Den optimale dækstørrelse... 15\" el. 16\"

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Claus » man 21. jul 2008 12:53

Højere dokumenteret svinghastighed og skarpere indstyring = bedre kontrol, ifølge min definering.
Når grænsen overskrides oplever jeg at bilen væsentlig mere kontrol over undervognen og bilen kan styres mere perfekt i en drift.
Vil sige at dette IKKE er muligt med komfort dæk som GoodYear F1, men med Continental Sport Contact oplever jeg at det er muligt.
Vil dog sige at jeg kører med GoodYear F1 nu.
Men uanset hvad så er der sikkert lige så mange holdninger om gode køreegenskaber som der er biler.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Martin » man 21. jul 2008 12:57

Claus skrev:Men uanset hvad så er der sikkert lige så mange holdninger om gode køreegenskaber som der er biler.

Ja det har du nok ret i Claus.... men tror dog at jeg i sådan et tilfælde vil holde mig til de holdninger som de tekniske ingeniører der udviklede bilen har...... de må da trods alt ha' lidt viden på området..
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Webmaster » man 21. jul 2008 14:05

Martin skrev:
Claus skrev:Men uanset hvad så er der sikkert lige så mange holdninger om gode køreegenskaber som der er biler.

Ja det har du nok ret i Claus.... men tror dog at jeg i sådan et tilfælde vil holde mig til de holdninger som de tekniske ingeniører der udviklede bilen har...... de må da trods alt ha' lidt viden på området..

med forbehold for at der er sket en stor udvikling på dækområdet de sidste 20 år.... Yeps.. Næste år er 20 års jubilæum :wink:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » man 21. jul 2008 15:05

Claus:
\"Højere dokumenteret svinghastighed og skarpere indstyring = bedre kontrol, ifølge min definering.
Når grænsen overskrides oplever jeg at bilen væsentlig mere kontrol over undervognen og bilen kan styres mere perfekt i en drift.\"

Dette skyldes IKKE 17\" men 205 bredde.
Dog med den modification, at du sikkert har ret vedr. drift situationen.
Dér kan jeg forestille mig, at 17\" MÅSKE er bedst grundet gyroeffekten.
Så længe man har kontrol.

Webmaster:
De fysiske love har ikke ændret sig de sidste 20 år!!

Mazdafabrikkerne må også...desværre...følge moden.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf UlrikK » man 21. jul 2008 17:03

En lavere profil giver da et \"stivere\" dæk, hvilket vel rykker grænsen i sving højere op? Men tror da også at breddere dæk gør den nemmere at styre i drift.

NB '99 Jubii standard fælge er 15x6\", er monteret med 195/50 og vejer ca. 16kg. Lad os forestille os jeg skiftede til OZ Ultraleggera 17x7\", monteret med ContiSportContact 3 205/40, der vejer 15.5kg.

Hvis jeg valgte 17\" fremfor original fælgene ville det give mig en lavere profil, og dermed et stivere dæk. Fælgen er også blevet breddere i forhold til dækket, hvilket betyder den nemmere kan \"holde styr\" på tingene. Udover ovenstående er et komplet hjul endda blevet lettere! Dvs. den eneste \"ulempe\" man har, er at dækket er blevet en centimeter breddere. Ekstra bredde gør det nemmere at få kræfterne ned på vejen, men gør også dækket mindre styrevilligt. Så min konklussion er at ovenstående 17\" fælg / dæk kombination, ihvertfald ikke kan være dårligere end original monteringen, selvom det måske afhænger lidt af smag.

MEN man kunne jo vælge OZ Ultraleggera 15x7\" med et rimeligt let 195/50 dæk, den kombination vil kun veje omkring 13.5kg. Hvis vi ser på det i forhold til 17\" kombinationen er dækket 1.5cm højere, hvilket er en ulempe når der rigtig er pres på. Til gengæld er fælgen næsten ligeså bred som dækket, og vægten er hele 2kg mindre. Så her har vi umiddelbart flest fordele.

Derudover skal man huske at 17\" med 205/40 har en 3.5% større rulle omkreds, hvilket så vidt jeg husker vil gøre bilen en anelse langsommere i acceleration og give lidt højere gearing.

Hvad man vælger er nok et spørgsmål om smag og behag, selvom letvægts 15\" løsningen nok står som den mest kompromisløse. Men for mig at se vil 17\" løsningen være mindst ligeså god som standard monteringen fra Mazda. Mht. ekspertene er det vel stadig vægten de brokker sig over?

Udover det giver jeg folk ret i at fælge, uaffjedret vægt osv. kan være ret ligemeget hvis du ikke har nogle gode dæk på. Så den optimale fælg montering, vil i høj grad også blive bestemt af dæk udvalget.
UlrikK

Indlægaf BB » man 21. jul 2008 22:09

UlrikK skrev:En lavere profil giver da et "stivere" dæk, hvilket vel rykker grænsen i sving højere op? Men tror da også at breddere dæk gør den nemmere at styre i drift.

Vi er enige i at en lavere profil som udgangspunkt må give et stivere dæk, men dæksidens konstruktion er bestemt ikke uden betydning i den sammenhæng. Hvis man så bare fik data for den slags fra dækfabrikanterne, så kunne vi regne mere og gætte mindre.

Mht. og styre bilen i drift, så må det vist komme an på hvad du mener med "at styre". For mig og se, så vil det setup der er lettest og styre være det setup der er mest forudsigeligt og det kommer vel meget an på hvordan greb i underlaget er i nærheden af grænsen. Hvis et dæk slipper sit gradvist mens et andet pludseligt giver slip, så vil jeg tro det gradvise er mest kontrollerbart medmindre man måske hedder Schumacher(han har faktisk haft en MX-5) og kan balancere på en knivsæg.

Mit bud er, at dækvalg nok har mere at sige end fælgdimension (og dermed dækstørrelse), men at en lavere og breddere profil givet går i retning af stivere og kontant kontakt til underlaget. Et kig på en Formel 1 bil vil dog gøre det klart, at en høj profil ikke udelukker kontante køreegenskaber.

Er man til ræs og bilen er sat til det inkl. sat op til en valg af dækbredde, så kan de hurtigste tider nok sættes med bredde sutter på 17" eller sågar 18" fælge. Kører man derimod mindre ræs så er de smallere hjul nok bedre, især hvis ens MX-5'er ikke er blandt de kraftigste for de brede dæk betyder mere rullemodstand.

Mht. hjulvægt, så er der forøvrigt et område der ofte overses. Vægten af et hjul, altså fælg+dæk, er af betydning da det sammen med bla. bremseskiver og aksler udgør den ufjerdrede vægt og den bør selvfølgelig være lavest mulig. Det der glemmes er hvor vægten i et hjul er placeret - desto længere fra centrum desto større kraftpåvirkning skal der til for og ændre hastighed og/eller retning på et roterende legme. Vi er helt sikkert ude i detaljerne, men så alligevel 8)

Skal vi være helt åndssvage, så er der forøvrigt forskel på vægten af de enkelte dæk og det selv om vi taler samme mærke, model og dimension!
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf Viggoman » man 21. jul 2008 23:10

Underholdende tråd..... :D

Ikke for at stoppe løjerne, men er der nogen der ved noget om hva' der dur, når det gælder fælge og dæk må det være F.M. Et hurtigt kig på deres anbefalede hjul combo's er da nok så interessant!

http://www.flyinmiata.com/wheels/index.php

Hvis nogen er kvalificeret uenige med F.M. drengene bliver det da rigtigt underholdende.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Uhrskov » tirs 22. jul 2008 00:43

Fed tråd. Her er mine grunde til mit fælg/dæk valg:

Har for nyligt købt Rota Boost 16x7 ET40 med Toyo PROXES T1-R 215/40-R16

Hvorfor:
Rota Boost:
Fed åben letvægst fælg i Japan JDM style til rimelig pris
Toyo PROXES T1-R:
God pris/performance kompomise. Ikke verdens stiveste dæk... vil nok vælge et andet næste gang.
16\":
Gik efter en god mellemting mellem udseende og køreegenskaber. 17\" (7,7kg) ser fed ud med bliver for tunge til en MX5. 15\" (?? kg) havde nok været det bedste vælg ifht vægt. Valgte 16\"(6,9kg) som den god mellemvej. Hvis de skulde køres bane skulle der 195/50-15 på.
215/40:
Valget stod mellem 215/40 eller 205/45. 215 er væsenlig billigere da det er den mest solgte af de to. 215/40 har 2,1% mindre rullediameter som teoretisk giver hurtigere acceleration. 40% giver en lavere dæk profil.
Indpresning ET40:
Med 215/40 skal dækket ikke for langt ud. ET40 går fint med denne dækstørrelse.

Bilen virker nu både hurtigere og mere let end før. Komforten er stadig OK. De gamle ruller var OZ Polaris 205/50-R16.
Brugeravatar
Uhrskov

Geografisk sted: Langå

Indlægaf hasse » tirs 22. jul 2008 08:49

Claus:
Du lægger jo selv op til at man skal spørge, så det gør jeg:
Hvad mener du med udtrykket Komfort dæk ifb. med F1 dækket?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Claus » tirs 22. jul 2008 09:05

Hasse : GoodYear F1 dækket er ikke et sports dæk men mere et komfort dæk, det vil netop sige som BB så fint skriver at dæksiden er blødere, meget blødere end på f.eks. Continental - begge 204/40/17.

Da jeg hos dækmanden skiftede fra Conti til GoodYear, troede jeg at det var sportsprægede dæk der blev monteret.
Efter en tur på få km kørte jeg tilbage til dækmanden for at brokke mig, idet jeg mente at enten var der var forkert dæktryk eller at de GoodYear dæk var defekte, så elendigt tog de sving i forhold til Continental dækkene.
De goodYear står fint fast i sving og tager sving godt, men hele karkssen vrider sig, og det føltes som om at undervognen opførte sig mærkeligt og langt fra så responsiv som tidligere.
GoodYear blev faktisk involveret efter kontakt fra Dækcentralen.
Min er sænket 20mm og som standard med komplet Bilstein undervogn, LSD og tårnstivere - om det giver mere respons til føreren i forhold til en standard model, ved jeg ikke.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » tirs 22. jul 2008 09:57

Det er sgu' mærkeligt.
Den fornemmelse havde/har jeg ikke med F1 på 15-7\" fælg (195/50 dæk).
Tværtimod synes jeg, at den står rigtig godt i sving, men når den så slipper så slipper den og tager så fat igen med et hug..i bogstavelig forstand.

Selv om der er et rimeligt spillerum skal dækmålene (aspect ratio) også passe til fælgbredden (rim width).

Kommmer lige i tanke om, at der vist er en rimelig stor forskel på 1. og 2. (3?) generations F1.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » tirs 22. jul 2008 10:42

Hmm hvis 15\" fælge er så super gode ved køre egenskaberne, sammen med 195/50 dæk, så må der da sidde en masse dumme folk hos mærker som Porche, Ferrari, Lambo osv. De ved da ingen ting om køreegenskaber for der er absolut ingen 15\" fælge på nogle af deres biler og heller ikke smalle cykelhjul. Men de ved jo nok heller ikke noget om køreegenskaber, eller undersøger sådanne nogle ting :wink: . Klart at sportsvogne med væsentlig flere kræfter end vores skal have et bredere dæk, for at overføre kræfterne til asfalten, men når det kommer til sving, så skulle det undre mig meget om ikke disse biler har rigtig gode egenskaber, selvom de har 18\" og meget brede dæk. Mine næste fælge bliver OZ ultraleggera Gold 17\" med Pirelli zero nero 205/40-17. Komforten er væk (who cares), det er en sportsvogn og den står fast :D
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Viggoman » tirs 22. jul 2008 11:27

altid6 skrev:Hmm hvis 15" fælge er så super gode ved køre egenskaberne, sammen med 195/50 dæk, så må der da sidde en masse dumme folk hos mærker som Porche, Ferrari, Lambo osv. De ved da ingen ting om køreegenskaber for der er absolut ingen 15" fælge på nogle af deres biler og heller ikke smalle cykelhjul. :D

Jamen det er jo sagen i et fingerbøl. En Lambo eller Ferrari vejer mere end 1500 kg, har langt, laaaangt flere kræfter og er designet fundamentalt anderledes en MX-5. 15" hjul er jo ikke svaret på alle bønner når det gælder fælge og dæk, men i den grad svaret på en optimal kombination lige præcis til MX-5. Så tegnedrengene hos Porsche, Lambo, Ferrari mv. ved hvad de gør. Ligesom dem der designede MX-5.........

Og en MX-5 kommer IKKE til at køre som en Ferrari eller Porsche af at få smidt 17" eller 18" på. Tværtimod.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » tirs 22. jul 2008 12:49

Altid6:
Du må allerede være ramt af solstik. Selv om det først er idag, den er kommet rigtig frem.
Eller er det UV tallet/strålingen, der er begyndt at gøre sig gældende?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » tirs 22. jul 2008 13:05

Viggoman skrev:
\"...Og en MX-5 kommer IKKE til at køre som en Ferrari eller Porsche af at få smidt 17\" eller 18\" på. Tværtimod....\"

Rigtig. Men der er måske dem, der tror det.

Endnu en gang: Er det derfor der er nogen, der...nedladende..kalder MX5 for frisørporsche?

Og så bare til orientering/åben mund attitude:
En af Lamborgini modellerne har sutter på baghjulene, der er 335!!!

Så måske var det noget for NOGEN MX5 ejere. Og så helst i 15\"!!!!!!!

Det vil ihvertfald se sjovt ud. Og det jeg tror også synsmanden vil synes.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering