Manglende tændning ved koldstart

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Manglende tændning ved koldstart

Indlægaf Felix » fre 29. okt 2004 13:18

Jeg har lagt mærke til at min Miata har det med at gå på 3 cylindre lige efter starten når temperaturen nærmer sig 0 grader. Det er kun ganske kort tid og så snart den bare har kørt ganske kort tænder den igen på alle 4 cylindre. Er der nogen der kender det og ikke mindst løsningen, ville jeg blive super glad. Jeg påtænker at skifte tændrør, selvom de nu ikke ser slemme ud.
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Webmaster » fre 29. okt 2004 14:11

Hvad med tændkablerne? Hvornår er de sidst skiftet? Har ladet mig fortælle at det skulle være et svagt punkt på 5'erne.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Zookeeper » fre 29. okt 2004 16:20

Det lyder som om jeg har sammeproblem :o
Mine tændkabler ser ok ud - har haft skiftet tændrørene -
det hjalp ikke - så det er nok en tur til dr. mazda (Andreas)
Har nu en Laguna blue 1.8'er fra 1994
Zookeeper

Geografisk sted: Vissenbjerg

Indlægaf Freestyler » man 1. nov 2004 08:26

Lidt sjovt.. Min gør det samme -uanset temperaturen. De første 10-15 sek. efter en koldstart går den kun på 3 cyl.
Jeg har skiftet tændrør og kabler og det hjalp ingenting. :?

Glæder mig til at høre om nogen finder en løsning.
'93 Brilliant Black, 20 PSI
Brugeravatar
Freestyler

Indlægaf Christian T » tirs 2. nov 2004 21:08

Min '99'er gør det samme, endda er der dage som i dag, hvor l..tet slet ikke vil starte, så jeg har været nødsaget til at efterlade den hos mine forældre.

Når jeg drejer tændingsnøglen er det eneste der sker at bilen ryster uden at der kommer tænding. Andre gange hoster den sig igang, og vil ikke tage omdrejninger - jeg formoder at det er når den kun køre på tre cylindre.

Jeg har lige haft den til service, hvor tændrørerne er blevet skiftet, men det hjælper ikke spor.

Det er et peridisk problem, så det er svært for min mekaniker at sige noget om problemet.

Er der nogle der finder en løsning lad mig det endligt vide

/Christian (uden sine kære bil)
Christian T

Geografisk sted: Ølstykke

Indlægaf Webmaster » ons 3. nov 2004 00:40

Er der noget af jer, med problemerne, som har prøvet at skifte tændkabler??? De skulle som sagt være en ganske stor svaghed ved MX-5'erne. Også selv om de ser fine ud og har gået ganske få km :o :!:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Freestyler » ons 3. nov 2004 08:12

Webmaster skrev:Er der noget af jer, med problemerne, som har prøvet at skifte tændkabler???

Jep. Jeg satte et sæt nye NGK Blue på. -Ingen ændring..
'93 Brilliant Black, 20 PSI
Brugeravatar
Freestyler

Indlægaf Martin » ons 3. nov 2004 16:15

jeg ved ikke helt om denne oplevelse kan kvalificeres til dette topic, men min har det med at være lidt \"sløv\" på speederen (periodisk) nar man triller (fx mod et lyskryds) og så starter fx i 2. gear. Dér kan den finde på at \"hoppe\" lidt i motoren... Havde en idé om at dette måske kunne være de meget omtalte kabler.

Mine er så vidt jeg kan se de originale fra 1991, så de kunne jo måske godt trænge til en udskiftning?

Kunne være sjovt at høre om andre havde oplevet det lille hop den kan give ved start fra lav hastighed...
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Mikkel » tors 4. nov 2004 07:53

Martin skrev:Dér kan den finde på at "hoppe" lidt i motoren...

Min hostede og hakkede i motoren da jeg købte den, og efter skift af tændkabler og tændrør har der ikke været nogen problemer af den slags.

Så Martin, selvom man gerne vil holde sin 5'er så original som muligt, var det måske nok en god ide at prøve at skifte dem alligevel :wink: :lol:
NB-FL Sport
Brugeravatar
Mikkel

Indlægaf Zookeeper » tors 9. dec 2004 22:03

HM så fik den et par nye tændkabler i adventgave det hjalp intet på morgenstarten :cry: - nå men i weekenden bliver den sat i garage så må vi se på det inden sæsonen starter igen :) - det er underligt - det virker som om den ikke rigtigt vil justere chokeren....
Har nu en Laguna blue 1.8'er fra 1994
Zookeeper

Geografisk sted: Vissenbjerg

Indlægaf Mikkel » fre 10. dec 2004 07:37

Med dit \"geografiske sted\" havde jeg ikke været et øjeblik i tvivl om næste skridt. :wink:

Hils Andreas
NB-FL Sport
Brugeravatar
Mikkel

Samme problem

Indlægaf Gtihsan » tirs 11. jan 2005 22:45

Kender begge problemer

Det med 3 cyl løser jeg ved at tage tændrørshætterne af og sprøjte WD 40 ind. Den tager fugten, i min bil var det fugt der var årsagen.

Det med at den hakker gør min også, det har jeg dog aldrig fundet en løsning på.
Gtihsan

Indlægaf JK » lør 1. mar 2008 21:11

Jeg ved godt at der ikke er skrevet noget i dette indlæg siden 04, men jeg havde problemet her til morgen. Jeg jogget speederen i bund 5-7 gange inden jeg startede den (for at aktivere chokeren) og den sprang i gang uden problemer. Men efter jeg havde kørt 15-20 meter gik den i stå :(
Efter og ha´ stået stille under ½min startede jeg den igen så kørte den uden problemer på nær at den ikke lige ville stå i tomgang indtil den blev varm. Kan det være luftmængtemåleren eller er det chokersystemet (jeg kan ikke huske om det er med bimetalfjeder eller med voks - er der nogle som ved det?)
Tændkabler og tændrør er skiftet for nyligt og det var tydligt og høre at det var forbrændingen som manglede.
Nu har jeg lige været ude og prøve igen og der er ingen problemer. (ellers havde jeg ikke kunne sove i nat)

HVAD ER DER GALT :( Jeg vil ikke risikere at det sker igen, mine naboer er misundelige nok i forvejen og skal ikke ha´noget at grine af :!:

Felix og Zookeeper:
Hvis i stadi er bruger dette fora og er der ude et sted - hvad gjore i for at slippe af med problemet?
NA 1,6 ´90 - \"ham som har haft mest legetøj når han dør, har vundet.. \" :twisted:
Billede
Brugeravatar
JK

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Danny » lør 1. mar 2008 22:14

Jeg havde et lignende problem for halvandet års tid siden.

Den haltede lige pludseligt fuldstændigt tosset i motoren og ville ikke tage omdrejninger. Pludselig begyndte det ovenikøbet at ose ad H til ud af udstødningen, hvilket jeg formoder var overskydende ikke-afbrændt benzin der afbrændte i den varme udstødning.

Jeg anede ikke mine levende råd, men troede at nu var den motor død. Da jeg så skulle hjem fra arbejde startede jeg bilen og alt var ved det gamle igen. Men lige før hjem begyndte skidtet igen, dog uden røgen. Det holdt op ud af det blå og jeg skyndte mig hjem og klage min nød til Andreas. Tændkablerne havde jeg skiftet inden, men det var ikke fejlen.

Jeg kørte over til ham i 5'eren uden de mindste problemer og den gjorde heller ikke bøvl ovre ved ham. Efter noget grublen og hårkløen fandt vi ud af at boltene til knastakselsensoren sad løse. Og når han fattede om den og drejede opstod problemet igen.
Så måtte jeg bekende, at jeg for nylig havde skiftet o-ringen og i den forbindelse havde haft boltene afmonteret, som jeg tilsyneladende ikke havde spændt ordentligt :oops:

Men det var ikke den eneste dummefejl jeg havde lavet. Det havde regnet kraftigt op til problemets start og jeg havde under regnvejret ikke lukket ruden i passagersiden. Der var så meget vand ved bundmåtten, at det sejlede dernede. Det havde jeg selvfølgelig fået ud og gjort rent, men jeg vidste bare ikke at ECU'en sidder lige nedenunder! Så den blev også lige skiftet nu vi var igang, da lodningerne så lidt svedne ud.

Så det har nok været en herlig kombination af de to tilfælde, som gav mig bøvl, for problemet har ikke været der siden. Det skal siges, at min far har oplevet samme symptomer fordi en mekaniker ikke havde sat tandremmen ordentligt efter skift af denne, så hvis du har været dernede og lege kan det være det.

Men jeg har lært af de idiotiske fejl og er nu meget omhyggelig med at spænde korrekt og især med at lukke det forbistrede vindue :P
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Felix » ons 12. mar 2008 21:23

Hej JK

Jeg har faktisk ikke gjort noget ved det andet end at udskifte tændrørene, men det har nu virket - Nu har jeg ikke kørt ved de kritiske 0 grader her i vinter, men i efterårsmånederne og hele sidste vinter havde jeg ikke tilnærmelsesvis de problemer jeg havde 1. sæson med Felix. Nu her i vinter får den udskiftet tændkablerne for lige at cementere den gode form og holde den på toppen.
Altså summa summarum - MX-5 er lidt sart i tændingsystemet så sæt nogle nye stifter i og kontroller at elektrodegabet er korrekt - Det er nok mit bedste råd.
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger