NB 1,8 sætter ud - tændkabler?

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

NB 1,8 sætter ud - tændkabler?

Indlægaf mureren » ons 28. jul 2010 18:35

Hej.

I går var jeg ude at køre en tur, bare 10 kilometer x 2.
På vejen udad, satte motoren pludselig ud, dvs. omdrejningerne dykkede kraftigt i cirka 1 sekund, og derefter kørte bilen normalt igen.
Efter at have holdt stille en halv time, drog jeg hjemad igen, men nu var problemet der igen, bare noget oftere. Der var ikke noget når bilen fik noget gas, men ved lave omdrejninger og cruising gjorde den det samme.

For et par uger siden fik jeg nyt olie, oliefilter, K&N Typhoon kit samt lidt andre småting ordnet.
For en uge siden fik bilen en gang servicerens 4 (for at rense gasspjæld m.m.), som jeg sprøjtede direkte ind i spjældhuset. Hverken før eller efter har der været problemer, indtil i går altså :)

Mit mekanik-mongol-gén er udpræget, men min nysgerrighed var stor nok til lige selv at teste lidt!
Jeg har tjekket tændrørene, og de ser fine ud, men jeg har ændret dem alle sammen fra 1,3mm afstand til mellem 1,05 og 1,11, målt med en skydelære (jeg har desværre ikke noget bedre ved hånden)
Tændrørene, NGK, er fra august 2009, og har kørt små 10.000 km.

Og, så har jeg tjekket tændkablerne.
# Længde: Målt k-Ohm: Manual siger:
4:__13,5 cm___3,75_________1-5
3:__18 cm____5,72________2-6
2:__27,5 cm__4,33________3-8
1:__37 cm____6,07________4-11

Det er jo alt sammen inden for specs, men #3 og #4 virker lidt suspekte, de ligger i hvert fald væsentligt tættere på max end #1 og #2
Hvad er de kloge five-speedere's mening om det?

Jeg har ikke målt på \"ignition coil pack\", simpelthen fordi jeg ikke har kunnet få de to connectorer vrikket af :cry:
Hvordan hulen gør man det?
Kan jeg måle modstanden mellem 1-4 og 2-3 uden at demontere de to connectorer? (og uden at gøre skade selvfølgelig!)
EDIT: Mine prober på multimeteret er vist ikke lange nok til at nå ned i \"bunden\" af rørene. Hvad gør man så for at få en korrekt måling?

Luftmassemåleren så helt ren ud, men den fik et ordentligt skvæt kontaktrens nu jeg havde den i hånden.

Der er bestilt Magnecor Electrosport 80, samt et benzinfilter (just in case, jeg aner ikke om det nogensinde er skiftet, og bilen har kørt 183.000)
Senest rettet af mureren ons 28. jul 2010 19:26, rettet i alt 1 gang.
Mvh.
Mureren

1998 NB, Emerald Mica
K&N Typhoon kit, Cobalt exhaust, 17'' Zito Le Mans med Continental SportContact 3, Sonnenland kalesche med el-glas bagrude m.m.m. :-)
Brugeravatar
mureren

Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf one-niner » ons 28. jul 2010 19:03

Jeg har lidt problemer med min (omdrejningerne kan falde en del i tomgang efter et par minutters kørsel, og jeg synes ikke, at den trækker helt jævnt ved langsom start/lave omdrejninger).

Jeg har læst en del om tændingsproblemer med vores årgang NB, og det åbenlyse er selvfølgelig at skifte tændrør og -kabler fordi det er let og relativt billigt. Prøv at kig kablerne nøje efter - er isoleringen defekt, er der måske mikroskopiske huller i den?

Coil Pack'en (hvad hedder den på dansk?) er et svagt punkt, som går i stykker på et tidspunkt. Den er ikke gratis, til gengæld ødelægger den din katalysator, hvis den er defekt. Jeg tror desværre, at det er tilfældet for mig :(

Få evt. en mekaniker til at udlæse eventuelle fejlkoder fra motorstyringen (det må kunne lade sig gøre relativt billigt).

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Lurendrejer » ons 28. jul 2010 20:42

Prøv at skifte tændrørene.

Min nb18(ikke fl) begynder på samme opførsel når det er ved at være tid (og det er lang tid før jeg synes det er tid). Jeg skiftede kablerne sidste gang fordi jeg ikke kunne få det til at passe med at det allerede var tændrørene, igen.

Ny kabler hjalp intet, nye tændrør løste problemet.

Det kom til udtryk hvis jeg rullede frem ved fuldt stop i 2. gear, og trykkede på pedalen. Så satte bilen ud og sprang til live igen efter et halvt sekund. Det er opstået to gange, og jeg har skiftet tændrørene begge gange - hvilket har løst skidtet.

Når jeg læser min egen post er den lidt kaospræget, men jeg har lidt travlt... hej!
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf Niels » ons 28. jul 2010 21:06

Har skiftet coilpack (tændspole). Mazda vil have et unævneligt antal 1000 lapper for dimsen :o MX5 parts klarer det for en bagatel til sammenligning.
Hvis du forsøger at skifte selv - så læs feedback´en på deres side. der er nogle gode tips.
2000 NB 1,8 Miracle - Supercharged by CCR
http://bilmagasinet.dk/article/19152
Brugeravatar
Niels

Geografisk sted: KBH Ø

Indlægaf mureren » ons 28. jul 2010 21:09

Nu skriver du godt nok unævneligt...men gør det nu alligevel, så vi kan få et godt grin igen i aften :D
Senest rettet af mureren ons 28. jul 2010 21:21, rettet i alt 1 gang.
Mvh.
Mureren

1998 NB, Emerald Mica
K&N Typhoon kit, Cobalt exhaust, 17'' Zito Le Mans med Continental SportContact 3, Sonnenland kalesche med el-glas bagrude m.m.m. :-)
Brugeravatar
mureren

Indlægaf Kuksi » ons 28. jul 2010 21:15

Kan jeg måle modstanden mellem 1-4 og 2-3 uden at demontere de to connectorer? (og uden at gøre skade selvfølgelig!)

Ja det kan du sagtens.
EDIT: Mine prober på multimeteret er vist ikke lange nok til at nå ned i \"bunden\" af rørene. Hvad gør man så for at få en korrekt måling?
Du tager bare 2 skruetrækkere, søm eller lign. og stikker derned. Så kan du bruge dem til at måle på.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf mureren » ons 28. jul 2010 21:17

On my way!
Resultater om lidt :D
Mvh.
Mureren

1998 NB, Emerald Mica
Brugeravatar
mureren

Indlægaf mureren » ons 28. jul 2010 21:55

Hhmm...
På 1-4 målte jeg 0.01 M-ohm (jeg fik intet udslag på k-ohm, bare et 0L på displayet...og mit multimeter har da autorange...prøvede også at skifte til k-ohm manuelt!)
På 2-3 fik jeg intet udslag overhovedet, kun 0L i displayet, selvom jeg prøvede at skifte manuelt osv.
Hele baduljen fik en ordentlig omgang kontaktrens, inkl. connectorer (som jeg stadig ikke kan få løse!)

Bilen starter fint, kører på alle cylindre så vidt jeg kan høre...what the he..?
Hvad mon der er/var/ikke er galt, the plot thickens :?

Nå, må se om den lokale mekaniker har en NGS tester, eller noget andet der kan læse fejlkoder ud, hvis der er nogen!
Mvh.
Mureren

1998 NB, Emerald Mica
Brugeravatar
mureren

Indlægaf Niels » tors 29. jul 2010 15:03

mureren skrev:Nu skriver du godt nok unævneligt...men gør det nu alligevel, så vi kan få et godt grin igen i aften :D

Ork ja - med klædeligt rødmen :oops: viskede chefen at det ville rende op i omkring 6.000,- :o
Han var dog også så flink at han gav mig tlf til en hugger, hvor jeg måske kunne finde en.
Har i øvrigt fået fin fin behandling hos Elmer på Jagtvej.
2000 NB 1,8 Miracle - Supercharged by CCR
http://bilmagasinet.dk/article/19152
Brugeravatar
Niels

Geografisk sted: KBH Ø

Indlægaf mureren » søn 1. aug 2010 12:19

Nu her, nogle dage efter, kører bilen upåklageligt igen!
Jeg har renset enderne på tændkablerne (sprøjtet med kontaktrens), justeret afstanden på tændrørene til ca. 1,1mm, og renset cams shaft sensoren, også med kontaktrens. Der sad lidt metalspåner, ikke meget, men renset blev den, og i dag har jeg kørt lidt rundt med både kolde og varme starter, og alt derimellem. Ikke en forkert prut har den slået!

De nye Magnecor Electrosport 80 kabler samt benzinfiltret lader vente på sig fra MX5parts.co.uk, men de ryger selvfølgelig også på når de kommer.

Vi får se Bonde....vi får se ;-)
(hvis der er andre herinde der er så gamle de kan huske \"To fag frem\" :-))
Mvh.
Mureren

1998 NB, Emerald Mica
Brugeravatar
mureren

Indlægaf Knud Erik » fre 6. aug 2010 07:13

[quote="Niels"]Har skiftet coilpack (tændspole). Mazda vil have et unævneligt antal 1000 lapper for dimsen :o MX5 parts klarer det for en bagatel til sammenligning.

Ja det er et kendt problem på 98/99 modellerne.
Har lige skiftet min. Den havde kortvarige udfald.
Knud Erik

Tilbage til Problemer og løsninger