Bagbremserne...et helvede

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Bagbremserne...et helvede

Indlægaf Danny » fre 11. jul 2008 14:12

Jeg var til syn i onsdags. Det gik fint, bortset fra at bagerste højre bremse ikke tog ordentligt ved, den bremsede skævt ved håndbremsen, men ikke ved fodbremsen.

Synsmanden var flink og sagde at jeg ikke skulle betale noget, men bare komme tilbage når jeg havde rettet det og så kunne vi jo lige prøve igen. Han foreslog mig at skifte klodser/skiver da en skive muligvis var skæv.

Som sagt så gjort, jeg fik nye skiver/klodser fra Andreas og påbegyndte udskiftingen i morges, som jeg har prøvet flere gange før. Men så begyndte det at blive surt.
Først ville stemplet i højre bagkaliper ikke strække sig nok ind til at passe ned over de nye klodser. Jeg gjorde ellers som foreskrevet med justeringsbolten og en klemme, men den ville ikke det sidste. Til sidst blev jeg gal og tog skruetvingen i brug og så kom den. Venstre side gik som smurt, som det også plejer.

Så skulle det prøvekøres. Der lød en ret høj skurrende lyd fra højre bagbremse og ved nærmere eftersyn i garagen viste det sig at bremseskivens nav gik imod ankerpladen, noget jeg aldrig har set før. Under næste prøvetur var det nu venstre side der skurrede! Et nærmere eftersyn afslørede intet, så jeg skilte alt ad og samlede det igen. Skiven og klodserne var dog besynderligt varme, modsat højre side. Den larmede stadigvæk under tredje tur.
Tilbage i garagen viste det sig at også den gik en smule imod ankerpladen ved skivens nav, så jeg rettede pladen til med en hammer.

Så holdt lyden endelig op og jeg kørte til syn. Sådan da, for der kom lige et enkelt piv fra venstre side en sjælden gang i mellem. Synsmanden kunne nu konstatere at højre side bremsede fint, hvorimod den nu var gal med VENSTRE side når man brugte håndbremsen. Fodbremsen virkede upåklageligt. Han mente det nu kun er et spørgsmål om at justere håndbremsen i venstre side.

Og i den forbindelse har jeg to spørgsmål/bemærkninger. For det første: hvordan er det nu at man helt korrekt gør den slags?

For det andet observerede jeg at når jeg drejede de nye skiver rundt med håndkraft på bagakslen, så kørte de skævt rundt! Selvom de var helt klemt ind mod navet. Jeg prøvede med de gamle skiver og også de gjorde det.
Jeg har aldrig hørt om nye skiver der er skæve, så hvad kan det så være. Er hele mit bagtøj \"skævt\" :?

Hilsen ham, der har tabt manken i frustration :cry: :P
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf hasse » fre 11. jul 2008 19:29

Ad, håndbremsen.
Hvis det var mig, ville jeg få fat i et nyt håndbremsekabel. Skader ikke.
Eller prøv i første omgang at checke om kablerne til baghjulene er lige lange. Selve justeringen af trækket på håndbremsens \"hovedkabel\" justeres oppe ved håndtaget. Du skal ha' midterkonsollen af.

Ad. \"skæve bremseskiver\":
Ka' godt være, at du svare: Sæføli' har jeg det. Men jeg løber risikoen:

Er du 100% sikker på, at der ikke er noget skidt/rust el. lgn på den flade af hjulnavene, som skiverne bliver spændt til?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Lennart » lør 12. jul 2008 03:13

Du mener vel ikke skråt i stedet for skævt ???
Er det skråt kan det jo være camber vinklen, men bølger den ud og ind, må der vel være noget der sidder i klemme.
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf PartyPhreak » lør 12. jul 2008 10:27

Jeg har også problemer med min... Havde dumpet syn på venstre håndbremse da jeg overtog den, og jeg mente ikke det kunne være et problem, men selv på nyrenoverede kalibere kan jeg slet ikke få venstre bremse til at give noget... Nu er den dumpet igen, og jeg aner faktisk ikke hvad jegs kal gøre..
Brugeravatar
PartyPhreak

Geografisk sted: Tåstrup, Storkøbenhavn

Indlægaf Webmaster » lør 12. jul 2008 10:44

Spørger også lidt dumt her... Har du spændt umbrakoboltene nok ? (du ved de små irreterende bolte man løsninger for at skubbe kaliberen tilbage). Jeg mener at huske at de justere frigangen fra klods til skive ??
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Danny » lør 12. jul 2008 16:33

hasse skrev:Er du 100% sikker på, at der ikke er noget skidt/rust el. lgn på den flade af hjulnavene, som skiverne bliver spændt til?

Det kan faktisk godt være det, jeg har i hvert fald ikke tjekket det. Den vender jeg lige tilbage på.

@ Lennart

Nej, den kører ud og ind. Man kan se på afstanden mellem skive og kaliber, når man drejer skiven rundt er afstanden forskellig. Ret meget synes jeg.

@ Webster

Dem har jeg trods alt justeret. Som bogen foreskriver, helt i bund og så løsne med en tredjedel.

Tak for tippet med at justere selve håndbremsen, jeg var overbevist om at det var noget man gjorde hvor kablet går på kaliberen. Det vil jeg også lige kigge på.
Jeg er bare stadig bekymret for at jeg kører rundt med noget der pludselig går i stykker, med den mystiske lyd i tankerne. Jeg har altså heller aldrig før prøvet at skiven gik imod ankerpladen. Det er ikke engang fordi pladen er blevet bøjet, det er nemlig helt inde ved navet på bremseskiven.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf hasse » lør 12. jul 2008 18:59

Dit problem med \"skæve\" bremseskiver-og så de nye - lyder i mine øjne underligt for at skrive det mildt.

Hvis du stadig ikke har fundet problemet, så prøv fgl.:

Spænd skiverne fast - bar lidt fast - med hjulboltene. Og monter kalibrene efter, at du har renset fladerne, der bliver spændt mod hinanden. Husk den nederste pind kun skal spændes med ca 27 ft. Selvfølgelig uden hjul.

Og prøv så at dreje dem rundt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Tilbage til Problemer og løsninger