I går var jeg ude at køre en tur, bare 10 kilometer x 2.
På vejen udad, satte motoren pludselig ud, dvs. omdrejningerne dykkede kraftigt i cirka 1 sekund, og derefter kørte bilen normalt igen.
Efter at have holdt stille en halv time, drog jeg hjemad igen, men nu var problemet der igen, bare noget oftere. Der var ikke noget når bilen fik noget gas, men ved lave omdrejninger og cruising gjorde den det samme.
For et par uger siden fik jeg nyt olie, oliefilter, K&N Typhoon kit samt lidt andre småting ordnet.
For en uge siden fik bilen en gang servicerens 4 (for at rense gasspjæld m.m.), som jeg sprøjtede direkte ind i spjældhuset. Hverken før eller efter har der været problemer, indtil i går altså
Mit mekanik-mongol-gén er udpræget, men min nysgerrighed var stor nok til lige selv at teste lidt!
Jeg har tjekket tændrørene, og de ser fine ud, men jeg har ændret dem alle sammen fra 1,3mm afstand til mellem 1,05 og 1,11, målt med en skydelære (jeg har desværre ikke noget bedre ved hånden)
Tændrørene, NGK, er fra august 2009, og har kørt små 10.000 km.
Og, så har jeg tjekket tændkablerne.
# Længde: Målt k-Ohm: Manual siger:
4:__13,5 cm___3,75_________1-5
3:__18 cm____5,72________2-6
2:__27,5 cm__4,33________3-8
1:__37 cm____6,07________4-11
Det er jo alt sammen inden for specs, men #3 og #4 virker lidt suspekte, de ligger i hvert fald væsentligt tættere på max end #1 og #2
Hvad er de kloge five-speedere's mening om det?
Jeg har ikke målt på \"ignition coil pack\", simpelthen fordi jeg ikke har kunnet få de to connectorer vrikket af
Hvordan hulen gør man det?
Kan jeg måle modstanden mellem 1-4 og 2-3 uden at demontere de to connectorer? (og uden at gøre skade selvfølgelig!)
EDIT: Mine prober på multimeteret er vist ikke lange nok til at nå ned i \"bunden\" af rørene. Hvad gør man så for at få en korrekt måling?
Luftmassemåleren så helt ren ud, men den fik et ordentligt skvæt kontaktrens nu jeg havde den i hånden.
Der er bestilt Magnecor Electrosport 80, samt et benzinfilter (just in case, jeg aner ikke om det nogensinde er skiftet, og bilen har kørt 183.000)