Synsgodkendt kompressorløsning fra Rotrex

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Piphest » tirs 29. sep 2009 11:41

Jeg tror ikke på projektet.

Dels, så er det ikke kun måling af hvor meget bilen forurener, det er også om bremser mv. passer til.
Desuden skal man ikke glemme at det skal gøres for hver model, årgang mv. og hver gang det skal gøres koster det på den gode side 100.000,-

At en eller anden smart gut har fået sin bil synet, betyder på ingen måde at den er lovlig!
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest

Geografisk sted: Vejle

Indlægaf jepperimmen » tirs 29. sep 2009 12:22

Piphest skrev:Jeg tror ikke på projektet.

Jeg svarer dig lige her (også på dine Facebook synspunkter).

Anders Kolstrup er IKKE forhandler af Rotrex, han har opfundet Rotrex-kompressoren og er i dag teknisk direktør http://www.rotrex.com/index1.htm jeg har tiltro til at han kender både produkt og det danske system... Selvfølgelig har han en kommerciel vinkel, da Rotrex jo ligesom lever af at sælge Rotrex-løsninger.

Hvis han vil stå indefor at få bilen igennem systemet, både med syn og udenom ny afgift, jamen så er jeg frisk på det. Jeg glæder mig i stedet over at det ser ud til endeligt at lykkes at kunne få lidt mere power i vores 5'ere, samtidig med at det tilsyneladende bliver lovligt og uden ny afgift. En af grundene til at Rotrex'en kan lade sig gøre er at den ikke har wastegate og kan komme igennem med "under 20% effektforøgelse". Jeg ved godt at den generelle lovtekst er at alt trykladning per definition er +20%, men her kommer Kolstrups netværk og kendskab til systemet forhåbentligt til at gøre en forskel...
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Piphest » tirs 29. sep 2009 12:49

jepperimmen skrev:
Piphest skrev:Jeg tror ikke på projektet.

... Selvfølgelig har han en kommerciel vinkel, da Rotrex jo ligesom lever af at sælge Rotrex-løsninger...

.... Jeg ved godt at den generelle lovtekst er at alt trykladning per definition er +20%, men her kommer Kolstrups netværk og kendskab til systemet forhåbentligt til at gøre en forskel...

Ja, præcis. Han har en interesse i at I hopper på vognen og køber deres produkt. Lad nu være med at være for naiv. Den bil du skrev om som var kommet gennem syn er ikke det mindste mere lovlig end min.

Oh hvori skulle det gøre en forskel at han kender Rotex'en ud og ind og har et netværk? Loven er vel loven?

For mig lyder det en "lille smule" naivt, og som vi talte om, så er jeg ikke den eneste der er af mening.
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf jepperimmen » tirs 29. sep 2009 12:54

Piphest skrev:Ja, præcis. Han har en interesse i at I hopper på vognen og køber deres produkt. Lad nu være med at være for naiv. Den bil du skrev om som var kommet gennem syn er ikke det mindste mere lovlig end min.

Oh hvori skulle det gøre en forskel at han kender Rotex'en ud og ind og har et netværk? Loven er vel loven?

For mig lyder det en "lille smule" naivt, og som vi talte om, så er jeg ikke den eneste der er af mening.

Jeg tror ikke jeg har skrevet om nogen bil der er kommet gennem syn?

Jeg gentager mig selv: Hvis Kolstrup står indefor at det kan lade sig gøre, så bør vi glæde os over at han gør indsatsen. At Rotrex så efterfølgende forhåbentlig får forretning ud af det er jo kun positivt :wink:
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Piphest » tirs 29. sep 2009 13:04

jepperimmen skrev:
Piphest skrev:Ja, præcis. Han har en interesse i at I hopper på vognen og køber deres produkt. Lad nu være med at være for naiv. Den bil du skrev om som var kommet gennem syn er ikke det mindste mere lovlig end min.

Jeg tror ikke jeg har skrevet om nogen bil der er kommet gennem syn?

Jeg gentager mig selv: Hvis Kolstrup står indefor at det kan lade sig gøre, så bør vi glæde os over at han gør indsatsen. At Rotrex så efterfølgende forhåbentlig får forretning ud af det er jo kun positivt :wink:

Det er da fint, hvis han vil og kan gøre det, og vel at mærke så den bliver lovlig og at han ikke bare tager røven på jer. Jeg kan ikke se at han fordi han har rodet med den kompressor og en gang har kørt ræs, eller at han for den sags skyld har et netværk, skulle kunne gøre at han kan få den godkendt så den bliver lovlig?

Jeg tror bare ikke på at ham Fætter Rotex -drengen er hævet over loven eller at han kan gøre noget så han bliver det...
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf hasse » tirs 29. sep 2009 15:30

Piphest:
Ad. Benzinforbrug:
Føler mig ikke overbevist af dit argument med campingvognen.
Jeg mener at vide, at supercharger (JR) \"tager\" ca. 10 hk for at drive superchargeren.

Hvad en compressor \"ta'r\", ved jeg ikke.

Men der er jo det ved - både compressor og supercharger -, at det jo er luft, der drejer sig om.
Og det kan jo godt tænkes, at med den forøgede luft, får man også en mere effektiv forbrænding af benzinen.

Forbrændingseffektiviteten ved en alm. benzinmotor (læs: MX5'er ...f.eks), er jo ikke noget at skrive hjem om.

Benzinforbrug vil altid især være afhængig af kørselsmønster/-måde.

Ad.
Gennem syn.
Hvis jeg ikke husker meget galt, er/var der en af MX'erne her på sitet, der direkte havde stående på attesten, at den var forsynet med compressor/supercharger. Og så ER den lovlig!!!.

Kan ikke sammenlignes med en person, der har fået sin MX'er gennem det periodiske syn (har måske hældt en flaske whiskEY på synsmanden før synet).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Piphest » tirs 29. sep 2009 17:09

hasse skrev:Piphest:
Ad. Benzinforbrug:
Føler mig ikke overbevist af dit argument med campingvognen.
Jeg mener at vide, at supercharger (JR) "tager" ca. 10 hk for at drive superchargeren.

Hvad en compressor "ta'r", ved jeg ikke.

At en kompressor sluger 10 hk. (jeg mener den jeg så på i sin tid tog 16 hk.) kan da i høj grad omregnes til et ringere benzinforbrug.

SÃ¥ ringe er forbruget nu heller ikke fra fabrikken (ikke 10 - 16 hk. spild, ringe). :wink:

NB.: Supercharger er blot det engelske ord for kompressor.
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf hasse » tirs 29. sep 2009 17:13

Der skulle have stået turbo istedet for compressor i mit indlæg.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf BB » tirs 29. sep 2009 19:49

Piphest skrev:Det er da fint, hvis han vil og kan gøre det, og vel at mærke så den bliver lovlig og at han ikke bare tager røven på jer. Jeg kan ikke se at han fordi han har rodet med den kompressor og en gang har kørt ræs, eller at han for den sags skyld har et netværk, skulle kunne gøre at han kan få den godkendt så den bliver lovlig?

Jeg tror bare ikke på at ham Fætter Rotex -drengen er hævet over loven eller at han kan gøre noget så han bliver det...

Jeg synes tonen her i tråden er blevet en anelse skinger :!:

Måske er det fordi jeg har kendt til Rotrex i en del år og faktisk har en ide om hvordan de opererer, men var det ikke en ide og se hvordan projektet udvikler sig iden det skal skydes ned - eller i det mindste og ytre skepsis og forbehold på en saglig måde.

Det virker lidt som om du tror Rotrex er et hobby projekt der forgår i en rodet garage, men faktisk er der tale om et teknologi basseret dansk firma vi kan være ret stolte af.

Kolstrup kan forøvrigt sige , at havde gjort lidt mere end at havde "rodet med den kompressor" for han har faktisk været med til og etablere firmaet. Men prøv selv at google lidt 8)

PS. Forøvrigt er Rotrex en del af A.P. Møller Mærsk gruppen, så det betyder vel næsten De er hævet over loven :wink:
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf Piphest » tirs 29. sep 2009 20:19

BB skrev:
Piphest skrev:Det er da fint, hvis han vil og kan gøre det, og vel at mærke så den bliver lovlig og at han ikke bare tager røven på jer. Jeg kan ikke se at han fordi han har rodet med den kompressor og en gang har kørt ræs, eller at han for den sags skyld har et netværk, skulle kunne gøre at han kan få den godkendt så den bliver lovlig?

Jeg synes tonen her i tråden er blevet en anelse skinger :!:

Måske er det fordi jeg har kendt til Rotrex i en del år og faktisk har en ide om hvordan de opererer, men var det ikke en ide og se hvordan projektet udvikler sig iden det skal skydes ned - eller i det mindste og ytre skepsis og forbehold på en saglig måde.

Det virker lidt som om du tror Rotrex er et hobby projekt der forgår i en rodet garage, men faktisk er der tale om et teknologi basseret dansk firma vi kan være ret stolte af.

Kolstrup kan forøvrigt sige , at havde gjort lidt mere end at havde "rodet med den kompressor" for han har faktisk været med til og etablere firmaet. Men prøv selv at google lidt 8)

PS. Forøvrigt er Rotrex en del af A.P. Møller Mærsk gruppen, så det betyder vel næsten De er hævet over loven :wink:

BB: Hvad mener du med "skinger"?

Det er vel i orden at sige at sige at det ikke bare er sådan at få godkendt og at at lovgivning er lovgivning, også selv om man er Fætter Rotex og har haft et firma oprettet under A.P. Møller Mærsk.

Jeg synes argumentationen om at fordi ham Anders ved en masse om kompressoren bedre kan få den godkendt eller måske rettere "godkendt", er en smule plat...

Det tekniske omkring kompressoren er sikkert okay, men det har altså intet med sagen at gøre!
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf Webmaster » tirs 29. sep 2009 20:30

Mr. Piphest.... Anders vil sikrer sig at de nødvendige papirer i forhold til forurening etc. vil være til stede. Så giv lige manden en chance..!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Piphest » tirs 29. sep 2009 20:57

Webmaster skrev:Mr. Piphest.... Anders vil sikrer sig at de nødvendige papirer i forhold til forurening etc. vil være til stede. Så giv lige manden en chance..!

Jamen det er jo super. :D

Det er bare noget af den anden "snak" der gjorde mig lidt "træt"... :evil:
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf BB » tirs 29. sep 2009 21:54

Piphest skrev:BB: Hvad mener du med "skinger"?

Det er vel i orden at sige at sige at det ikke bare er sådan at få godkendt og at at lovgivning er lovgivning, også selv om man er Fætter Rotex og har haft et firma oprettet under A.P. Møller Mærsk.

Jeg synes argumentationen om at fordi ham Anders ved en masse om kompressoren bedre kan få den godkendt eller måske rettere "godkendt", er en smule plat...

Det tekniske omkring kompressoren er sikkert okay, men det har altså intet med sagen at gøre!

Selvfølgelig er det i orden at udtrykke forbehold og være skeptisk, men det er ikke særlig sagligt at give nogen øgenavne og beskylde for at ville snyde. Hvis ikke det, for at bruge et pænt ord, er en anelse skingert hvad vil du så kalde det?

Hvis du ved noget om Rotrex og Anders Kolstrup vi andre ikke kender til, så synes du skal komme frem med det på en saglig måde. Lige nu lyder det mere som om, at du ikke ved hvad Rotrex er for en størrelse og bare vil lave støj. Sagt på en anden måde, så gør din snak mig lidt "træt" :evil:
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf hasse » ons 30. sep 2009 08:06

Synes efterhånden, at det er ved at blive en mærkelig tråd.

Overskriften på tråden er:
\"Synsgodkendt kompressorløsning fra Rotrex\".

Og Web skriver 21.9.09
\"Vi leder derfor efter 2 med MX-5'ere, som kunne være interesseret i at være de første som får monteret og synet bilen med en godkendt kompressorløsningen. Der skal ikke betaltes yderligere afgifter og Rotrex sørger for at bilerne bliver godkendte.\"

Jeg og et par andre rejste spørgsmål om ændringer, der måske skulle laves på MX'erne - og dokumenteres - for at den kunne \"klare\" de yderligere HK'ere.

29.9 skriver web:
\"Mr. Piphest.... Anders vil sikrer sig at de nødvendige papirer i forhold til forurening etc. vil være til stede.\"

Der er sandelig en forskel mellem disse to indlæg fra Webmaster:
I det første er det bilen der bliver godkendt.
Det andet handler om kompressorens \"..forurening etc...\"

At Anders Kolstrup er den af alle, der ved mest om Rotrex må være indiskutabelt.

Om han er den, der ved mest om MX'erne er sikkert også indiskutabelt:
Mange ved mere.

Om han er den, der ved mest om, hvordan MX'eren kommer gennem et godkendelsessyn, ved jeg ikke.

Med baggrund i web's to indlæg savnes der et helt klart svar på:

Er det standardMX'ere med monteret kompressor Rotrex -Anders Kolstrup -sørger for går gennem syn - for de angivne beløb?

Eller et det \"kun\" kompressoren?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Piphest » ons 30. sep 2009 08:12

BB skrev:
Piphest skrev:BB: Hvad mener du med "skinger"?

Selvfølgelig er det i orden at udtrykke forbehold og være skeptisk, men det er ikke særlig sagligt at give nogen øgenavne og beskylde for at ville snyde. Hvis ikke det, for at bruge et pænt ord, er en anelse skingert hvad vil du så kalde det?

Hvis du ved noget om Rotrex og Anders Kolstrup vi andre ikke kender til, så synes du skal komme frem med det på en saglig måde. Lige nu lyder det mere som om, at du ikke ved hvad Rotrex er for en størrelse og bare vil lave støj. Sagt på en anden måde, så gør din snak mig lidt "træt" :evil:

BB du blander tingene sammen.

Jeg kender ikke ham Anders og jeg tvivler ikke det mindste på at det er et godt kompressor -kit.

Det ENESTE jeg snakker om er muligheden for at få det godkendt til alle MX-5'ere uanset model og årgang (og jeg mener ikke bare synet). Hvis nogen siger at de kan gøre det, så er de enten hævet over loven ellers stikker de jer blår i øjene.

Du ævler bare løs om hvem ham Anders er og at det er et Rotex -kit, som jeg ikke ved hvad er for en "størrelse". Jo jeg har såmænd læst en masse om kompressorer, bl.a. Supercharged af Corky Bell, men det har som sagt intet med sagen at gøre.
Brugeravatar
Piphest

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering