Dilemma - hæv bil eller skrot fælge

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Dilemma - hæv bil eller skrot fælge

Indlægaf And » tors 20. maj 2010 20:48

Hej

Her følger en lang smøre...

Jeg har brug for lidt input og kommentarer fra jer. Desværre er jeg kommet i den situation at bilen med Koni Sport undervogn kører dækkene i inderskærmene foran og jeg frygter at det bliver skærmkanterne en dag!
http://five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=2753

Bilen står med mine 16\" OZ Ultraleggera (ET=37), som jeg er meget glad for og bilen kører super med fælgene kombineret med gode Continental dæk. OZ'erne ser både godt ud og giver mig som ejer lidt \"lækkerhedsfølelse\" ved at eje et par OZ fælge. Dækkene er 205/45-16 dæk og der er ca. 7 mm mønster på dem, fælgene har ingen skader.

Dæmperne er sat med clips'ene i øverste trin og forenden står lidt lavere end bagenden. Dette er noget jeg var klar over da jeg købte dæmperne, kosmetisk synes jeg selv ikke det er helt perfekt - men det er i småtingsafdelingen! Koni fjedrene skulle ifølge TÜV papirerne sænke 25 mm, men det nægter jeg at tro på når højden foran er næsten den samme som mine tidligere 40 mm H&R fjedre!
Ironisk nok så havde jeg aldrig nogle problemer med mine H&R fjedre - de var bare mere kontante - til trods for jeg virkeligt pressede bilen undervejs.

Problemet skal løses og nu står jeg så og overvejer næste skridt!

Sælge mine 16\" OZ og købe 15\" m. 195/50 dæk?
Jeg vil lide et rimeligt stort tab på fælgene v. salg og skal stadig ud og købe nye. et tilsvarende 15\" sæt OZ fælge koster også en slat - alternativet kunne være et sæt ROTA RB, men så er ideen med optimeret ET og letvægtsfælge også lidt væk. Jeg ved at 15\" Rota RB vejer ca. det samme som mine 16\" OZ - så det er nok det samme der!
Fremover vil dæk være billigere, men da jeg alligevel har både 15\" og 16\" godt brugte (reserve)alufælge til track-day så er det ikke der jeg kværner mine \"dyre\" dæk!

ELLER:

Beholde mine 16\" fælge og få sat standard fjedre på i stedet, sammen med Koni'erne sat i laveste trin - sænkning ca. 13 mm. Kosmetisk koster det lidt på \"Brian\" faktoren, men det giver lidt fordele mht. at komme over lift og ved nogle indkørsler. På den lange bane kunne jeg nok også være fristet til, TIDLIGERE, at købe et sæt forstærkede krængningsstabilisatorer.
På en måde synes jeg så lidt at dette er at give op og overgive sig bare for at kunne beholde mine \"elskede\" 16\" fælge - der dybest set ikke er de optimale til bilen!?!? I øvrigt - det er de Rota jeg er forelsket i, jo heller ikke!

Beregnet, så er et 195/50-15 dæk 7,5 mm lavere på RADIUS end mit nuværende dæk - og 5 mm smallere på hver side.

Som min undervogn fungerer nu og den måde hvorpå bilen føles, når jeg kører så er jeg super tilfreds! Altså så ønsker jeg heller ikke at noget skift forringer bilens handling. Nu har jeg gjort en del for at optimere undervognen, det skal ikke spildes.

Nåhr ja - der er et alternativ mere... køb nogle 16\" dæk med mindre omkreds; 195/45-16 eller 205/40-16 - MEN det betyder jo også spild af mine nuværende dæk og er ikke garanti for at problemet ELIMINERES, vi er stadig tæt på marginalerne.

Kom med lidt input!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf motorbøllen » tors 20. maj 2010 21:01

Hæv den en lille smule og så er du ovre det, samt at den også er brugbar til en skovtur.
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen

Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf crv » tors 20. maj 2010 21:01

sælg dine oz 16 tommers fælge til mig.Jeg har ingen planer om at sænke min 1998 SE.
Miata 1998 NB Hvid CA
Brugeravatar
crv

Geografisk sted: Kastrup

Indlægaf jepperimmen » tors 20. maj 2010 21:07

Det lyder jo som om forenden blot er lidt for lav. Det lyder også som om du er meget glad for både Koni og for dine fælge.

Derfor: Sælg din nuværende Koni-løsning og køb disse: http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/350

Så kan du justere højden så det hele spiller :wink:

Din nuværende Koni-løsning er jo høj kvalitet og en super løsning til en bil med 15\" (eller 16\" og ET40-45) så mon ikke der er en køber her i forum?
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Ozan Yücelbas » tors 20. maj 2010 21:30

Jeg synes godt nok det lyder helt vildt :o

Har du ikke nogen billeder? Vil gerne se hvor galt det egentlig står til?

Efter jeg læste din tråd må jeg da ærlig indrømme at jeg selv pludseligt var i tvivl om, hvor vidt mine 16\" 205/45-16 ET37 kunne passe uden at gå på.. Så jeg prøvede lige engang. min er sænket 35-40mm.????

Gider du at prøve at måle op til skærmkanten? både forskærm, og bagskærm?

Et helt andet spørgsmål, hvordan er bilen sporet?

evt. lidt læsestof.

http://www.gripping.dk/hjul.html

mvh
Ozan Yücelbas

Geografisk sted: Horsens

Indlægaf Kuksi » tors 20. maj 2010 22:04

Jeg var lige ude at måle på min. For 5mm, bag 10mm.
Det er målt fra \"toppen\" af dækket og til skærmkant.
Jeg har samme dæmpere endda monteret i midterste højde trin og med 205/40-17 monteret på OZ Superleggera ET37. Underligt at jeg ikke har størrer problemer, når du oplever det på den måde med dine fælge.
Regn ikke med at du løser det med at opgradere krængnings stab. Jeg er stadig nød til at holde mig fra blødeste dæmper indstilling.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf And » tors 20. maj 2010 23:01

motorbøllen skrev:Hæv den en lille smule og så er du ovre det, samt at den også er brugbar til en skovtur.

Hvordan? Den står allerede i det højeste af tre trin. Næste løsning er originale fjedre i stedet for Koni fjedre og så hakke dæmperne i nederste trin.

crv skrev:sælg dine oz 16 tommers fælge til mig.Jeg har ingen planer om at sænke min 1998 SE.

Overvejes, men den skal lige bundfælde den her...

jepperimmen skrev:Det lyder jo som om forenden blot er lidt for lav. Det lyder også som om du er meget glad for både Koni og for dine fælge.

Derfor: Sælg din nuværende Koni-løsning og køb disse: http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/350

Så kan du justere højden så det hele spiller :wink:

Din nuværende Koni-løsning er jo høj kvalitet og en super løsning til en bil med 15" (eller 16" og ET40-45) så mon ikke der er en køber her i forum?

Korrekt, forenden er for lav! Hvertfald til nuværende dæk-dimension, det er faktum lige nu og her. Din løsning er interessant, men økonomisk er den udenfor hvad jeg kan/vil tillade. Jeg kan ikke se bort fra at jeg er husejer, far og studerende! Gennem mit forrige job sparede jeg en mængde penge op. Dette gør at vi kan sidde i huset og jeg kan have min MX-5. Men det nuværende indtægtsgrundlaget, indtil ultimo 2011, med en SU gør at jeg ikke kan foretage sådant et udsving! Desværre - jeg må arbejde med hvad jeg har. (Og skal også forholde mig til at der står en Corolla i garagen hvor en ny motor totalhavarerede efter 2200 km!)

Ozan Yücelbas skrev:Jeg synes godt nok det lyder helt vildt :o

Har du ikke nogen billeder? Vil gerne se hvor galt det egentlig står til?

Efter jeg læste din tråd må jeg da ærlig indrømme at jeg selv pludseligt var i tvivl om, hvor vidt mine 16" 205/45-16 ET37 kunne passe uden at gå på.. Så jeg prøvede lige engang. min er sænket 35-40mm.????

Gider du at prøve at måle op til skærmkanten? både forskærm, og bagskærm?

Et helt andet spørgsmål, hvordan er bilen sporet?

evt. lidt læsestof.

http://www.gripping.dk/hjul.html

mvh

Jeg synes også det virker vildt - og absolut ikke hvad jeg havde forventet, men få mm kan gøre meget! Bilen er sporet af Au2Fast's faste samarbejdspartner. Kan ikke huske målingerne, men jeg leverede et ark med hvor jeg bad om at ramme "Tanners Street Specs".

Min bil var sænket mere før (især bag) og der var der intet problem, hverken med mine OZ fælge, eller med ET35 fælge m. samme dækstørrelse.

Kuksi skrev:Jeg var lige ude at måle på min. For 5mm, bag 10mm.
Det er målt fra "toppen" af dækket og til skærmkant.
Jeg har samme dæmpere endda monteret i midterste højde trin og med 205/40-17 monteret på OZ Superleggera ET37. Underligt at jeg ikke har størrer problemer, når du oplever det på den måde med dine fælge.
Regn ikke med at du løser det med at opgradere krængnings stab. Jeg er stadig nød til at holde mig fra blødeste dæmper indstilling.

Jeg måler på min i morgen eftermiddag når jeg er hjemme igen, jeg tror vi ender på samme højde. Det er absolut ikke min forventning at en krængningsstabilisator ville løse problemet, jeg så den bare som et oplagt supplement til kombinationen Koni + Std. fjedre.

Web' mener at sagen måske kan skyldes mine bumpstops - jeg kører med P5 SuperPro bumpstops som er trimmet både for og bag efter anbefaling fra sælger. http://www.performance5.com/handling_suspension.asp
Jeg har lige skrevet til Phil derfra for at høre nærmere. Ved montering delte jeg dem midt over ud fra monteringsvejledning og anbefalinger.

Som situationen er lige nu overvejer jeg stadig at smide originale fjedre på. Dermed kan jeg beholde Koni-fjedrene og så evt. hurtigt sænke den igen senere hvis jeg falder over nogle fine 15" fælge.

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Indlægaf Kuksi » tors 20. maj 2010 23:54

Web' mener at sagen måske kan skyldes mine bumpstops - jeg kører med P5 SuperPro bumpstops som er trimmet både for og bag efter anbefaling fra sælger. http://www.performance5.com/handling_suspension.asp
Jeg har lige skrevet til Phil derfra for at høre nærmere. Ved montering delte jeg dem midt over ud fra monteringsvejledning og anbefalinger.
Sjovt nok anvender jeg også precis denne løsning.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf And » fre 21. maj 2010 15:41

Så har jeg været ude og måle og tage lidt billeder. Det med målingerne er lidt svært, for måler vi de samme steder? Foran har jeg ca. 15 mm til skærmkanten og bag 45 mm som jeg måler det! Dækkene har 7,5 mm bag og 7 mm foran i mønsterdybde.

Frigang foran - billedet snyder måske lidt.
Billede

Frigang bag - noget større.
Billede

Frigang til skærmkant med hjul drejet ud af - skydelæren er med som reference.
Billede

Kontaktmærker foran - hjul drejet ind i skærmkassen
Billede
Billede

kontaktmærker i top - bliver ramt ved frisk kørsel ligeud over bakketop eller bump.
Billede

Jeg begriber det ikke hvorfor jeg har så mange problemer nu og der ingen var før. Nu var jeg lige nede og vaske bilen og tankede en gang 99 oktan for at kæle lidt for bilen i håb om at den opførte sig artigt.

Hjem går det igen, jeg drejer til højre ned af villavejen hvor vi bor, hastighed ca. 35 km/t. Rammer en lille ujævnhed ved en lap i asfalten midt i svinget, ikke noget dramatisk, men alligevel går venstre forhjul i forsiden af inderskærmen!

Før kunne jeg tæske bilen rundt på alt underlag, uden kontakt!

What the hell is wrong - som man siger på udenbysk?

Brugeravatar
And

Indlægaf Uhrskov » fre 21. maj 2010 19:01

2 forslag du kan summe lidt over...

Din undervognsopsætning kan have rykket sig ved montering af Koni og nye fjedre. Det kan måske være det betyder så meget at dækket nu har flyttet sig og derfor går på når den drejer.
Måske står din caster vinkelt helt hen vi vejret nu.
Så få lavet en 4hjuls udmåling og justering. Det er for øvrigt altid en god ting at få gjort når der ændres på undervognen.

Du har nu 205/45-R16 dæk på. Du kan evt. skifte til 205/40-R16 de er godt 4% mindre omkreds og derved også lidt mindre. Det giver vel også et par ekstra mm frirum. og er stadig lovlige.
De vil også være lavere profil (brianfaktor++) og give lavere gearing(acceleration++)
Brugeravatar
Uhrskov

Geografisk sted: Langå

Indlægaf And » fre 21. maj 2010 20:48

Uhrskov skrev:2 forslag du kan summe lidt over...

Din undervognsopsætning kan have rykket sig ved montering af Koni og nye fjedre. Det kan måske være det betyder så meget at dækket nu har flyttet sig og derfor går på når den drejer.
Måske står din caster vinkelt helt hen vi vejret nu.
Så få lavet en 4hjuls udmåling og justering. Det er for øvrigt altid en god ting at få gjort når der ændres på undervognen.

Du har nu 205/45-R16 dæk på. Du kan evt. skifte til 205/40-R16 de er godt 4% mindre omkreds og derved også lidt mindre. Det giver vel også et par ekstra mm frirum. og er stadig lovlige.
De vil også være lavere profil (brianfaktor++) og give lavere gearing(acceleration++)

Tak for dine input - og dejligt at se du stadig er med på sidelinien Thomas.

Bilen fik lavet en 4-hjuls udmåling og justering i forbindelse med undervognsarbejdet. Det har hele tiden været planen at den skulle have en tur igen når undervognen var kørt til og bøsningerne havde sat sig. Jeg har hele tiden kalkuleret med at efter turen til Skive på køreteknisk anlæg, så var den nok moden til dette.

Jeg har også fået anbefalet den dækprofil du nævner som alternativ. Den holdes op imod at montere 195/45-16 dæk i stedet. Disse burde passe med et "tight" fit på mine fælge der er 7" brede.

Brugeravatar
And

Indlægaf Uhrskov » fre 21. maj 2010 21:19

And skrev:Tak for dine input - og dejligt at se du stadig er med på sidelinien Thomas.

:-) Jeg er stadig ivrigt medlytter her på five-speed. Er bare en uheldig MX-5 entusiast uden en MX-5... Uha det er hårdt i disse dag.

Tænkte nok du havde styr på det. Hvad med at spørge Andreas om du må køre forbi ham og låne et sæt standard/smallere fordæk og se om de også går på?
Brugeravatar
Uhrskov

Geografisk sted: Langå

Indlægaf And » fre 21. maj 2010 21:28

Uhrskov skrev:Hvad med at spørge Andreas om du må køre forbi ham og låne et sæt standard/smallere fordæk og se om de også går på?

Jeg har et sæt 7x15" fælge siddene på Corollaen med elendige 195/50-15 dæk på - de er godtnok ET35 men mindre omkreds kan måske give svar på et spørgsmål eller to. Corollaen står alligevel med en motor der har brækket sig, så den savner dem ikke :?

Alternativt håber jeg på at købe et andet sæt 15" fælge der er til salg i nabolaget. Dem satser jeg på at se på i weekenden.

Brugeravatar
And

Indlægaf AS DK » fre 21. maj 2010 22:50

Altså And, nu mangler det bare at du finder en woodoo dukke der ligner dig med en masse nåle i.
Toyotaen er wasted.
Du har optimeret MX5'eren og står nu med periodiske startproblemer og hjul der skraber på. Det er sgu da uretfærdigt!

HÃ¥ber du bevarer modet :lol:
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf And » lør 22. maj 2010 07:55

AS DK skrev:Altså And, nu mangler det bare at du finder en woodoo dukke der ligner dig med en masse nåle i.
Toyotaen er wasted.
Du har optimeret MX5'eren og står nu med periodiske startproblemer og hjul der skraber på. Det er sgu da uretfærdigt!

HÃ¥ber du bevarer modet :lol:

True... Toyotaen nåede at køre 2.200 km før den ristede en fabriksny motor, som vi brugte en hel weekend på at bygge op og installere. Om 14 dage skal vi gøre det hele en gang til...

Jeg prøver at holde hovedet oven vande, det her heldigvist bare døde ting, men midt i en periode hvor jeg kører max belastning på uddannelse, ja så er det sku ikke belejligt!

Brugeravatar
And

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger