nye bremser og skiver

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

nye bremser og skiver

Indlægaf Jumbo » man 11. okt 2010 10:49

Hej..
Et par spørgsmål til panelet af mx5 eksperter:
Jeg har lige skiftet skiver og klodser - det fungerer perfekt, men:
1. Skiverne ruster, hvor de ikke påvirkes af klodserne. Det ser grimt ud - især når jeg tænker på hvordan de gamle skiver så ud. Jeg har også en BMW, det sker det ikke. Er der en måde man kan undgå det på?
2. På de gamle klodser sad der en plade bagpå. Den følger ikke med de nye. Er den nødvendig og hvorfor? Bremserne fungerer som sagt fint uden.
Brugeravatar
Jumbo

Indlægaf one-niner » man 11. okt 2010 11:13

Jeg er bestemt ikke ekspert, men mine skiver er også meget modtagelige overfor rust. Set i bakspejlet fortryder jeg, at jeg ikke købte et sæt skiver, der er coatede. Nu har jeg bare valgt at ignorere dem i stedet for :)

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf KjaLLe » man 11. okt 2010 17:25

Der er ikke så meget at gøre ved at de ruster, nogle skiver er værre end andre, og sådan er det på de fleste biler.
Pladen bagpå bremseklodserne er en form for 'anti hyl' plade som forhindre at bremserne hyler, dog er de fleste nye/dyere klodser nu om dage designet med en belægning bag på, som gør at disse ikke er nødvendige.
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf Kuksi » man 11. okt 2010 20:02

Hvis du stadig har pladerne, så ville jeg bestemt flytte dem over på de nye klodser. Det er ganske rigtigt en foranstaltning som skal hindre hyl/lyde fra bremserne. Og min erfaring er at de virker rigtigt godt. Har man dem ikke, kan en meget lille smule kobberfedt der hvor stemplet trykker på klodsen, også hjælpe hylende bremser.
Der findes ganske rigtigt bremseskiver der lover de \"rust hæmmende\", men har da hørt at ikke alle er lige enige i at de holder sig pæne. Hvad værrer er, har jeg også hørt at ikke bremser lige så godt som orginale skiver.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf one-niner » man 11. okt 2010 22:23

Kuksi skrev:Der findes ganske rigtigt bremseskiver der lover de "rust hæmmende", men har da hørt at ikke alle er lige enige i at de holder sig pæne. Hvad værrer er, har jeg også hørt at ikke bremser lige så godt som orginale skiver.

Som jeg forstår det, så er det en overfladebehandling (zink eller noget sort coating af en art). Det bliver slidt af der, hvor klodserne slider, og bliver så i øvrigt siddende på resten af skiverne.

- Tom
V-Maxx gevindundervogn
Brugeravatar
one-niner

Indlægaf Kuksi » man 11. okt 2010 22:34

Jep! Som de skriver \"These discs are Zinc coated to reduce corrosion\"
Det giver skiverne et lidt andet skær/farve.
De skiver jeg tænker på er disse (og det er dem er der en herinde fra som ikke har været tilfreds med) http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php/products_id/476
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf one-niner » man 11. okt 2010 22:45

Kuksi skrev:Jep! Som de skriver "These discs are Zinc coated to reduce corrosion"
Det giver skiverne et lidt andet skær/farve.
De skiver jeg tænker på er disse (og det er dem er der en herinde fra som ikke har været tilfreds med) http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php/products_id/476

Jeg talte med Andreas om dem for et års tid siden, og han nævnte, at man kunne høre en hvislen fra dem, når man kørte med toppen nede.

Da vi var i Skive, talte jeg med en, der havde været meget tilfreds med dem. Han kunne ikke rapportere om nogen støj.

- Tom
V-Maxx gevindundervogn
Brugeravatar
one-niner

Indlægaf Jumbo » tirs 12. okt 2010 10:20

Mht. backing plates, somde vist hedder, er det altså ikke noget der er vitalt for funktionen. Bremserne hyler ikke nu, og det er ikke noget problem jævnligt at give klodserne lidt kobberfedt.

Rust på skiverne ser grimt ud, især på den del der støder lige op til alufælgen, hvor kontrasten er størst. Mon ikke man kan male dem der med noget maling som kan tåle varmen?
Brugeravatar
Jumbo

Indlægaf Henrik N » tirs 12. okt 2010 17:07

Hej,

Jeg kører med de EBC skiver Kuksi nævner..... og ja.... selvom de er zink coated så ruster de. Overvejede om jeg skulle købe DBA's 4000 serie - men frafaldt... da det blev en anelse besværligt og ikke mindst dyrt i fragt at få dem hentet hjem fra staterne.

Hvis pengene virkelig sidder løse, findes der skiver, hvor den inderste del er i aluminimum (eks. DBA's 5000 serie).... men spørgsmålet er, om de vil overleve \"salthelvedet\" på de danske veje.... hvis du kører i bilen hele året.

Nogle værksteder bruger en zinkspray på den inderste del af skiven, hvilket formentlig er årsagen til, at skiverne på BMW'en ikke ruster. Det er gjort på min aldrende BMW og det virker.

Mht. EBC skiverne - jeg anvender dem sammen med Red Stuff klodser fra samme firma og kan ikke genkende, at den bremser ringere end på de originale skiver i kombination med Green Stuff klodser - tværtimod. Det skal indskydes jeg har en NB 1,8 i sport - dvs skiverne er 270 mm for og 276 mm bag. Under alle omstændigheder kan jeg ikke tro, at den oplevede forringede bremseevne Kuksi nævner kan henføres til zinkcoatningen - den slides hurtigt væk.

Jeg hælder mere til den opfattelse, at de indlagte riller/pseudo huller i skiverne betyder, at arealet af kontaktfladerne mellem skiver og klodser er mindre sammenlignet med en \"glat\" skive. Tilgengæld bortledes gasserne, der opstår mellem skiver og klodser bedre, når der er riller og/eller huller i skiverne. Spørgsmålet er så, hvornår det ene opvejer det andet? Der foreligger jo også den mulighed at rillernes andel af den samlede overflade er større med faldende diameter på skiven? Min pointe er her, at diamteren på skiverne på de tidlige NA'er ikke var.... ehemn.... voldsom stor... og det måske var en mulig forklaring på at skivernes performance opleves forskellig. Min helt subjektive oplevelse er, at hvis der bliver gået til stålet.... så er skiverne med riller og Red Stuff klodser bedst.... ved et mere adstadigt tempo er bremsekraften nok nemmere at dosere med glatte skiver og Green Stuff - men en del af den oplevelse kan også ligge gemt i de forskellige materialer klodserne er lavet af..... fremfor skivernes opbygning. Nå..... det var en masse strøtanker.

Jeg kan tilgengæld bekræfte, at de afgiver en vislende lyd med taget nede. Hvis det er et problem, har EBC en anden skive.... som er \"sort\"..... og som markedsføres som det \"stille\" alternativ. Desværre fåes den ikke til NB 1,8 sport.... men til stort set alle andre varianter. Nogen der har erfaringer med den... både mht. rust og performance??

I forbindelse med monteringen af mine skiver og klodser pointerede værkstedet, at zinkcoatede skiver fra EBC havde en tendens til at komme til at \"pive\", hvis ikke man var meget omhyggelig med at undgå voldsomme nedbremsninger i tilkøringsfasen. Udover den omtalte vislen, har de ikke sagt en lyd endnu :D
Brugeravatar
Henrik N

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Kuksi » tirs 12. okt 2010 17:34

Godt indlæg Henrik.
Her er et lækkert sæt, der også virker! http://www.flyinmiata.com/index.php?deptid=4539&parentid=0&stocknumber=14-16205%20%201990-93
Drømme drømme... Må sige at jeg dog fint lever med mine små (og lette) skiver sammen med GreenStuff klodserne.
Brugeravatar
Kuksi

Tilbage til Problemer og løsninger