Skal se om jeg kan finde dimsen med en fjeder, der måler olietryk

.
Ganske kort: Første gang jeg ombyggede motoren var det med henblik på at bygge en turbo bil, til hverdag og trackday (derfor kom der lav kompressions stempler i dengang). Fik også købt turboen, men fik aldrig sat den på. Det var der 2 grunde til. Først og fremmest, så for meget bøvl med synsmyndigheder. Der næst så jeg en mulighed for at begynde at dyrke rigtig motorsport med min MX-5 og ikke kun trackdays.
Så begyndte jeg at forberede bilen til MX-5 cup. Bilerne der deltager skal være godkendt til syn og vægt til kraft forholds grænsen er 7 kg/hk (derfor at en turbo ikke ville være praktisk). Når man tilmelder sig MX-5 cuppen skal man udfylde en vogndeklaration. Dette er et beregningsark som afgøre ens bils kraft til vægt forhold. På dette ark anføre man om man har programerbar motorstyring, køre med E85 brændstof, har airsplitter, har ABS, har turbo, modifiseret motor, maks omdrejninger, motorvolume osv. Alle disse ting giver en % sats som man skal lægge til standard effekten af ens motor. Når alt det er ført ind i arket, så står der i bunden, hvad din bils minimumsvægt må være. Med en standard motor 1.6L og ingen ABS osv, må man lette sin bil ned til ca 850 kilo, med kører.
Jeg fik lidt tæv sidst jeg kørte MX-5 cup, da min vægt lå på omkring 1100 kilo og mange af de andre lå 100-200 kilo lavere. Så for at få en optimal bil til MX-5 cup, kunne jeg enten slanke den rigtig meget, eller putte noget mere power i den. Da bilen også bliver brugt til dagligt, har jeg valgt ikke at slanke bilen ved at strippe den for alt, men derimod at opgradere motoren. Med de % der bliver lagt til min bils standard effekt for at køre med modifiseret motor og programerbar motorstyring, så passer det med at jeg for et vægt til kraft forhold på 7,1 kg/hk, med den vægt jeg har på bilen nu. Det er teorien og den deklaration man skal aflevere og som bilen bliver godkendt efter. Så ja der er fri trim af motor og vægt, sålænge at bilen kan blive synet og at man ligger over 7 kg/hk.