SÃ¥ er der lyd fra motoren............

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf altid6 » tirs 5. aug 2008 09:04

hasse skrev:Du skal vel ha' den på rullefelt, når den er kørt ind.

Og det må være snart, da du du skal med til Sturup 27. dm.

Sku' vi gøre det samtidig??

Ja det kunne være lidt sjovt at få den rullet, for at se om den sænket kompression, bearbejdet ventiler og topstyk, har givet mere eller mindre effekt. Jeg har en måling fra før ombygning, taget med performanceboxen og mener at det var 135,2 HK. Nu her de næste 2 uger, skal den bare have en masse kilometer på motoren, så den bliver kørt helt til. Har du et godt sted den kan blive rullet ???? Jeg kan ikke helt svare på om det kan blive lige inden vi køre til sturup. Men jeg skal jo have nogle kilometer i bilen, så kunne sagtens komme til Nordsjælland og få rullet bilen og tæve dig i golf :wink: .
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » tirs 5. aug 2008 09:12

Aner det ikke.
Ville ha' brugt K-Power, men deres rullefelt er/var nede.

Han henviste til:

Jack Krügel
Drosselvej 9, Slangerup
tlf. 40849704
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » tirs 5. aug 2008 09:12

Fandt du årsagen til miseren?
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf altid6 » tirs 5. aug 2008 09:43

Viggoman skrev:Fandt du årsagen til miseren?

Ja. Tildels noget snavs i oliekalalerne i udstødningssiden, kan have givet lidt ventilløfterklapren pga dårlig smøring og tryk (men er ikke sikker på at det var det)
Og dels en nybegynder fejl og tanketorsk. Toppakningen bliver normalt fastholdt af 2 pakningsstyr. Kan ikke sige hvorfor, men jeg havde kun sat det ene i, hvilket havde resulteret i at toppakningen havde forskubbet sig i den modsatte ende af hvor styret sad. Pakningen havde ikke blokket oliekanalen, så det var ikke problemet. Derimod så var toppakningen (en 3-lags metalpakning) gået ind over 2 cylindere, hvilket havde givet betydelig skade på pakningen ned mod cylinderen (kan ikke fortælle hvorfor der er opstået lyd, om det har været stemplet som har ramt pakningen, eller ventilerne eller pakningen er blevet rødglødende og har lavet ekstra tænding) Heldigvis er der ingen skade på stempler, ventiler eller noget, oliekanalerne er renset og der er kommet en ny pakning i også forsvandt lyden. Er glad for at jeg ikke købte 16 nye ventilløftere, når alt jeg havde brug for var en ny pakning (selvfølgelig sat i med 2 pakningsstyr nu :wink:). Man lære af erfaring og fejl.
Om jeg vil skille motoren ad igen og lave modifikationer????? Ja da, det er da for spændene, selvom at det sucks og giver søvnløse nætter, når man ikke kan finde en fejl.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf Felix » tirs 5. aug 2008 21:07

Også et stort tillykke herfra :D - har været spændende og udfordrende at være med i processen og forsøge at udtænke hvad søren det dog kan være der får den til at sige sådan - lidt lumsk fejl, men godtr den blev fundet.
Hvordan går det med HLA'erne du fik renset godt og grundigt - får du nogen som helst klapren nu? På min klaprer de lige et sekund efter starten og tier så stille - nok olietrykket der lige skal bruge sekundet på at fylde spillerummet ud, men det ku være spændende at vide om det også er tilfældet med HLA'er i prime condition :) .
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf altid6 » ons 6. aug 2008 08:12

Nope der er overhoved ingen lyd fra HLAérne, hverken når jeg starter eller når den har kørt langt (nu har jeg ikke været oppe og vende i det røde felt og køre den rigtig varm, for det kan godt give lidt klapren) men ved frisk kørsel og maks 4500 omdrejninger, har der absolut intet været af støj fra ventilløfterne. Så kan kun konkludere at de virker optimalt :D
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf Webmaster » ons 6. aug 2008 09:19

Dejligt at høre... men nu mangler vi så det mest afgørende... Hvordan kører den så efter alt det du har lavet ved motoren?
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf altid6 » ons 6. aug 2008 10:22

Somsagt så har jeg ikke skudt den af endnu, så ved ikke hvordan den præstere på toppen. Den acc. fint op igennem omdrejningerne (som det jeg kan huske den gjorde før). Når den så når de 4000 omdrejninger giver den et ekstra skub. Den har ikke noget problem med at sejtrække, eller acc i et højt gear ved lav omdrejning op af en bakke. Så alt i alt er jeg tilfreds med dens præstation indtil videre. Jeg har ingen forventninger om at den bare ligger fra land og er en super bil i forhold til før ombygningen. Synes at den klare acc op til 100 km/t fint, flydende og uden problemer, selvom at speederen ikke bliver påvirket voldsomt. Den er meget rolig i tomgangen og lyder godt. Men Web du kommer jo på Sturup, så kan du jo lytte og se på den, samt få en tur.

Ting som kan spille ind på præstation fra før og til nu er. Sænket kompression (burde ikke give mere guf), større kubik på cirka 40 ccm (tror ikke at det kan mærkes, men er til det positive), lettere svinghjul (positivt), Magnacor tændkabler (ved ikke om det giver noget), tændingen rykket frem (burde give noget, men svært at mærke, når det er så længesiden jeg har givet den gas), fræset ventiler og ventilsæder (burde give mere flow, men igen har jeg svært ved at sammenligne med noget), portet og poleret topstykke og indsugningsmanifold (burde også give bedre flow). Mulighed for at juster på takthjul (giver ikke noget i sig selv, men muligt at rykke på momentkurven (har ikke prøvet endnu)). Der kommer ny JR cat på her i weekenden, ved ikke om det giver noget. Så alt i alt har jeg svært ved at svare på, hvad alt dette har givet i effekt, der skal en måling til. Hvad jeg ved er at jeg har det godt med at have set og rørt ved alt inde i motoren, ved at meget af det er nyt, så den skulle kunne køre mange år endnu uden problemer, motoren er blevet optimeret med bedre dele og bearbejdet, med henblik på tryk en dag. Om det har givet 2 eller 15 heste, har jeg ingen anelse om.

Nu skal jeg have kørt en masse kilometer også bliver bilen testet på Sturup, samt at jeg laver nogle test på samme vej og under nogenlunde samme forhold, som jeg gjorde sidst da jeg testede med min performancebox. Om HK så bliver over eller under de 135,2 jeg fik som resultat sidst, bliver jo rigtig spændene. Så jeg kan ikke rigtig sige noget før jeg har et tal at forholde mig til :wink:
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf Felix » ons 6. aug 2008 10:57

Lyder sku godt at HLA'erne kan tie helt stille og selv på standardolie :D ...tror jeg vil tage alle mine ud og få dem renset, når jeg inden det næste års tid skal i gang med en større motorrenotur (ny tandrem, ny krumtapshimmering mv.) hvor jeg alligevel kommer tæt på kilden - Nu hvor du lige har været der - Var de svære at få ud?(krævede det noget specialværktøj at få dem op af hullerne og få dem adskilt?)
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf altid6 » ons 6. aug 2008 11:28

Nej det er meget nemt. Du tager en magnet, som sætter sig fast på løfteren, så er den lige til at trække op. På samme måde når du sætter dem i. Det styr de sidder i har dog en meget lille tolerance, så de skal trækkes lige op og sættes lige ned. Når du skal skille selve løfteren fra hinanden, så brug en spidstang til at grib om den tap som trykker på ventilen. Drej den lidt rundt, imens du trækker ud af og vupti, så er den skilt ad. Sørg for at have et håndklæde under, når du skiller dem ad, for der kommer en del olie ud. Der ligger en fin guide på miata.net under garage.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Foregående

Tilbage til Problemer og løsninger