Lige for at runde den af - jeg måtte sande at besværlighederne med 29 mm top kombineret med 250 Nm, behov for specielle presseværktøjer mv. gjorde at mit projekt med selv at klare opgaven blev noget kompromitteret af en opstået mulighed for at ordne det på en vens autoværksted. Så der bliver desværre ikke noget DIY projekt ud af det.
Lejet kom af ved et smart trick - en stang med en kraftig skydehammer svejses fast på indersiden af den ydre lejering og med et par solide træk er den af - smart ik

- ordnes mens navhuset stadig sidder på bilen, men det skal af nu for at kunne presse det nye leje ind på plads.
Vel af er kontrollen af at det nu er det rette leje man har fået fjernet at lejeskålen er fyldt med nogle ganske fine ruheder og altså ikke helt glat. Det er dem der giver rumlen når kuglerne kører over dem. Er den helt glat har du fjernet det forkerte leje
For at gøre en lang historie kort var eneste komplikation ved projektet når jeg nu havde al det rare udstyr og ekspertise til rådighed, at den nederste bolt til navet var irret fast inde i navet og krævede en del overtalelse at få ud.
Enthusiast Workshop manual skriver meget sigende om boltens eksponerede midterstykke mellem de to øjer: \" why Mazda\" Det spurgte jeg også om - Husk hvis du skal skifte lejet at gi den et ordentlig skvæt WD40 nogle dage før. Og gør dig selv eller den kommende ejer den glæde at smøre hele bolten ind i noget sejt fedt efter samling.
Den anden lille ting var at den møtrik MX5parts leverer med til lejet ikke passer på, så man må genbruge den gamle eller sørge for at købe en i løs vægt.
Med et nye leje på plads er kørsel på god asfalt som at skære gennem smør med en varm kniv
Husk iøvrigt at det er nu at undervognen skal have et eftersyn og antirustbehandling hvis man som jeg ikke kan undvære MX-5 om vinteren.