Har jeg et alvorligt problem?

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Danny » ons 2. aug 2006 17:23

Det virkede i dag som om at bilen kun gik på 2 eller 3 cylindre så jeg mistænkte straks tændrør/kabler for at have skylden. Jeg hev alle kabler op og gav dem fugtfortrænger (i håb om at det bare er regnvejrets skyld) og checkede også tændrørene.

Men da jeg hev det inderste tændrør op så jeg det var smurt i olie. Da jeg skiftede rør/kabler for ca 2+ år siden havde det tændrør også olie på sig, men jeg troede det ville gå væk da jeg skiftede ventilpakning sidste sommer.

Hænger min meget ujævne motorgang og alt det her sammen og er det oiliesmurte tændrør et tegn på at noget alvorligt er galt? :( Alle råd om hvad jeg skal gøre er meget velkomne.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Webmaster » ons 2. aug 2006 17:41

Kompressionstest?
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Danny » ons 2. aug 2006 18:48

Det har jeg aldrig prøvet før. Er det en bekostelig affære og hvad afslører det?

Her er nogle flere detaljer om problemet: Nogle gange kører den på alle cylindre, men skifter så pludselig over til ikke at gøre det. På et tídspunt under kørsel lyste \"check engine\"-lampen.
Bilen har nærmest 3 stadier, normal, halv kraft og 1/3 kraft. Når den kører på laveste niveau med omkring 400-500 omdrejninger/min ryster motoren meget. Bilen har stået ude i regnen i nat.

Det hele kom meget pludseligt i dag, har aldrig oplevet noget der ligner dette her.
Danny

Indlægaf Webmaster » ons 2. aug 2006 18:57

Det er let... og kan indikere hvis der ikke er fuldt tryk på cylinderen. Man kan få en dims til det i Biltema og andre lign. steder for et par hundrede.. men man skal helst være to til at teste!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Softtop » ons 2. aug 2006 19:18

Du er ikke bare en gris når du påfylder olie?
Har set at tændrør kan blive smurt ind i olie
ved af/påmontage hvis ventildækslet sejler i olie.

Olie i forbrændingen skulle normalt vel kun resultere
i aflejringer i form af koks på tændrør? Hvis du ligefrem
har olie i flydende form på dem, så virker det grimt.

Kompressionstest er nok smart at få gjort - har du
iøvrigt kontrolleret om der er olie i kølervædsken?
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Re: Har jeg et alvorligt problem?

Indlægaf Helge » ons 2. aug 2006 19:38

Danny skrev:

Da jeg var helt ung gik jeg og drømte om at få mig en amerikanerbil, det blev dog aldrig til noget. Men lidt kom det da til at ligne. Opel Kaptajn 2000L. m. 6 ben, årgang ’59. Da jeg havde kørt i den knap 2 år begyndte den at gå ujævnt i tomgang. Da jeg tjekkede tændrørene, var der et som var sort af olie. :evil:

Jeg kontaktede straks en sort mekaniker, som skilte motoren ad, knækkede stempelringe samt at der var knækket et lille stykke af stemplet. Da den var noget slidt i motoren, anbefalede han at jeg fik 6 nye stempler i, da den ellers nemt kunne komme til at gå i ubalance. Og det kunne komme til at gå ud over krumtappen sagde den sorte. Nå men jeg fik 6 nye stempler og nye ringe samt nye pakninger overalt.

Da jeg en uge senere mødte min sorte mekaniker på Holbæk banegård for at afhente Kaptajnen, sagde han at det var nok bedst at vi gik ind og fik en lille en til halsen. Det lurede jeg jo lidt på. Efter et par ekstra til halsen kom han frem med problemet.

Motoren var samlet og afprøvet, men nu var krumtappen brændt af, hvis jeg ville betale for at få den slebet til, ville han lave det videre arbejde uden beregning. Det var jo en sort historie, og jeg ganske ung, så jeg sagde ok. Det kom til at koste 5.500 kr. i ’69.

Jeg fandt senere ud af at det var lærlingen som havde været ude og teste den efter krumtappen var fikset, han sad på et værtshus og pralede med at han havde fået den op på 160 km. i timen på de små veje.
Ja, Danny sådan kan det også gå, når man har et oliesværtet tændrør :)
RC-07-1.8 Sunlight Silver
Brugeravatar
Helge

Geografisk sted: Odsherred

Indlægaf Danny » tors 3. aug 2006 19:11

Hva s... Det var sgu frækt!

Det tændrør jeg taler om har desværre olie i flydende form på sig, oven på sig vel at mærke. Dvs at selve elektroden ser fin og ren ud, men der er altså olie på oversiden af tændrøret. Men der siver lidt olie ned fra ventildækslet ser det ud til.

Om jeg er et svin med olien...måske :?

Jeg har bestilt nye rør/kabler, men jeg må nok hellere få den test som i siger. Tak for det, jeg opdaterer når jeg ved noget.
Danny

Indlægaf Danny » tors 3. aug 2006 20:33

Forresten: jeg har kontrolleret for olie i kølervæsken, resultatet er negativt. Jeg har heller ikke haft problemer med overophedning, nålen har i hvert fald ikke været helt oppe i det røde felt mens jeg har haft bilen (kun omdrejningstælleren :wink: ).

Jeg var også bange for at det kune være en toppakning, men nogle gange kommer motorkraften tilgbage igen, dvs den skyder igen på alle cylindre. Det burde den vel ikke kunne hvis toppakningen er gået?

Det er sådan lidt spøjst at se på motoren når det sker; når den kører normalt står den næsten helt stille, men når den bliver underlig vrider den sig fra side til side og kan dårligt holde sig selv igang. Og så kører den lige pludseligt normalt igen. Det er sgu underligt, jeg håber det er de forb...... tændrørskabler :evil:
Danny

Indlægaf hasse » fre 4. aug 2006 19:25

Har skimmet disse indlæg igennem.
Forslag:
Umiddelbart kunn jeg forestille mig, at det er pakningen mellem ventildækslet og topstykket.
Utæthederne kan jo godt være inde ved hullerne til tændrørene dvs de miderste bolte i ventildækslet trykker ikke nok ned.
Du bør undersøge kablernes forbindelser ned i tændspolerne. Er de sorte el. lgn som tegn på, at der er/har været gnistdannelser?

Det med motorens rystelser og gang forstår jeg ikke. Det tyder vist på, at tændingen nær ved tomgang er meget forskellig på de respektive cylindre. Og/eller meget slidte motorophæng.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Danny » lør 5. aug 2006 00:31

Ja når motoren går skidt så vrikker den fra side til side og kører i et \"tøf tøf tøf\"-agtigt tempo. Når alle cylindre så slår til står den næsten helt stille og kører med normale omdrejninger.

2 af tændrørene var sådan lidt sorte ved elektroden, en var almindelig grå og den sidste var som nævnt oilebelagt ovenpå. Jeg er en dør til alt det elektriske, kablernes forbindelse i tændspolerne ved jeg ikke helt hvad er eller hvor de sidder?
Danny

Indlægaf hasse » lør 5. aug 2006 09:12

Tændkablerne er i den ene ende forbundet med tændrøret.
Den anden ende går ned i en boks, der sidder for enden af motorblokken (er skruet på det lodrettet panel)
De kan godt sidde ret fast.
Når du har HEVET dem af, giv dem enlet omgang fint smergellærred og rens hullerne de går ned i, så du er sikkert på, at der god forbindelse.

Jeg aner ikke om denne tanke er rigtig eller kan bruges til noget (jo, ihvertfald udelukke en fejlmulighed).

Er du sikker på, at du har forbundet tændrørskablerne i den \"rigtige\" rækkefølge?

Tændrørene skulle meget gerne alle sammen være grålige.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Danny » lør 5. aug 2006 12:27

Jeg prøvede i dag at lave det nummer med at forbinde TEN og GND i diagoseboksen og sætte tænding på for at se hvad den så sagde. Den lyste en gang, forsvandt og kom så statisk igen.
Men jeg har svært ved at se forskel på symptom 1 og 10, de blinker jo begge kun en gang såvidt jeg forstår.

Men 1'eren betyder \"ignition pulse\", mon ikke det er det..? Jeg fulgte følgende link i alt det her: http://www.miata.net/garage/faultcodes.html.

Jeg har aldrig prøvet det med diagnoseboksen og papirclipsen, jeg følte mig som en minerydder og var bange for at futte hele bilen af (hmm rød eller blå ledning...bang!) :P
Danny

Indlægaf Danny » søn 13. aug 2006 16:15

Ja så skulle problemet være løst.

Jeg skiftede tændrør-og kabler, ikke en skid hjalp det. Jeg tænkte \"enten kører du bilen i havnen eller ringer til Andreas\". Jeg valgte heldigvis det sidste :wink:

Vi kom frem til at det var følgende ting der var årsagerne:
1) Knastakselsensoren (direkte oversat fra engelsk) sad løst så man kunne dreje den med hånden. Det fremkaldte en noget ujævn tomgang når man gjorde det..

2) Nogle af ventildækslets bolte var også løse, specielt den ved tændrøret med olie på. Det kommer sig nok af at jeg var for bange for at overspænde dem og ødelægge dækslet da jeg skiftede pakningen og O-ringen sidste år.

3) Der var en del vand nede hvor passagerene har deres fødder den dag hvor problemet opstod. Ovre på Fyn fandt jeg så ud af at ECU'en gemmer sig derinde bagved :!: Der var opstået irring mellem en del af lodningerne på printpladen og i selve stikket så nogle af tænderne ikke for gode ud, så der kom en ny ECU i.

Det er derfor det er fedt med Au2fast. Enhver anden mekaniker havde ikke opdaget fejlen så hurtigt og havde sikkert repareret et par andre dyre ting i håbet om at det ville hjælpe. Og når de så endelig havde opdaget fejlen skulle der først bestilles nye stumper hjem.
Men en simpel køretur til Fyn og jeg kunne køre hjem igen et par timer senere med en velfungerende dyt og stadigvæk have råd til den lakering der var skemalgt til sidste uge. :blond:

Jeg takker og bøjer (igen) :P
Danny

Tilbage til Problemer og løsninger