombyggede motoren var det med henblik på at bygge en turbo bil, til hverdag og trackday (derfor kom der lav kompressions stempler i dengang). Fik også købt turboen, men fik aldrig sat den på. Det var der 2 grunde til. Først og fremmest, så for meget bøvl med synsmyndigheder. Der næst så jeg en mulighed for at begynde at dyrke rigtig motorsport med min MX-5 og ikke kun trackdays.

Så begyndte jeg at forberede bilen til MX-5 cup. Bilerne der deltager skal være godkendt til syn og vægt til kraft forholds grænsen er 7 kg/hk (derfor at en turbo ikke ville være praktisk). Når man tilmelder sig MX-5 cuppen skal man udfylde en vogndeklaration. Dette er et beregningsark som afgøre ens bils kraft til vægt forhold. På dette ark anføre man om man har programerbar motorstyring, køre med E85 brændstof, har airsplitter, har ABS, har turbo, modifiseret motor, maks omdrejninger, motorvolume osv. Alle disse ting giver en % sats som man skal lægge til standard effekten af ens motor. Når alt det er ført ind i arket, så står der i bunden, hvad din bils minimumsvægt må være. Med en standard motor 1.6L og ingen ABS osv, må man lette sin bil ned til ca 850 kilo, med kører.

Jeg fik lidt tæv sidst jeg kørte MX-5 cup, da min vægt lå på omkring 1100 kilo og mange af de andre lå 100-200 kilo lavere. Så for at få en optimal bil til MX-5 cup, kunne jeg enten slanke den rigtig meget, eller putte noget mere power i den. Da bilen også bliver brugt til dagligt, har jeg valgt ikke at slanke bilen ved at strippe den for alt, men derimod at opgradere motoren. Med de % der bliver lagt til min bils standard effekt for at køre med modifiseret motor og programerbar motorstyring, så passer det med at jeg for et vægt til kraft forhold på 7,1 kg/hk, med den vægt jeg har på bilen nu. Det er teorien og den deklaration man skal aflevere og som bilen bliver godkendt efter. Så ja der er fri trim af motor og vægt, sålænge at bilen kan blive synet og at man ligger over 7 kg/hk.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf Kuksi » tirs 5. apr 2011 22:45

Ser godt ud Jesper!
Tænk at have sådan et sted at stå med det hele.
Jeg er meget overrasket over at du nærmer dig 1100kg. Marts 2009 fik jeg bilen vejet, 976kg incl 15liter benzin.
Med mindere det var med fyldt tank, og du har taget på siden sidst :wink:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tirs 5. apr 2011 23:05

Undskyld Altid6.
Kan ikke udelukke, at jeg er lidt tung i betrækket:
Du er selv inde på det med synsgodkendelse.

Du kan da ikke få den gennem alm. periodisk syn, hvis du har en anden motorstyring end den originale.(??)
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » ons 6. apr 2011 15:36

Fandt min veje seddel og bil ligger på 1075 kg, med mig i og cirka 20 liter brændstof. Så det er 1000 kg uden mig. Derudover er der også et halvbur i, det vejer også lidt og mit racersæde er ikke letvægts.

Fik min bil synet for 2 uger siden, uden anmærkninger. Bare et spørgsmål om at juster motorstyringen, så AFR er 14,7 og lambda er 1. Jeg satte dog original motorstyring og lambdasonde i, bare for at være sikker :wink: . Selvom at reglerne siger at bilen skal være godkendt til syn, så står der ligeledes i reglerne at vise ting er undtaget. Sådanne noget som H-sele, små rat og racersæde er ligeledes tilladt, men bilen kan ikke blive synet med det.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf one-niner » ons 6. apr 2011 16:01

altid6 skrev:Fik min bil synet for 2 uger siden, uden anmærkninger. Bare et spørgsmål om at juster motorstyringen, så AFR er 14,7 og lambda er 1. Jeg satte dog original motorstyring og lambdasonde i, bare for at være sikker :wink:

Nu kan det godt være, at jeg er lidt langsomtopfattende, men bad synsmanden dig om at justere OEM-motorstyringen? Eller var han klar over, at der nok røg en anden motorstyring i, ca. ½ time efter synet, og ville derfor blot bede dig om ikke at svine for meget?

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf hasse » ons 6. apr 2011 17:49

Tror, at Altid6' indlæg blot endnu en gang viser, at der er forskel på synsmænd/-kvinder.

Og så blot en bemærkning til H-sele.
Vognen skal gå igennem syn med H-sele.
Men samtidig skal \"alm. sikkerhedssele\" også være monteret.
Altså bilen \"skal dumpe\", hvis der kun er H-sele.
Og en anden ting:
Ulovlige \"ting\" må ikke være monteret.
SÃ¥ er det ligegyldigt, om de er sat til at fungere eller ej.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » ons 6. apr 2011 21:22

Nej nej. Synsmanden sagde ikke noget om at jeg skulle juster OEM motorstyringen. Normalt køre jeg med en Wolf motorstyring. Hvis man juster den, så AFR værdien er 14.7 i tomgang og forhøjet tomgang, kan jeg ikke se at der skulle være noget problem i at få den igennem syn!!! Synsmanden ved ikke om der er en anden motorstyring i, hvis bilen har den rette lambda værdi og CO tal. Hvor i ligger det ulovlige i at have en anden motorstyring i, hvis bilen ikke forurener for meget og det heller ikke er en 20% forøgelse af effekten!!!!

Men istedet for at juster en masse på mit fuel og tændingsmap på Wolf motorstyringen, satte jeg bare den originale motorstyring og lambdasonde i bilen inden jeg kørte til syn. På den måde tog jeg ingen chance. Synsmanden ved ikke noget om at jeg køre med en anden motorstyring normalt. Når jeg køre til syn, sætter jeg også original rat, luftfilter, reflekser (køre normalt med hvide), kun for at der ikke er nogen grund til at hidse synsmanden alt for meget op og diskutere med ham, hvad man må og ikke må. Dennegang havde jeg en Tüv godkendelse med på mit sænkningssæt, så det var der ingen spørgsmål til.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf one-niner » ons 6. apr 2011 21:42

Ah ok :)
altid6 skrev:Hvor i ligger det ulovlige i at have en anden motorstyring i, hvis bilen ikke forurener for meget og det heller ikke er en 20% forøgelse af effekten!!!!

Hov hov - nu begynder du at bruge logik - den går ikke :P Jeg mener ret bestemt, at der står i en vejledning eller bekendtgørelse et eller andet sted, at man ikke må ændre på motorstyringen. Åndssvagt? Ja!

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

ForegåendeNæste

Tilbage til Projekt og galleri