Synsgodkendt kompressorløsning fra Rotrex

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf jepperimmen » tirs 19. jan 2010 14:37

Teal skrev: Vil det sige at hvis NB projektet bliver godkendt til syn så bliver næste punkt et NA projekt? 1.6 eller 1.8?

Ja, Kraftwerks er ved at have kittet klar - NA 1,6 kommer sikkert først
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Mogenz » ons 20. jan 2010 19:49

Jeg har informeret kaeresten om at vi er paa vandgroed resten af aaret indtil jeg har raad til den loesning.

Det er baade godt for min stoerrelse og for min pung.

Jeg satser paa at de mange kilometer ikke har noget at sige i forhold til loesningen (220.000 km). Hvis bare motoren spinder som en mis og ikke fejler noget.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf Lurendrejer » tors 21. jan 2010 07:56

Jeg satser paa at de mange kilometer ikke har noget at sige i forhold til loesningen (220.000 km). Hvis bare motoren spinder som en mis og ikke fejler noget.

I de gamle dage brugte man kun motorer som havde kørt langt til F1 - så vidste man at de kunne holde :D

Men det er vist go latin at få kværnen kompressionstestet for at se hvorvidt motoren er sund eller ej.
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf Bent » man 25. jan 2010 19:19

Lurendrejer skrev:

I de gamle dage brugte man kun motorer som havde kørt langt til F1 - så vidste man at de kunne holde :D

Men det er vist go latin at få kværnen kompressionstestet for at se hvorvidt motoren er sund eller ej.

Jeg satte turbo på min, fordi den var langsom og vist ikke i så god stand.
Selvfølgelig får man mere ud af det hvis man har en motor med god kompression. Det giver jo en forskel om motoren har 90 eller 115 hk, når man starter. Jeg har en kompression på ca. 8 bar :oops: , 12-13 bar, havde vist været bedre. Nå, den er da blevet hurtigere og der er ikke hul i blokken........endnu. :roll:
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf the chicken » tirs 26. jan 2010 10:44

Ja min havde kørt 220.000 da den fik vindenergi - og 15.000 senere kører den fint - faktisk bedre end før :)
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Ozan Yücelbas » tirs 26. jan 2010 11:29

Noget nyt i sagen ? :D

Iøvrigt nogen der kender nogen omtrent priser? :)
MX5 Racing Green, 1.8, 1994.
Celica 2.0 1992, GTI.
Nissan Almera 1.6 Sr 1997
Ozan Yücelbas

Geografisk sted: Horsens

Indlægaf jepperimmen » tirs 26. jan 2010 12:16

jepperimmen skrev:Jeg har fået et par beskeder om status, så hermed:

Kittet er monteret i bilen, der fortsat står hos http://www.ccr-racing.dk. Hvis man kigger ud af vinduet vil man se at det ikke er MX-5 vejr og vi afventer at sne og salt er væk fra vejene, så kittet kan blive justeret og kørt ind.

Der købes desuden endnu en (tysk) bil, som får kittet monteret. Hensigten med den er at bruge den ift. TÜV-godkendelse i Tyskland.

Det ser dermed fortsat lyst ud ift. at have alt klart til foråret :D

Nej, intet nyt siden ovenstående status :wink:
Brugeravatar
jepperimmen

Indlægaf one-niner » tirs 26. jan 2010 17:00

Ozan Yücelbas skrev:Iøvrigt nogen der kender nogen omtrent priser? :)

Se det allerførste indlæg i tråden :)
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Lurendrejer » tors 11. feb 2010 19:56

Er i nået så langt at i kan sige om det vil blive godkendt, eller ej? Hvad skal man købe hvis man skal ramme det kit som bliver godkendt? Kraftweks kittet ved IL? Eller er der nogle specielle sager man skal tage med?

En bekymring for mig har været; vil der være åbenhed og deleånd omkring projektet, eller vil der være én part som skal vinde ved dette økonomisk? Hvis man kigger på de godkendte turbo kits fra hgp, kan man jo ikke vriste en tüv godkendelse ud af hænderne på dem før man har brugt 50.000kr eller derover. Så vil godkendelserne være at finde på five-speed? Eller skal man købe et ganske bestemt kit, et ganske bestemt sted, til en ganske bestemt pris?

Jeg sidder og glaner på IL Motorsport kittet og overvejer at bestille, derfor dette indlæg.

På forhånd tak!
Lurendrejer

Indlægaf jepperimmen » tors 11. feb 2010 20:47

Lurendrejer skrev:Er i nået så langt at i kan sige om det vil blive godkendt, eller ej? Hvad skal man købe hvis man skal ramme det kit som bliver godkendt? Kraftweks kittet ved IL? Eller er der nogle specielle sager man skal tage med?

En bekymring for mig har været; vil der være åbenhed og deleånd omkring projektet, eller vil der være én part som skal vinde ved dette økonomisk? Hvis man kigger på de godkendte turbo kits fra hgp, kan man jo ikke vriste en tüv godkendelse ud af hænderne på dem før man har brugt 50.000kr eller derover. Så vil godkendelserne være at finde på five-speed? Eller skal man købe et ganske bestemt kit, et ganske bestemt sted, til en ganske bestemt pris?

Jeg sidder og glaner på IL Motorsport kittet og overvejer at bestille, derfor dette indlæg.

På forhånd tak!

Den indkøbte "bil nr. 2" står nu hos IL og den bliver brugt til TÜV godkendelse. Kraftwerkskittet er "basen" vi arbejder ud fra. Der kommer muligvis et par mindrer ændringer i kittet til det europæiske marked, afhængigt af hvordan indkøring og justering forløber. Jeg ville derfor vente med at købe kittet indtil alt er meldt klar med godkendelser.

TÜV-godkendelsen og udviklingen af kittet er ikke gratis, så selvfølgelig håber de involverede (Five-Speed og undertegnede har dog ikke kommercielle interesser) at der bliver et marked for kittet når indsatsen er gjort med at få det udviklet og godkendt.
Brugeravatar
jepperimmen

Indlægaf the chicken » fre 12. feb 2010 08:27

Det ville da også være rimelig dumt som firma at forære dataene væk :lol:

Skulle Coca-Cola så også dele opskrifter med alle deres konkurrenter? :wink:
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Lurendrejer » fre 12. feb 2010 19:12

the chicken skrev:Det ville da også være rimelig dumt som firma at forære dataene væk :lol:

Skulle Coca-Cola så også dele opskrifter med alle deres konkurrenter? :wink:

Sjovt eksempel med Cola, indtjening findes sjældent i overpris, men mængde! Se blot Koni, som har sine TUV'er offentliggjort. Hvor meget sælger de kontra HGP? Dette er dog ej heller en fair sammenligning da der er forskel på 7-8 kilo for en undervogn og 25 for en blæser. Men jeg har heller ikke et godt eksempel - har jeg lige modbevist min egen logik? :?
Lurendrejer

Indlægaf hasse » fre 12. feb 2010 20:43

TÜV og DEKRA med fl. ..sikkert... er jo en form for (autoricerede) prøvestationer for bl.a. bilindustrien, og der må derfor også være en form for offentlighed.

Og der må derfor også være en eller anden form for tilgængelighed til de certificater, de udfærdiger.

Om \"man\" så kan få en kopi af certificater - mod et vederlag - skal jeg lade være usagt.Men det var måske et forsøg værd.
(Hertil skal dog \"siges\", at jeg for flere år siden rettede henvendelse til TÛV i Westphalen for at høre, om de havde udstedt certificat til JR supercharger på en NA uden at få svar).
Men det er måske et forsøg værd.
Hvad man så som selvmontør kan bruge det til er nok spørgsmålet.
Jeg mener blot de indeholder oplysninger om, hvilke kriterier ædringerne på den omhandlede vognfylder, en ikke noget nærmere præcicering af \"konstruktionsændringerne\".
Altså der står ikke noget som f.eks. \" Vognens bagtøj er udskiftet med bagtøjet på xx modellen og overholder derfor kravet i EU direktiv xxxxx til bremseevne\".

Og mht. f.eks luftforurening mener jeg heller ikke, at der står noget om, hvilke ændringer der er lavet, men kun, at normerne er overholdt.

Men det er da nok klart, at vi tosser her på sitet kan få mere ud af forhåndenværende certificater end en person, der ikke er så tosset som os.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » tors 18. mar 2010 22:43

Så kom dagen hvor jeg fik lov at testkøre det første danske eksemplar med Rotrexløsningen (kraftwerks kittet) monteret. Det hele er udført af http://www.ccr-racing.dk/
Billede
Ambitionen for projektet er at få en dansk MX-5 igennem syn med Rotrex trykladning. Det betyder at bilens design skal være så tæt på originalt som muligt samtidig med at effektforøgelsen er velfungerende, harmonisk og driftsikker. Testbilen jeg prøvede her, er Jeppe Rimmens. Tidligere har jeg selv haft monteret JR kompressorkit på min NA’er, så det var med spænding at jeg drejede nøglen på Jeppes bil og masserede speederen en smule. Og hvilken lyd. Rotrex kompressoren hvisler som en hæs og forkølet turbo men på en super cool måde. Man er bestemt ikke i tvivl om at her kommer der luft til indsugningen. Til gengæld generes man ikke at det irriterende hvin fra en sammenlignelig skruekompressor.

Jeppes bil, som er en NB 1,8 sport med variabel ventilstyring, har med Kraftwerksløsningen i underkanten af 200 HK og en uvidenskabelig måling indikerede da også en 0-100 tid på knap 7 sekunder. Kræfterne leveres lineært og på en sportslig måde ganske omdrejningsvilligt.

Bilens præstationer kan sammenlignes med en Porsche Boxster eller Mini Cooper S. Den har præcist det ekstra overskud, som gør 2. og 3. gear til en sand fornøjelse når der gives gas ud af svingene samtidig med at det øgede moment medfører at bilen på motorvej kan accelereres med et fjerlet dap på speederen. Også i de høje gear. Bilen er stadig letkørt og hele løsningen har fabriksmonteret karakteristika. Alt i alt har bilen fået lige præcis de ekstra kræfter, som den har fortjent og burde have været født med.

Og hvad så med syn og godkendelse? CCR har som en del af projektet efterfølgende selv købt en tilsvarende NB’er, som har fået monteret kittet. Bilen befinder sig lige nu i Tyskland, hvor der er ved at blive foretaget de nødvendige TüV tests, således at bilen kan godkendes i Europa. Herunder i Danmark. Så snart TüV testene er gennemført, vil bilen blive kørt til Danmark for at blive toldsynet og indregistreret med kittet monteret. Bilen vil herefter være mulig testbil for potentielle danske købere af kittet.

Ambitionen er at både Jeppes og CCR testbilen vil være at finde på Five-speed event, Skive, i maj. http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=2540 Så mon ikke at CCR bilen vil være at teste for alle jer som går med en lille trykladning i maven ;-)

Først efter godkendelse og indregistrering af CCR testbilen vil priser og tilbudte løsninger til de øvrige MX-5 modeller blive offentliggjort.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf one-niner » tors 18. mar 2010 23:54

Niiice! Gad vide hvordan det vil fungere med 6-trins gearkassen i en Jub? :D

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810