I.L. Cold Air Induction Kit

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

I.L. Cold Air Induction Kit

Indlægaf Henrik N » tirs 19. feb 2008 18:28

Så skete det..... kunne ikke stå for fristelsen, da I.L.'s CAI kit kom på tilbud hos mx5parts og har ikke fortrudt - skal love for det har forbedret omdrejningsvilligheden og momentet i mellemområdet.

MEN pasformen af de enkelte dele kunne være bedre og skal formentlig tilskrives, at flere af delene laves i hånden - det bærer de præg af :-) Der er især problemer med at få pakningen ved/efter luftmassemåleren til at glide ind i kulfiberrøret, der forbinder filteret til indsugningsmanifolden.

Er lidt bekymret for, at der kan suges \"beskidt\" luft ind i motoren, hvis pakningen ikke slutter tæt - og det er som bekendt ikke en god ting - nogen med erfaring???

Spekulerede på om der kunne slibes let på indersiden af røret og dermed øge diameteren - men har ikke tidligere prøvet at arbejde i kulfiber.

Nu vi er ved det..... nogen der har erfaring med vægtreduktion..... og her hentydes der ikke til dellerne pådraget ved umådeholden indtag af julemad, men derimod af 5'eren (selvom effekten i princippet er den samme - mere fart for den samlede ekvipage) :-)

Jeg har selv smidt reservehjulet og donkraften ud og erstattet det med det nederste af en spand (for at understøtte filtmåtten) og et lappekit - ikke high tech - men det virker - og kan give lidt ekstra plads i bagagerummet.

Herudover er solskærmene røget (sidder mest i vejen hver gang kalechen skal af og på) og vindafviseren bag sæderne er ligeledes pillet ud (har efter min vurdering ingen effekt - som vindafviser) :-)

Har spekuleret på at fjerne radio, højttalere plus motorantennen - Hører alligevel sjældent musik i bilen - men er i tvivl om, hvor meget vægt der spares.... altså om det er umagen værd.

Kører i øvrigt på Superleggera fælge...

Nogle med gode ideer/erfaringer, der ikke går udover hverdagsdueligheden???

Min bil er en NB 1,8 sport fra 2002. :-)
Brugeravatar
Henrik N

Geografisk sted: Nordjylland

Re: I.L. Cold Air Induction Kit

Indlægaf Danny » tirs 19. feb 2008 19:56

Henrik N skrev:Nu vi er ved det..... nogen der har erfaring med vægtreduktion..... og her hentydes der ikke til dellerne pådraget ved umådeholden indtag af julemad, men derimod af 5'eren (selvom effekten i princippet er den samme - mere fart for den samlede ekvipage) :-)

Den vægt, der batter mest er den der sidder på ydersiden af støddæmperne. Mindre af den=bedre køreegenskaber. Det kan opnåes med lettere fælge, lettere dæk (!), todelte bremseskiver med nav i aluminium, lettere kalibre og bærearme i alu eller kulfiber! Men naturligvis kun det stykke bærearm der sidder udenfor støddæmperen, resten er bare almindelig vægtbesparelse. Og jeg vil nok tro det er en smule dyrt med sidstnævnte løsninger :wink:

Derudover kan du få lettere sæder, en bagklap i kulfiber eller bare glasfiber. Den originale er i stål og er rimelig oplagt til udskiftning. Motorhjelmen er i forvejen i alu, så det kan ikke betale sig at udskifte den med mindre man søger nogle specielle luftud-/indtag.

Du kan også få både for- og bagskærme i glas- og kulfiber, døre i kulfiber, rat, tankdæksler, gearknopper, ratstammeafdækning og endda ventildæksler i kulfiber. Jeg kan dog ikke længere finde sidstnævnte.

En ting at holde sig for øje: vise tunger siger, at et kilo fra eller til i enderne af bilen har ligeså stor indflydelse som 100 kilo fra eller til nær centrum af bilen. Om jeg har det herfra, fra miata.net eller fra Flyin Miata kan jeg desværre ikke huske, men det skulle være udfra netop det vidensbasis ingeniørene oprindeligt designede og vægtfordelte vores elskede 5'er.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Re: I.L. Cold Air Induction Kit

Indlægaf Helge » tirs 19. feb 2008 20:20

Henrik N skrev:Har spekuleret på at fjerne radio, højttalere plus motorantennen - Hører alligevel sjældent musik i bilen - men er i tvivl om, hvor meget vægt der spares.... altså om det er umagen værd.

Nogle med gode ideer/erfaringer, der ikke går udover hverdagsdueligheden???

Prøv at kikke på nedenstående link, der er stadig masser at muligheder for at spare vægt :P
http://www.miata.net/motm/2004/mcelwee.html
RC-07-1.8 Sunlight Silver
Brugeravatar
Helge

Geografisk sted: Odsherred

Indlægaf Webmaster » tirs 19. feb 2008 21:44

:twisted: Sæt kæresten af... !
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Helge » tirs 19. feb 2008 21:49

Webmaster skrev::twisted: Sæt kæresten af... !

Ja det var også det jeg tænkte, men hun er måske allerede smuttet :lol:
RC-07-1.8 Sunlight Silver
Brugeravatar
Helge

Geografisk sted: Odsherred

Indlægaf Henrik N » ons 20. feb 2008 08:42

Hej Danny.... Tak for de mange rigtig rigtig gode input..... havde selv overvejet en bagklap i kulfiber (den originale har alligevel to mindre buler efter en væltet stige :( ) og jeg kiggede længe på de todelte bremser med alunav her i efteråret - men turde ikke, da jeg var bekymret for om de ville kunne klare vinterkørsel - her tænker jeg på den umådeholdne brug af salt på de danske veje :o . Nu er der ihvertfald nogle ideer at arbejde videre med..... godt med nogle gode forslag til projekter :-)

Disc Brakes Australia laver i øvrigt nogle rigtig dejlige todelte bremseskiver, som også (modsat stort set alt andet) kan fås til en en NB 1,8 Sport, der har lidt større bremser. Havde kontakt med et US baseret postordrefirma, der kunne levere tingene til en MEGET lav pris.... men suk.... desværre kun til adresser i US.... og selvom jeg har kontakter \"over there\" orkede jeg ikke bøvlet. Men hvis det har interesse.... og I har en gammel moster \"over there\", der kan sende dem videre..... skal jeg gerne poste web adressen. Indtil da, kan I fordrive tiden på www.dba.com.au

Så det endte med originale skiver og Greenstuff klodser - de er nu også dejlige - men tunge.

Hmmmmmmmmn...... konen har jeg stadigvæk....... men skulle måske overveje at kigge mig om efter en anoreksiramt modeltype???? :o

Hvis der er nogen, som ind imellem har mindre børn med i bilen (sønnen er oftere med end konen :-) ) og de er store nok til at sidde på en selepude, kan jeg anbefale Britax Horizon - det er den eneste pude ud af de 6 - 8 forskellige jeg prøvede, der passer i sæddet på min mx'er.

Efter udskiftningen af luftfilteret har jeg i øvrigt fået blod på tanden med hensyn til udstødningssystemet.

Har kig på Racingbeats manifold og Goodwin Racings highflow cat i kombination med en bagpotte - enten Goodwin Racing RoadsterSport 2.5\" eller Racing Beat Stainless Steel Power Pulse Exhaust.

Hele molevitten kan bestilles hos MX5MAD og pundet er jo historisk lavt :-)

Hvad er Webmasters (og alle andres) erfaring med manifolden og kan det ikke passe du kører med den ene af de to udstødninger?

Nå.... må tilbage til arbejdet.... kan I alle have en rigtig god dag :-)
Brugeravatar
Henrik N

Indlægaf Henrik N » ons 20. feb 2008 08:44

Hej Danny.... Tak for de mange rigtig rigtig gode input..... havde selv overvejet en bagklap i kulfiber (den originale har alligevel to mindre buler efter en væltet stige :( ) og jeg kiggede længe på de todelte bremser med alunav her i efteråret - men turde ikke, da jeg var bekymret for om de ville kunne klare vinterkørsel - her tænker jeg på den umådeholdne brug af salt på de danske veje :o . Nu er der ihvertfald nogle ideer at arbejde videre med..... godt med nogle gode forslag til projekter :-)

Disc Brakes Australia laver i øvrigt nogle rigtig dejlige todelte bremseskiver, som også (modsat stort set alt andet) kan fås til en en NB 1,8 Sport, der har lidt større bremser. Havde kontakt med et US baseret postordrefirma, der kunne levere tingene til en MEGET lav pris.... men suk.... desværre kun til adresser i US.... og selvom jeg har kontakter \"over there\" orkede jeg ikke bøvlet. Men hvis det har interesse.... og I har en gammel moster \"over there\", der kan sende dem videre..... skal jeg gerne poste web adressen. Indtil da, kan I fordrive tiden på www.dba.com.au

Så det endte med originale skiver og Greenstuff klodser - de er nu også dejlige - men tunge.

Hmmmmmmmmn...... konen har jeg stadigvæk....... men skulle måske overveje at kigge mig om efter en anoreksiramt modeltype???? :o

Hvis der er nogen, som ind imellem har mindre børn med i bilen (sønnen er oftere med end konen :-) ) og de er store nok til at sidde på en selepude, kan jeg anbefale Britax Horizon - det er den eneste pude ud af de 6 - 8 forskellige jeg prøvede, der passer i sæddet på min mx'er.

Efter udskiftningen af luftfilteret har jeg i øvrigt fået blod på tanden med hensyn til udstødningssystemet.

Har kig på Racingbeats manifold og Goodwin Racings highflow cat i kombination med en bagpotte - enten Goodwin Racing RoadsterSport 2.5\" eller Racing Beat Stainless Steel Power Pulse Exhaust.

Hele molevitten kan bestilles hos MX5MAD og pundet er jo historisk lavt :-)

Hvad er Webmasters (og alle andres) erfaring med manifolden og kan det ikke passe du kører med den ene af de to udstødninger?

Nå.... må tilbage til arbejdet.... kan I alle have en rigtig god dag :-)
Brugeravatar
Henrik N

Indlægaf Danny » ons 20. feb 2008 16:01

> Henrik

Manifoldet fra RB er en rigtig flot sag. Jeg har den selv og har i 3 år ingen problemer haft. Jeg siger det fordi der engang verserede rygter om at Jackson Racing-manifoldet kunne finde på at revne i svejsningerne, men det er altså ikke tilfældet med de Racing Beat jeg har kendskab til.

Jeg ved at Poulsen og Musikeren lige har fået sig sådan en også, så du kan jo prøve at prikke dem på maven hvis du vil høre om installationsrelaterede erfaringer.
Husk dog at installere den med gummihandsker på, da fedtet fra dine fingre farver manifoldet blålig når den første gang bliver varm. En lidt træls erfaring herfra :?

Jeg har lidt en fetich for kulfiber, men mange siger at det er \"overkill\" medmindre man er fuldblods baneracer. Hvis man som jeg har tænkt sig at beholde bilen til man selv eller bilen dør, kan jeg nu godt argumentere for det.
Vi kender jo alle de almene fordele ved kulfiber (og glasfiber for den sags skyld), men noget andet er, at det stads ruster jo aldrig! Og f.eks på bagklappen på en 5'er er området midtfor bagerst særlig udsat for rust grundet slipvinden. En ny klap koster over 2000 kr ved mazda, så 5-600$ for en i kul er fint givet ud synes jeg.

I øvrigt slipper man for småbuler. Hvis man knalder ind i noget ja så splintrer det ganske vist, men de irriterende trykbuler slipper man for. Og dem har jeg selvfølgelig lige fået 2 af, fordi en træplade blæste ned på forskærmen :cry:

Angående de alunav, så tror jeg ikke det er noget problem at køre med dem. Aluminium ruster jo ikke som jern. Det oxyderer, hvilket er en lignende proces, men det tager meget længere tid. Bare se på transmissionshuset, mit ser stadig fint ud efter 18 år under dytten. Om det så har noget at gøre med de forskellige alu-typer der findes, aner jeg desværre ikke, men det vil aldrig gå så hurtigt som med jern og stål.
Danny

Indlægaf Henrik N » tors 21. feb 2008 08:46

Hej Danny,

ja hvis der oven i købet er \"kvalitetsproblemer\" med manifolden fra JR er der vel ikke meget at betænke sig på - prisen er også væsentlig lavere på RB manifolden. Men hvis jeg har forstået det ret, er de ikke ens opbygget - JR manifolden skulle give mere effekt ved høje omdrejninger, hvorimod RB manifoldens styrke er et bedre moment i mellemområdet? Eller?

Nu vi er ved det med vægt..... er der en væsentlig vægtforskel på RB og JR?

Tak for tippet med handskerne.... det vil jeg huske. Er der ikke også noget med, at ledningen til lambdasonden skal forlænges? Hvis ja, findes der en \"let\" løsning i form af en forlængerledning eller må jeg i gang med loddekolben og krympeflexen?? :)

Jeg forstår så udemærket din kulfiberfetisch.... jo lavere vægt.... des bedre.... og er sikker på, at ændringerne kan mærkes... også udenfor banen. Tror næppe Lamborghini ville bruge en masse udviklingskroner på en Superleggera udgave - hvis det ikke kunne mærkes bagefter.... ville nok give dem et forklaringsproblem, når man kigger på merprisen :-)

En bagklap i kulfiber lyder som en god og ikke mindst let løsning i mere end en forstand, da det vel udelukkende drejer sig om montering og justering???

T. Hansen (af alle steder) havde i øvrigt på et tidspunkt et kulfiberark i sortimentet, som kunne anvendes til eksempelvis afdækninger (hullerne efter solskærmene etc.). Det er desværre udgået sidst jeg spurgte. Mon der er andre der har den slags???

Øv med den træplade.... det er bare så ærgeligt. Dækker din forsikring ikke mod nedfaldende genstande? Der findes heldigvis firmaer, der kan lave den slags uden at skulle lakere..... men jeg har ingen anelse om prisen og resultatet står mål med udgiften. Har selv en \"bilkabule\" på den højre bagskærm fra en bildør :( Heldigvis er jeg sluppet nådigt indtil videre (7 9 13) for misundelige vandaler..... Det værste er en spytklat på køleren..... ungdommen nu om stunder :evil:

Nu har jeg ikke spændingsrækken i frisk erindring..... men har på fornemmelsen, at den indbyrdes placering af alu og jern er afgørende for, om bremseskiver med alunav kan overleve i det danske vinterklima.

Jeg havde i øvrigt for snart sagt længe siden et indlæg om problemer med koblingen - når den var kold og ved knap så kontant indkobling blev hele transmissionen sat i rystelser (clutch judder). Fik langt om længe taget mig sammen til at få koblingen skiftet her i efteråret.... og hvilken forskel :D Det var dyrt..... men har du problemet.... så få det lavet.... du vil ikke fortryde.

Nu vil jeg tage på vinterferie..... vender tilbage først i næste uge :D
Brugeravatar
Henrik N

Indlægaf Danny » tors 21. feb 2008 09:29

> Henrik

Angående effekten af de to manifold, så har jeg også forstået det sådan. JR er en 4-2-1 udgave, hvorimod RB er en 4-1 model. Det må være det der gør forskellen, så må man ellers selv om hvad man vil have. Angående vægtforskel....fisk. Det aner jeg ikke.

Du skal bare være opmærskom på, at RB ikke passer sammen med hot-side kompressorer. Hvis du nu skulle rende rundt med den slags fremtidsplaner. Men så har du også en god undskyldning for at snuppe dig en cold-side :wink:

Angående bagklap, så er det bare \"plug and play\" så at sige. Med mindre pasningen er helt ad H til på kulfiberproduktet, så er det ligeud ad landevejen. Men det har jeg nu ikke hørt om.

Angående det med forsikringen, så er det godt du sagde det. Jeg har stadig ikke vænnet mig til, at jeg har fået kasko for et lille års tid siden, så jeg havde slet ikke skænket det en tanke :roll:
Danny

Tilbage til Tuning og modificering