Turbomontering el. lgn i Tyskland???

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Turbomontering el. lgn i Tyskland???

Indlægaf hasse » man 4. feb 2008 11:22

Laver en særlig tråd om dette:
Er sikkert ikke den eneste, der har spekuleret på dette.
Spurgte via mx-5.de

Her er svaret:

Hello,
in Germay it is quite the same routine as you described it for Denmark. You have to do an Exhaust Limitation test with your new specification and the german TÜV (German association for technical inspection)have to check your car. When you do it on your own, you will have a lot of problems and costs. The easier way is to buy a complete certificated Kit, which can you get eg. here:

http://www.hgp-turbo.de

The company has already done the tests and you can directly drive.

SÃ¥ det kan \"vi\" vist godt glemme alt om!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Claus » man 4. feb 2008 16:56

Hvad kan vi godt glemme alt om, der er da TUV certifikat på kittet til den specifikke model.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » man 4. feb 2008 19:45

Det, \"vi\" kan glemme er, at det skulle være billigere/lettere i Tyskland.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Claus » man 4. feb 2008 20:17

Men er det ikke nemmere at få det igennem når man køber et TUV godkendt system med certifikat og hele gøje møjet ?
Brugeravatar
Claus

Indlægaf Munk » man 4. feb 2008 20:21

Var det ikke nærmere noget med at hvis først en bil har været indreg med en ombygning i et eu land, så kan .dk ikke nægte at lade dig importere den? eller husker jeg forkert?

Det vil i givet fald betyde du skal købe bil og turbo i tyskland, få turboen monteret og bilen \"synet\" og så importere den.
NB FL 2001 1.8is 6g Sunlight Silver
Munk

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Claus » man 4. feb 2008 20:31

TUV godkendelser gælder også i danmark...jeg skulle fremvise en TUV godkendelse på min udstødning og lygteglas og luftfilter, ellers ville han ikke godkende den...
Brugeravatar
Claus

Indlægaf Kuksi » man 4. feb 2008 20:32

Det er i hvert fald lige det mit synssted oplyste mig, sidste vinter. At havde bilen været på plader og kørt (tror det var 3 måneder)i Tyskland, og der var en TÜV godkendelse. Så skulle han godkende ombygningen, så jeg kunne fortsætte kørslen på danske plader.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Webmaster » man 4. feb 2008 23:12

Kuksi skrev:Det er i hvert fald lige det mit synssted oplyste mig, sidste vinter. At havde bilen været på plader og kørt (tror det var 3 måneder)i Tyskland, og der var en TÜV godkendelse. Så skulle han godkende ombygningen, så jeg kunne fortsætte kørslen på danske plader.
Det er det princip ham her fætteren lever af: www.japanerimport.dk . Bilerne indregistreres i UK i 3 måneder med alt balladen. Så skal de danske synsmyndigheder æde den efterfølgende eller noget i den stil!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » tirs 5. feb 2008 01:17

Jeg end ikke overvejer eller tænker på at udskifte min mx'er med en anden mx'er (+- turbo) eller for den sags skyld med en anden dyt.

Men for dem, der går med tanker i den retning, KUNNE jeg forestille mig fgl.:
Finder en mx'er i Tyskland, lader hqp-turbo (linket i mit indlæg) stå for montering osv.
Heri er includeret diverse godkendelser, og jeg går ud fra som en selvfølge, at bilens papirer påtegnes.

Herefter importeres den til DK og SKAL godkendes med de i Tyskland foretagne ændringer.

(En vinterprojektløsning er - måske - at få en flink tysker (eller ladvogn) til at transportere ens nyindkøbte mx'er til DK. Selv lave arbejdet. Tilbage til Tyskland. Køre den igennem Tüv myndighederne (sikkert en masse bøvl og papir). Og så endelig en skøn forårsdag i en uvis fremtid køre den over grænsen til DK og gennem registreringsmøllen))

På denne måde vil man undgå at skulle betale ny registreringsafgift i Danmark.. For hvis dytten ændres til en anden model (Ved ved godt, at der pt. IKKE findes en turbomodel- i DK),skal der betales registreringsafgift. (Det kan også give problemer, hvis der lægges en 1.8 motor istedet for en 1.6).

Ved henvendelse til skat har jeg fsv. angår registreringsafgift fået fgl. svar, som jeg ikke rigtig kan gennemskue:

\"\"\"Der er en værdi og en afgift på en bil, de to ting lagt sammen, giver en handelspris.
Jeg finder værdien på de to biler -50%
resten af de 2x 50% bliver lagt sammen til en ny værdi, som der bliver regnet en afgift ud fra 180% afgift, det bliver så regnet med det vi kalder id-tab som giver et yderligere nedslag, jeg ved ikke om det er forklaret forståligt nok, det er dyrt, men det er desværre sådan det skal udregnes. \"\"\"
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » tirs 5. feb 2008 01:35

Det tyske firma omtaler Mazda mx5 under \"sonstige\".

PS. Jeg personligt ville aldrig turde købe en brugt mx'er turbo i Tyskland eller for en sags skyld i et andet land.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Tilbage til Tuning og modificering