Hej,
Jeg kører med de EBC skiver Kuksi nævner..... og ja.... selvom de er zink coated så ruster de. Overvejede om jeg skulle købe DBA's 4000 serie - men frafaldt... da det blev en anelse besværligt og ikke mindst dyrt i fragt at få dem hentet hjem fra staterne.
Hvis pengene virkelig sidder løse, findes der skiver, hvor den inderste del er i aluminimum (eks. DBA's 5000 serie).... men spørgsmålet er, om de vil overleve \"salthelvedet\" på de danske veje.... hvis du kører i bilen hele året.
Nogle værksteder bruger en zinkspray på den inderste del af skiven, hvilket formentlig er årsagen til, at skiverne på BMW'en ikke ruster. Det er gjort på min aldrende BMW og det virker.
Mht. EBC skiverne - jeg anvender dem sammen med Red Stuff klodser fra samme firma og kan ikke genkende, at den bremser ringere end på de originale skiver i kombination med Green Stuff klodser - tværtimod. Det skal indskydes jeg har en NB 1,8 i sport - dvs skiverne er 270 mm for og 276 mm bag. Under alle omstændigheder kan jeg ikke tro, at den oplevede forringede bremseevne Kuksi nævner kan henføres til zinkcoatningen - den slides hurtigt væk.
Jeg hælder mere til den opfattelse, at de indlagte riller/pseudo huller i skiverne betyder, at arealet af kontaktfladerne mellem skiver og klodser er mindre sammenlignet med en \"glat\" skive. Tilgengæld bortledes gasserne, der opstår mellem skiver og klodser bedre, når der er riller og/eller huller i skiverne. Spørgsmålet er så, hvornår det ene opvejer det andet? Der foreligger jo også den mulighed at rillernes andel af den samlede overflade er større med faldende diameter på skiven? Min pointe er her, at diamteren på skiverne på de tidlige NA'er ikke var.... ehemn.... voldsom stor... og det måske var en mulig forklaring på at skivernes performance opleves forskellig. Min helt subjektive oplevelse er, at hvis der bliver gået til stålet.... så er skiverne med riller og Red Stuff klodser bedst.... ved et mere adstadigt tempo er bremsekraften nok nemmere at dosere med glatte skiver og Green Stuff - men en del af den oplevelse kan også ligge gemt i de forskellige materialer klodserne er lavet af..... fremfor skivernes opbygning. Nå..... det var en masse strøtanker.
Jeg kan tilgengæld bekræfte, at de afgiver en vislende lyd med taget nede. Hvis det er et problem, har EBC en anden skive.... som er \"sort\"..... og som markedsføres som det \"stille\" alternativ. Desværre fåes den ikke til NB 1,8 sport.... men til stort set alle andre varianter. Nogen der har erfaringer med den... både mht. rust og performance??
I forbindelse med monteringen af mine skiver og klodser pointerede værkstedet, at zinkcoatede skiver fra EBC havde en tendens til at komme til at \"pive\", hvis ikke man var meget omhyggelig med at undgå voldsomme nedbremsninger i tilkøringsfasen. Udover den omtalte vislen, har de ikke sagt en lyd endnu