Synsgodkendt kompressorløsning fra Rotrex

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » tors 10. dec 2009 04:03

Der er nu nok et par stykker af \"de kloge hoveder\", der har sat sig ind i tingene, før de laver et indlæg.

Indlæg om ting, som du/I måske ikke er eller har været opmærksom på.
Og for at undgå den situation, at I pludselig står med et færdigt projekt, som så \"dumper\" p.gra. af en detalje, der er overset eller ihverfald ikke taget højde for, så I kan komme med en fyldelstgørende forklaring.
Tag f.eks. bagtøjet:
Blev det ændret af produktionsmæssige grunde eller fordi det viste sig ikke at være så solidt, som man oprindelig antog.
Det er da evident, at et klogt hoved ( eller rettere et almindeligt hoved) hos TÛV myndighederne, vil bore i dette.
Ellers er han/hun ikke en gang et almindeligt hoved.

(Situationen er en helt anden, hvis den eneste forskel på forskellige udgaver af en vogn er motorstørrelsen - altså om den har 115 eller 150 hk. - når det f.eks. er bagtøjet, det drejer sig om).

Så det er ihvertfald fra min side kun interesse i projektet, der gør sig gældende.

Og jeg for min part har den fulde respekt for, at I vil ofre tid og penge på dette projekt.
Det vil da være skide ærgerligt at blive fanget på venstrebenet (hvis man ellers er højrebenet).

Der er hverken grund til at hovere eller det modsatte, når resultatet foreligger. Men en klappen \"i de små hænder\", fordi I tog slæbet.

Jeg tør næsten ikke kommentere tråden for ikke at få skidt i hovedet.
Men gør det alligevel.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf the chicken » tors 10. dec 2009 09:33

Det er almindelig kendt hos tunere at et 1.6 bagtøj kan gå pludseligt i stykker under almindelig belastning eller holde \"evigt\" til en tunet motor - så mærkeligt nok er der ingen facitliste og ikke rigtig nogle der ved hvad der gør forskellen.
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Lurendrejer » tors 10. dec 2009 09:36

Der er vel ikke nogen der skal være \"bange\" for at kommentere på arbejdet og komme med input. Personligt har jeg ikke meget at byde ind med udover min glæde over projektet. De ting jeg så har en holdning til ikke hører hjemme er spydige og, undskyld ordvalget, kortsynede og tomhjernede kommentarer hvis eneste mål er at skabe dårlig stemning og ødelægge det for alle os andre. Jeg har lidt på fornemmeren at nogen (en enkelt person) har et personligt korstog i gang for at stoppe projektet, fordi han valgte at gå en ulovlig vej med turbo'er og hvad dertil hører. Så ville det da også være irriterende hvis andre kunne have det sjovt, uden at komme i problemer med loven. Dette må gerne tages som et personligt angreb i stil med det der blev lavet på frontløberne og de udenforstående eksperter der blev lavet tidligere i tråden. Hvis man kigger på den larm der har været her og tænker tilbage på den larm der var omkring mx5klubbens 35 kroner til formanden er der et forbløffende navnesammenfald i de værste \"brummere\". Tankevækkende? - Det er desværre ikke min ret at ytre min holdning på dette site, men det er da ihvertfald min ret at tænke mit.
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf Piphest » tors 10. dec 2009 10:39

Lurendrejer skrev:Der er vel ikke nogen der skal være "bange" for at kommentere på arbejdet og komme med input. Personligt har jeg ikke meget at byde ind med udover min glæde over projektet. De ting jeg så har en holdning til ikke hører hjemme er spydige og, undskyld ordvalget, kortsynede og tomhjernede kommentarer hvis eneste mål er at skabe dårlig stemning og ødelægge det for alle os andre. Jeg har lidt på fornemmeren at nogen (en enkelt person) har et personligt korstog i gang for at stoppe projektet, fordi han valgte at gå en ulovlig vej med turbo'er og hvad dertil hører. Så ville det da også være irriterende hvis andre kunne have det sjovt, uden at komme i problemer med loven. Dette må gerne tages som et personligt angreb i stil med det der blev lavet på frontløberne og de udenforstående eksperter der blev lavet tidligere i tråden. Hvis man kigger på den larm der har været her og tænker tilbage på den larm der var omkring mx5klubbens 35 kroner til formanden er der et forbløffende navnesammenfald i de værste "brummere". Tankevækkende? - Det er desværre ikke min ret at ytre min holdning på dette site, men det er da ihvertfald min ret at tænke mit.

Hej Lurendrejer,
Tak for de søde ord. :wink:
1. Der var nu altså intet spydigt i det jeg skrev, jeg skrev blot fordi der var noget jeg ikke forstod. Faktisk stillede du selv lignende opklarende spørgsmål.
2. Jeg synes kun det er en super cool ting hvis det lykkedes. Jeg stiller kun spørgsmål fordi jeg sommetider hører ting der lyder modstridende med hvad andre har fundet ud af tidligere og skrevet om i andre tråde og hvad jeg har hørt, opfattet mv.
Hvordan skulle jeg i øvrigt kunne stoppe noget ved at stille nogle spørgsmål til ting man tror eller mener er anderledes end det der bliver skrevet? Det kan da højst have den effekt at man kan opdage en ting i tide og få korrigeret efter det.
Ja, eller der kan komme det ud af det at jeg bliver klogere, hvilket jeg synes jeg er blevet ved at læse med her.
Jeg har faktisk undersøgt en af de ting jeg synes lød helt forkert, og har fundet ud af at man faktisk godt kan få forsikret sin bil med flere heste, uden at den skal hedde eller være en anden model, det kommer helt bag på mig, men er jo helt i tråd med hvad Jeppe skriver, så igen POSITIVT positivt!
3. Umiddelbart synes jeg det eneste "tomhjernede" her på tråden lige nu er dine enormt sure opstød og dine angreb på mig, men allright det skal du selvfølgelig have lov til, selv om det flytter focus lidt væk fra projektet som det jo egentlig handler om.
4. Hvad er det med de 35 kr. i forbindelse med klubben (mx5clubben)?
Jeg ved der var mange (ikke bare mig) der synes det var underligt at man i sin tid valgte at dække formandens internetforbindelse, noget af telefonregningen og frimærker, men samtidig ikke støttede de ellers gode arrangementer der var.
Personligt meldte jeg mig ud af klubben (hvis du vil vide det) fordi der var nogle der havde lavet et arrangement som de (lidt modvilligt) havde fået lovning på støtte til, men hverefter de alligevel ikke fik en krone til det, det sammenlagt med det førnævnte mht. støtte til div af formandens ting.

Kan vi nu hvor du er kommet af med "luft" og jeg (forhåbentligt) har svaret dig på en måde som din og andres mødre ikke kan tåle at høre, komme tilbage på sporet :!: :wink:
Ellers send mig en PB og fortæl mig hvor dum du synes jeg er, men hold det fra tråden. :!:
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest

Geografisk sted: Vejle

Indlægaf hasse » tors 10. dec 2009 10:49

Chicken:
Løsningen på problemet med nedbrud blev vist løst ved større krone/spidshjul. Om det var det ene eller andet, eller begge, ved jeg ikke.
Og samtidig lidt stærkere bolte til kardanakslen.
På de nye differ...altså dem, der afløste de første NA'ere.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Lurendrejer » tors 10. dec 2009 13:12

Tja. Jeg ser jo nu at mit personlige angreb ikke var helt berettiget. Så det undskylder jeg for - man kan have svært ved at læse et tonefald eller en stemning via forum posts. (Sms'er har samme irriterende problem)

Om ikke andet, lad os sparke hinanden i skridtet og sige tak for kampen - Vi blev klogere begge to, hvilket nok ikke er noget der sker hver dag :D
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf 10tilfarten » tors 10. dec 2009 17:03

Halløjsa :o der bliver gå'et til den!

Der mangler ikke ord og meninger, men er lidt overrasket over det tonefald der er har altid syntes at det her site var et sted hvor man nok kunne være uenig men talte dog pænt til hinanden.

Jeg vælger dog at mene at det lidt er projektgruppens skyld; hvorfor?

Jo de spørger godt nok om der er interesse og den skortede det ikke på men så hørte man ikke rigtigt mere-udover læn jer tilbage- ret mig hvis det er forkert. Syns og afgiftsregler er noget snørklet noget og man hører/læser så meget (og) forskelligt.

Kunne det ikke have været en ide at have lavet et statuslink så man kunne følge projektet undervejs og de tiltag der var gjort ,måske også dem der var gjort inden man gik igang.

Sidder selv med en masse spørgsmål ? er det kun NB'er i første omgang?
eller er der også en NA'er? hvis ikke, er det så fordi, det kunne vise sig umuligt? eller måske, fordi NB'eren har bremser og undervogn der gør det nemmere og måske kunne slippe for ny afgift?
Ligeså har man ikke forsøgt sig i andre lande at få turbo eller kompressor godkendt for eks. Tyskland,Sverige, etc hvor man knap er så restriktiv som i lille Danmark så man af den vej kunne have få'et papirer?

mvh 10tilfarten
---------------------------------------------------------------------------------
-Nogle mennesker er taktfulde - andre siger sandheden-
10tilfarten

Indlægaf jepperimmen » tors 10. dec 2009 21:52

10tilfarten skrev:Kunne det ikke have været en ide at have lavet et statuslink så man kunne følge projektet undervejs og de tiltag der var gjort ,måske også dem der var gjort inden man gik igang.

Sidder selv med en masse spørgsmål ? er det kun NB'er i første omgang?
eller er der også en NA'er? hvis ikke, er det så fordi, det kunne vise sig umuligt? eller måske, fordi NB'eren har bremser og undervogn der gør det nemmere og måske kunne slippe for ny afgift?
Ligeså har man ikke forsøgt sig i andre lande at få turbo eller kompressor godkendt for eks. Tyskland,Sverige, etc hvor man knap er så restriktiv som i lille Danmark så man af den vej kunne have få'et papirer?

1) Ift. status, findes det løbende i denne tråd, men med de mange indlæg kan de selvfølgelig være svære at finde (POSITIVT med mange indlæg :wink: )

2) I første omgang kun 1,8 NB'ere. Fordi de eneste kit fra Kraftwerks indtil videre er til disse biler (NA-kits er på vej). Bremser (mv) på NB 1,8 er ganske rigtigt kraftigere, men de er også født med større effekt. Derfor er det ikke givet at det bliver sværere at få godkendt NA'ere. Der arbejdes på at TÜV-godkendelsen bliver så bred som muligt og ideelt dække alle NA og NB'ere.

3) I argumentationen ift. TÜV og godkendelse indrages i høj grad andre biler der er godkendt andre steder. Særligt to er relevante da de er "fabriks Mazdaer": Mazdaspeed (2004-05 i USA+Japan) har turbo og 178 hk. MX-5 SP (2002 Australien) har turbo og 210 hk, samt uændret undervogn og bremser. Disse er vigtige ift. vurderingen af at bilen sikkerhedsmæssigt kan klare de ekstra kræfter. (I Australien har vi fundet frem til chefen for Mazda-Motorsport, der har udviklet SP'eren og han har lovet at hjælpe med argumentationen). Kraftwerks er i USA ved at få kittet godkendt i Californien ift. forurening (CARB). Lovgivningen i Californien er hårdere end i EU, så når den er på plads er det et godt argument. Der skal fortsat stilles med en bil til test hos TÜV i Tyskland og den hjælper IL Motorsport med at få på plads.
Senest rettet af jepperimmen tors 10. dec 2009 22:02, rettet i alt 1 gang.
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf one-niner » tors 10. dec 2009 21:59

Tak for updaten - det lyder dæl'me godt :)

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf the chicken » fre 11. dec 2009 11:29

Hasse skrev:
Chicken:
Løsningen på problemet med nedbrud blev vist løst ved større krone/spidshjul. Om det var det ene eller andet, eller begge, ved jeg ikke.
Og samtidig lidt stærkere bolte til kardanakslen.
På de nye differ...altså dem, der afløste de første NA'ere.

Ja det skal nok passe, tror flertallet i usa venter på at skidtet går i stykker og monterer så et fra 1.8eren :)

Lyder spændende med projektet, håber det lykkes - indgangsvinklen med australien er ny, og helt sikkert også nemmere end at få japserne til at godkende:D
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf hasse » fre 11. dec 2009 12:06

Chicken:
Men der er bare det interessante ved det, at MazdaSpeed har/har haft (?)
deres løsdel til indbygning i de åbne differentialer, så de blev limited slip (som jeg har og er rigtig tilfreds med).
Den sælges iøvrigt stadig.
Og så vidt jeg husker, er det kun til indbygning i NA'erne.

Og umiddelbart lyder det lidt underligt, at MAZDASPEED sælger den uden, at foreslå forstærkning af andre ting.

Det synes jeg taler for, at bagtøjet trods alt ikke er så svagt, som nogen påstår.

Men det er da klart, at gåes der til yderligheder f.eks. 275 hk (som jeg har hørt fik det til at bryde sammen), så er der vel ikke noget at sige til det.

Men er der tale om det normale ..op til 200 (?).
Tja.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf jepperimmen » søn 17. jan 2010 14:19

Jeg har fået et par beskeder om status, så hermed:

Kittet er monteret i bilen, der fortsat står hos http://www.ccr-racing.dk. Hvis man kigger ud af vinduet vil man se at det ikke er MX-5 vejr og vi afventer at sne og salt er væk fra vejene, så kittet kan blive justeret og kørt ind.

Der købes desuden endnu en (tysk) bil, som får kittet monteret. Hensigten med den er at bruge den ift. TÜV-godkendelse i Tyskland.

Det ser dermed fortsat lyst ud ift. at have alt klart til foråret :D
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Viggoman » søn 17. jan 2010 23:26

Krydser fingre for resultatet, det bliver spændende. Og det forår kan ikke komme hurtigt nok!
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Piphest » tirs 19. jan 2010 13:30

Viggoman skrev:Krydser fingre for resultatet, det bliver spændende. Og det forår kan ikke komme hurtigt nok!

Det lyder godt Jeppe.

Ja, det bliver sgu godt når det bliver forår :!:
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest

Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Teal » tirs 19. jan 2010 13:59

Hold da op det lyder spændende, har kæmpet mig igennem alle indlæggene for at danne overblik..
Vil det sige at hvis NB projektet bliver godkendt til syn så bliver næste punkt et NA projekt? 1.6 eller 1.8?
Kunne være jeg skulle beholde min 1.6 kværn istedetfor og vente på den løsning.. :)
Er der nyt i sagen om NB´eren?
Brugeravatar
Teal

Geografisk sted: Silkeborg

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering