Danny skrev:
Har jeg et alvorligt problem?
Da jeg var helt ung gik jeg og drømte om at få mig en amerikanerbil, det blev dog aldrig til noget. Men lidt kom det da til at ligne. Opel Kaptajn 2000L. m. 6 ben, årgang ’59. Da jeg havde kørt i den knap 2 år begyndte den at gå ujævnt i tomgang. Da jeg tjekkede tændrørene, var der et som var sort af olie.
Jeg kontaktede straks en sort mekaniker, som skilte motoren ad, knækkede stempelringe samt at der var knækket et lille stykke af stemplet. Da den var noget slidt i motoren, anbefalede han at jeg fik 6 nye stempler i, da den ellers nemt kunne komme til at gå i ubalance. Og det kunne komme til at gå ud over krumtappen sagde den sorte. Nå men jeg fik 6 nye stempler og nye ringe samt nye pakninger overalt.
Da jeg en uge senere mødte min sorte mekaniker på Holbæk banegård for at afhente Kaptajnen, sagde han at det var nok bedst at vi gik ind og fik en lille en til halsen. Det lurede jeg jo lidt på. Efter et par ekstra til halsen kom han frem med problemet.
Motoren var samlet og afprøvet, men nu var krumtappen brændt af, hvis jeg ville betale for at få den slebet til, ville han lave det videre arbejde uden beregning. Det var jo en sort historie, og jeg ganske ung, så jeg sagde ok. Det kom til at koste 5.500 kr. i ’69.
Jeg fandt senere ud af at det var lærlingen som havde været ude og teste den efter krumtappen var fikset, han sad på et værtshus og pralede med at han havde fået den op på 160 km. i timen på de små veje.
Ja, Danny sådan kan det også gå, når man har et oliesværtet tændrør