af hasse » tirs 5. feb 2008 01:17
Jeg end ikke overvejer eller tænker på at udskifte min mx'er med en anden mx'er (+- turbo) eller for den sags skyld med en anden dyt.
Men for dem, der går med tanker i den retning, KUNNE jeg forestille mig fgl.:
Finder en mx'er i Tyskland, lader hqp-turbo (linket i mit indlæg) stå for montering osv.
Heri er includeret diverse godkendelser, og jeg går ud fra som en selvfølge, at bilens papirer påtegnes.
Herefter importeres den til DK og SKAL godkendes med de i Tyskland foretagne ændringer.
(En vinterprojektløsning er - måske - at få en flink tysker (eller ladvogn) til at transportere ens nyindkøbte mx'er til DK. Selv lave arbejdet. Tilbage til Tyskland. Køre den igennem Tüv myndighederne (sikkert en masse bøvl og papir). Og så endelig en skøn forårsdag i en uvis fremtid køre den over grænsen til DK og gennem registreringsmøllen))
På denne måde vil man undgå at skulle betale ny registreringsafgift i Danmark.. For hvis dytten ændres til en anden model (Ved ved godt, at der pt. IKKE findes en turbomodel- i DK),skal der betales registreringsafgift. (Det kan også give problemer, hvis der lægges en 1.8 motor istedet for en 1.6).
Ved henvendelse til skat har jeg fsv. angår registreringsafgift fået fgl. svar, som jeg ikke rigtig kan gennemskue:
\"\"\"Der er en værdi og en afgift på en bil, de to ting lagt sammen, giver en handelspris.
Jeg finder værdien på de to biler -50%
resten af de 2x 50% bliver lagt sammen til en ny værdi, som der bliver regnet en afgift ud fra 180% afgift, det bliver så regnet med det vi kalder id-tab som giver et yderligere nedslag, jeg ved ikke om det er forklaret forståligt nok, det er dyrt, men det er desværre sådan det skal udregnes. \"\"\"
Hasse
1990, Crystal White.