Hej
Her følger en lang smøre...
Jeg har brug for lidt input og kommentarer fra jer. Desværre er jeg kommet i den situation at bilen med Koni Sport undervogn kører dækkene i inderskærmene foran og jeg frygter at det bliver skærmkanterne en dag!
http://five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=2753
Bilen står med mine 16\" OZ Ultraleggera (ET=37), som jeg er meget glad for og bilen kører super med fælgene kombineret med gode Continental dæk. OZ'erne ser både godt ud og giver mig som ejer lidt \"lækkerhedsfølelse\" ved at eje et par OZ fælge. Dækkene er 205/45-16 dæk og der er ca. 7 mm mønster på dem, fælgene har ingen skader.
Dæmperne er sat med clips'ene i øverste trin og forenden står lidt lavere end bagenden. Dette er noget jeg var klar over da jeg købte dæmperne, kosmetisk synes jeg selv ikke det er helt perfekt - men det er i småtingsafdelingen! Koni fjedrene skulle ifølge TÜV papirerne sænke 25 mm, men det nægter jeg at tro på når højden foran er næsten den samme som mine tidligere 40 mm H&R fjedre!
Ironisk nok så havde jeg aldrig nogle problemer med mine H&R fjedre - de var bare mere kontante - til trods for jeg virkeligt pressede bilen undervejs.
Problemet skal løses og nu står jeg så og overvejer næste skridt!
Sælge mine 16\" OZ og købe 15\" m. 195/50 dæk?
Jeg vil lide et rimeligt stort tab på fælgene v. salg og skal stadig ud og købe nye. et tilsvarende 15\" sæt OZ fælge koster også en slat - alternativet kunne være et sæt ROTA RB, men så er ideen med optimeret ET og letvægtsfælge også lidt væk. Jeg ved at 15\" Rota RB vejer ca. det samme som mine 16\" OZ - så det er nok det samme der!
Fremover vil dæk være billigere, men da jeg alligevel har både 15\" og 16\" godt brugte (reserve)alufælge til track-day så er det ikke der jeg kværner mine \"dyre\" dæk!
ELLER:
Beholde mine 16\" fælge og få sat standard fjedre på i stedet, sammen med Koni'erne sat i laveste trin - sænkning ca. 13 mm. Kosmetisk koster det lidt på \"Brian\" faktoren, men det giver lidt fordele mht. at komme over lift og ved nogle indkørsler. På den lange bane kunne jeg nok også være fristet til, TIDLIGERE, at købe et sæt forstærkede krængningsstabilisatorer.
På en måde synes jeg så lidt at dette er at give op og overgive sig bare for at kunne beholde mine \"elskede\" 16\" fælge - der dybest set ikke er de optimale til bilen!?!? I øvrigt - det er de Rota jeg er forelsket i, jo heller ikke!
Beregnet, så er et 195/50-15 dæk 7,5 mm lavere på RADIUS end mit nuværende dæk - og 5 mm smallere på hver side.
Som min undervogn fungerer nu og den måde hvorpå bilen føles, når jeg kører så er jeg super tilfreds! Altså så ønsker jeg heller ikke at noget skift forringer bilens handling. Nu har jeg gjort en del for at optimere undervognen, det skal ikke spildes.
Nåhr ja - der er et alternativ mere... køb nogle 16\" dæk med mindre omkreds; 195/45-16 eller 205/40-16 - MEN det betyder jo også spild af mine nuværende dæk og er ikke garanti for at problemet ELIMINERES, vi er stadig tæt på marginalerne.
Kom med lidt input!