Hvor meget støj er normalt fra bagtøjet?

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Hvor meget støj er normalt fra bagtøjet?

Indlægaf Felix » tirs 7. feb 2006 23:35

Jeg skriver dette indlæg for at høre hvad der er normalt at forvente af støj fra bagtøjet på en model NA.
På min er der en rumlen der mest af alt lyder som om et af baghjulslejerne er på vej. Det er ikke voldsomt og høres mest med kalechen oppe. Det er uafhængigt af om der trækkes på bagtøjet eller om der køres i frigear/kobles ud. På motorvej overdøves det næsten af vindstøjen. Jeg har ikke konstateret slør i hjullejerne, men ved af erfaring med andre biler at lejet godt kan være slidt alligevel og at det netop laver den slags rumlen, men det kunne måske også være noget andet? Spørgsmålet er om det er normalt for jeg har nu kørt en 10.000 km med det uden at det tilsyneladende er blevet værre - På den anden side kan man jo vende sig til meget og det er jo noget der komme snigende. Altså - siger bagtøjet på jeres NA'ere også noget selvom alt er OK eller skal jeg i gang med værktøjet?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Hmmm

Indlægaf Claus » ons 8. feb 2006 12:09

Du kan starte med og skifte olien i bagtøjet, det er ganske nemt...nemmere end og skifte olie på motoren. Se om det ikke hjælper på din rumlen...
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Indlægaf Martin » ons 8. feb 2006 21:33

Hej,

jeg har ikke bemærket nogen lyd fra mit bagtøj... men ja. prøv at skift olien. En anden mulighed kunne jo også være at prøve en anden mx-5'er og høre hvordan den er iforhold til..

Ved ikke om man overhoved bør nævne det mere, -efterhånden et standardsvar herinde- men du kan jo også prøve at ringe til Andreas, fra Au2Fast (hans hjemmeside kan du finde under \"links\" på denne side).
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf hasse » tors 9. feb 2006 07:32

Undskyld mine kommende spørgsmål:
Hvilken olie bruger du????
Hvilken slags diff har du??
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf the chicken » tors 9. feb 2006 11:06

Mit bagtøj larmer ikke - det er en '97 med ca. 90.000 km - så det skal det vel ikke...? :wink:
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Freestyler » tors 9. feb 2006 11:38

Mig LSD bagtøj hyler en smule. -Og ret markant med kluden oppe.
Når der er træk på hører jeg det ikke. Men slipper jeg gassen så er det tydeligt.
Det gjorde det også da jeg købte bilen for 7 år siden. Jeg har ikke kørt sindssygt eller lavet burn-outs og den slags. Men den har da fået lov at trække igennem ind i mellem. Og lyden er ikke blevet værre.

Så et hylende bagtøj kan sagtens køre 7-8 år eller mere. :D
'93 Brilliant Black, 20 PSI
Brugeravatar
Freestyler

Indlægaf Softtop » tors 9. feb 2006 18:22

Freestyler skrev:Jeg har ikke kørt sindssygt eller lavet burn-outs og den slags. :D

Men det har jeg! ....plus den tidligere ejer :wink:
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf Felix » tors 9. feb 2006 22:42

Tak for input
Jeg vil prøve at skifte olien og se om det hjælper. Tager olien i gearkassen med ved samme lejlighed. Er der nogen der har input til hvad der skal hældes på?

Hvis det nu alligevel er hjullejerne så jeg at mx5parts sælger løse lejer, der vil så skal presses ind i navet - er der nogen der ved om man kan det uden en hydralisk presse, for sådan en har jeg ikke lige adgang til.
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Indlægaf Webmaster » tors 9. feb 2006 23:24

Når du skifter gearkasseolie, bør du købe en ny gearskifter gummimanchet (ved mindre den er skiftet for nylig)

Billede

http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/258

Den er mørnet væk på de fleste ældre NA'ere og sender en masse unødvendige mislyde fra transmissionen ind i kabinen. Og det er jo ikke helt rart :wink:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Felix » ons 17. maj 2006 22:31

Fik skiftet olien på både gearkasse og diff. hmm...det hjalp ikke spor. Stadig samme rumlen.
Tror nu at jeg kan spore det til et af de bagerste hjullejer, selvom der ikke er slup i nogen af dem. Nu har jeg bestilt et fra mx5parts og skal jo så igang med arbejdet med at identificere det defekte leje og få det skiftet ud - Er der nogen herinde der har prøvet det?

Jeg kunne forestille mig at med hævet bagende og i 5. gear med motoren kørende og roterende baghjul skulle det kunne høres hvilket af dem den er gal med - Måske med det gode gamle skrutrækkertrick.

I entusiast workshop manual står der at navmøtrikken sidder rigtigt godt fast! Det ku godt se ud til at blive et problem. Nogen smarte løsninger??

I min gamle polo skiftede jeg forhjulsleje og fabrikkerede i den forbindelse et værktøj til at trække leje på plads. Hvis jeg er rigtig heldig er diameteren den samme, så det kan bruges - krydsede fingre.

Jeg har tænkt mig at lave en lille reportage af projektet som andre kan have glæde af. Input til gode råd modtages gerne.
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Støj

Indlægaf Knud Erik » tors 18. maj 2006 11:14

Man skal ikke glemme at der kan forekomme støj fra dækkene.
Nogle typer støjer mere end andre. Jeg ville nok lige prøve et par andre hjul inden man splitter hele bagenden ad. :roll:
Knud Erik

Indlægaf hasse » tors 18. maj 2006 11:36

Jeg havde også en del rumlen fra mit originale bagtøj. NA 1990, alm dif, gået omkring 200.000......dengang.

Det kom fra diffet. Jeg skiftede til forskellige olier, men det blev ved.
Jeg tror meget af det var psykologisk. Jeg troede, at der var noget galt.
Andreas fortalte mig, at det var meget normalt.

Det var IKKE derfor, at jeg skiftede dif.

Men siden jeg skiftede til mazdaspeed LSD (brugt) har jeg ikke bemærket nogen rumlen. Har måske heller ikke hørt så meget efter det (det psykologiske).

Hvis jeg skulle beskrive denne rumlen bliver det noget i retning af et kugleleje, der har fået vand. (Kan I huske, da vi cyklede?)
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Felix » fre 19. maj 2006 14:53

Yep det lyder præcis sådan -
Okay Jeg vidste faktisk ikke at det var normalt i en NA'er at der er lidt rumlen bagfra.
Hasse jeg tror du har ret - Man kan fikseres helt på en lyd og så fylder den tilsidst hele verden fordi man ikke ved hvad det er - Og er der er da ikke noget mere irriterende end at have en lyd man ikke ved hvad betyder. Hvis det er helt normalt og ufarligt er det en del lettere at leve med.
Næste trin er at jeg vil tage en skruestrækker lytter med løftet bagende og spindende hjul, så tror jeg at jeg bliver klogere på hvor støjen kommer fra og ER det diff'et, får det sku lov til at blive værre, før jeg gør noget ved det.
Med hætten nede kan man næsten ikke høre det - Selv når man som jeg er \"tunet\" ind på lyden. Og nu er det jo alligevel tiden for topløs kørsel :D
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Indlægaf Felix » man 25. sep 2006 20:04

Lige for at runde den af - jeg måtte sande at besværlighederne med 29 mm top kombineret med 250 Nm, behov for specielle presseværktøjer mv. gjorde at mit projekt med selv at klare opgaven blev noget kompromitteret af en opstået mulighed for at ordne det på en vens autoværksted. Så der bliver desværre ikke noget DIY projekt ud af det.

Lejet kom af ved et smart trick - en stang med en kraftig skydehammer svejses fast på indersiden af den ydre lejering og med et par solide træk er den af - smart ik :P - ordnes mens navhuset stadig sidder på bilen, men det skal af nu for at kunne presse det nye leje ind på plads.

Vel af er kontrollen af at det nu er det rette leje man har fået fjernet at lejeskålen er fyldt med nogle ganske fine ruheder og altså ikke helt glat. Det er dem der giver rumlen når kuglerne kører over dem. Er den helt glat har du fjernet det forkerte leje :o

For at gøre en lang historie kort var eneste komplikation ved projektet når jeg nu havde al det rare udstyr og ekspertise til rådighed, at den nederste bolt til navet var irret fast inde i navet og krævede en del overtalelse at få ud.
Enthusiast Workshop manual skriver meget sigende om boltens eksponerede midterstykke mellem de to øjer: \" why Mazda\" Det spurgte jeg også om - Husk hvis du skal skifte lejet at gi den et ordentlig skvæt WD40 nogle dage før. Og gør dig selv eller den kommende ejer den glæde at smøre hele bolten ind i noget sejt fedt efter samling.
Den anden lille ting var at den møtrik MX5parts leverer med til lejet ikke passer på, så man må genbruge den gamle eller sørge for at købe en i løs vægt.

Med et nye leje på plads er kørsel på god asfalt som at skære gennem smør med en varm kniv :D

Husk iøvrigt at det er nu at undervognen skal have et eftersyn og antirustbehandling hvis man som jeg ikke kan undvære MX-5 om vinteren.
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Tilbage til Problemer og løsninger