Ventilløftere...tikken og/eller renovering

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Felix » tors 24. jul 2008 21:43

Okay - det er lidt overraskende at olien inde i var ren og fin med reference til Miata.net tråden, hvor man efter sigende skulle finde noget rigtigt grimt snask derinde :o ...hmm må vist være et spørgsmål om hvilken olie og hvor tit der er blevet skiftet i bilens fortid - Kunne nu godt forestille mig at hvis der er blevet kørt på noget billig mineralsk møgolie eller oileskiftene ikke er blevet overholdt i tide, at der så kan være blevet dannet noget slam derinde og når det først er dannet derinde kommer skidtet nok ikke så let ud igen - Eller hvad tror du Altid6? Jeg har ikke selv stået med dimserne i hånden som du, men kunne godt forestille mig det er der den ligger.

Når nu de er så fine og rene, så er det nok et spørsgmål om at vælge den rette olie - Endnu engang må jeg her anbefale fuldsyntetisk 5W50 racing mobil 1 olie som gjorde tricket for mig...Pøj pøj med samlingen og det videre forløb. ...Keep us posted :D
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf altid6 » fre 25. jul 2008 07:53

Før jeg skilte motoren ad, havde jeg ingen problemer med tikken fra topstykket. Det er først kommet efter at jeg har samlet motoren igen!!!!!! Indtil videre har jeg lavet 3 olieskift, siden jeg satte motoren i igen, alle med udskiftning af filter (bruger originalt oliefilter købt hos Mazda). Har prøvet 3 forskellige olier af mærke og tykkelse syntetisk, Semi syntetisk og mineralsk og alle med samme resultat, igen forskel i lyden fra ventilløfterne. Har ligeledes lavet et enginen flush på motoren og prøvet et middel fra Abcon, men intet hjalp. Da jeg i sin tid, engang i vinters tog løfterne ud, løb der masser af sort snask ud af dem. Men nu er de fine og har den reneste olie i sig. Lagde dog mærke til en ting. Da jeg tog dem ud af topstykket igår var samtlige løftere sten hårde og jeg kunne ikke trykke dem sammen med mine finger. Efter at have skilt dem fra hinanden og fyldt dem med ny olie, var det ikke noget problem at trykke dem sammen med 2 finger. Puha håber bare problemet er løst, ellers er det lidt frustrerende. Den sidste mulighed jeg lige kan komme på er den flaske Wynn´s HLA vidundermiddel som står hjemme på bordet og som ryger i motoren, hvis den stadig tikker løs.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » fre 25. jul 2008 09:11

Anede ikke, at \"man\" kunne skille dem ad.
Men OK. Alt kan lade sig gøre. Bare viljen (og evnerne) er der.

I Haynes repair står der under 2A-10 pkt. 13 bl.a.:
\"Press the lifter in by hand, checking for movement. If the lifter plunger moves, replace the lifter\".

Hvad der specielt menes med plunger I DENNE forbindelse, er jeg ikke helt klar over. Kan ikke huske hvordan de ser ud fra \"enderne\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » fre 25. jul 2008 10:26

Det er meget nemt og enkelt at skille dem ad. Tag en spidstang og tag fat og den lille tut som sidder inde i løfterkroppen. Drej den lidt rundt og hiv dem fra hinanden og hver klar til at der kommer en del olie ud. Da jeg tog løfterne ud var der ikke en eneste af dem jeg kunne trykke sammen med 2 finger.
Sådan her skiller du ventilløftere helt fra hinanden http://home.comcast.net/~mmunoz70/z/hla.doc

Jeg tog ikke den lille kugle og fjeder ud.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Ruddock » fre 22. aug 2008 11:42

Jeg er i samme båd med tikken fra motoren.

Andreas har skiftet en ventilløfter (der manglede?! - hvor mon den er henne?) - men der tikkes stadig.

Dog holder det op i ny og næ, men jeg kan ikke finde noget mønster i tikkeriet - hverken ved kold eller driftsvarm maskine.

Det er super irriterende og min glæde over det lille vidunder stækkes af den irriterende tikken.

På Maglesø d. 2/8 talte jeg med en anden Miata ejer, der kørte med 10/60 olie i stedet. det kurerede hans tikkeri.
Er der nogen af jer kapaciteter der har 10/60 erfaringer?

Jeg synes det bliver noget tykt stads, og der er vel en grund til at andreas IKKE bruger 10/60 som kur på tikken.
Ruddock

Indlægaf Felix » fre 22. aug 2008 15:26

Prøv med 5w/50 mobil 1 racing (er vist blevet nævnt en gang eller 2 før)- Det er fuldsyntetisk kvalitetsolie og ikke specielt tykt og har løst problemet for mig på den halvkorte bane - Jeg har dog planlagt at når tandremmen skal skiftes, skal alle ventilløfterne ud og renses ved samme lejlighed.
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Ken » ons 27. aug 2008 22:31

Hvis jeg har forstået dig rigtigt, kan du trykke olien ud af løfteren med en finger..? Det tror jeg bestemt ikke er meningen.

Efter de mange tryk bliver skidtet vel træt og skal skiftes. Reparationen kan muligvis udskydes med noget mirakel-olie. Men bestemt ikke fjerne det permanent.

Er lyden konstant kan knastakslen også være nedslidt.

Ken
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Foregående

Tilbage til Problemer og løsninger