UlrikK skrev:En lavere profil giver da et "stivere" dæk, hvilket vel rykker grænsen i sving højere op? Men tror da også at breddere dæk gør den nemmere at styre i drift.
Vi er enige i at en lavere profil som udgangspunkt må give et stivere dæk, men dæksidens konstruktion er bestemt ikke uden betydning i den sammenhæng. Hvis man så bare fik data for den slags fra dækfabrikanterne, så kunne vi regne mere og gætte mindre.
Mht. og styre bilen i drift, så må det vist komme an på hvad du mener med "at styre". For mig og se, så vil det setup der er lettest og styre være det setup der er mest forudsigeligt og det kommer vel meget an på hvordan greb i underlaget er i nærheden af grænsen. Hvis et dæk slipper sit gradvist mens et andet pludseligt giver slip, så vil jeg tro det gradvise er mest kontrollerbart medmindre man måske hedder Schumacher(han har faktisk haft en MX-5) og kan balancere på en knivsæg.
Mit bud er, at dækvalg nok har mere at sige end fælgdimension (og dermed dækstørrelse), men at en lavere og breddere profil givet går i retning af stivere og kontant kontakt til underlaget. Et kig på en Formel 1 bil vil dog gøre det klart, at en høj profil ikke udelukker kontante køreegenskaber.
Er man til ræs og bilen er sat til det inkl. sat op til en valg af dækbredde, så kan de hurtigste tider nok sættes med bredde sutter på 17" eller sågar 18" fælge. Kører man derimod mindre ræs så er de smallere hjul nok bedre, især hvis ens MX-5'er ikke er blandt de kraftigste for de brede dæk betyder mere rullemodstand.
Mht. hjulvægt, så er der forøvrigt et område der ofte overses. Vægten af et hjul, altså fælg+dæk, er af betydning da det sammen med bla. bremseskiver og aksler udgør den ufjerdrede vægt og den bør selvfølgelig være lavest mulig. Det der glemmes er hvor vægten i et hjul er placeret - desto længere fra centrum desto større kraftpåvirkning skal der til for og ændre hastighed og/eller retning på et roterende legme. Vi er helt sikkert ude i detaljerne, men så alligevel
Skal vi være helt åndssvage, så er der forøvrigt forskel på vægten af de enkelte dæk og det selv om vi taler samme mærke, model og dimension!