Varmeproblem efter montering af FMII Turbo

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Piphest » tirs 26. aug 2008 08:24

Kuksi skrev:Sad faktisk og søgte seriøst om oplysninger om Hydra boxen, da jeg stødte på denne form for tuning.

[url]http://videos.streetfire.net/video/Leaf-Blower-Bolt-on-
Har fået læst om Hydra ECU'en, den kan jo det hele. 8)
Du skal bare lige have justeret det hele ind. Se så her hvad der venter dig.
http://videos.streetfire.net/video/Mazdaspeed-Miata-with-ECU_41481.htm
Kan ikke få det til mere end 5 sek til 100. Det rækker da...

Damn den Mazdaspeed Miata er hurtig... :) Godt videoklip! :)
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest

Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Bent » tirs 26. aug 2008 08:46

5,69 og ikke helt indkørt, det er da ikk' så ringe endda :o
Har du taget en log, fra den kørsel?
Har den stadig de \"mærkelige\" tændingsværdier?
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Piphest » tirs 26. aug 2008 09:01

Bent skrev:5,69 og ikke helt indkørt, det er da ikk' så ringe endda :o
Har du taget en log, fra den kørsel?
Har den stadig de "mærkelige" tændingsværdier?

Jeg har faktisk ikke været ude at køre siden. Jeg har bare sendt loggen til Jeremy fra FM.
Jeg venter med at gøre ret meget mere, før jeg får en tid hos ham der skal køre den ind på rullefelt.
Kører højst lige en tur eller to, hvor Hydraen får lov at lave en Autotuning.
Nej, jeg tog ikke en log mens jeg kørte 0 - 100. ;)
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf Piphest » ons 27. aug 2008 11:03

Lige en lille update:

Jeg skrev til Jeremy fra FM, og har nu fået svar.

Han siger at jeg skal (SKAL) have en Stage 2 Fan -upgrade. Underligt at de, da jeg bestilte turbo -kittet, skrev at det hverken var nødvendigt med større køler eller ekstra blæser.
Desuden sagde både Jeremy og Andreas at en 71 graders termostat ikke ville hjælpe noget. Den på de 88 grader var den man brugte.
Desuden sagde Jeremy også at man under ingen omstændigheder måtte fjerne termostaten, da den ud over at holde temperaturen konstant også var med til at opholde trykket i kølesystemet, hvilket hæver kogepunktet. Det lyder jo fornuftigt nok ;)

Her ud over sagde Jeremy at \"Base Timingen\" skulle kalibreres, da en forkert tænding kunne være årsagen til den ekstra varme.
Hmmm, jeg troede faktisk at den var som den skulle være i den konfigurations -fil jeg havde fået fra FM, men det må jeg lige have set på... så.

Så nu har jeg bestilt en fan upgrade og skal lige ha' set på det med timningen. Kan se at der er et par sider om det i Hydra -manualen.
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf hasse » ons 27. aug 2008 11:13

Jeg spø'r mig selv, hvad den fan skulle hjælpe på temperaturen.

Det er vel først og fremmest fartvinden, der køler.

Ja det er vel ikke for at bruge papir, de laver en manual.

Et evt. forsøg:
Slå termostaten på den eksisterende fan fra, så den kører hele tiden.
Hvilken betydning vil det få på temperaturen?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Piphest » ons 27. aug 2008 11:32

hasse skrev:Jeg spø'r mig selv, hvad den fan skulle hjælpe på temperaturen.

Det er vel først og fremmest fartvinden, der køler.

Den skulle øge luft gennemstrømningen med 32% - Det er vel nødvendigt, når man har en intercooler som alt andet end lige gør det sværere for luften at komme igennem.

Ja det er vel ikke for at bruge papir, de laver en manual.[/quote]
Nej, i manualen står der beskrevet hvordan man konfigurerer de forskellige ting, men de fleste ting er sat op i den konfigurations -fil jeg fik af Jeremy, som helt specifikt var lavet til en 1,8'er fra '99 med 750cc benzin dysser og en GT3071-R turbo. Jeg fik at vide at jeg skulle læse den ind og så satte Hydraen til at autokonfigurere, og så køre en masse ture med laptoppen tilsluttet, så den selv kunne finjustere fuel mappen. Samtidig skulle jeg manuelt indstille fuel mappen for området mellem 0 og 1500 RPM. Det havde jeg gjort.
Jeg havde helt klart opfattelsen at det var det eneste jeg skulle gøre, inden den skulle køres ind på rullefelt.
Det kan også være det burde være sådan, og at han forslår det med base timingen fordi der er varmeproblemer.
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf Webmaster » ons 27. aug 2008 11:44

Det med base timeingen lyder fornuftigt - du har med garanti skrevet til ham at du kører på 99 Oktan... og det er altså bare ikke det samme oktan-tal i DK og USA.. Noget med forskellige standarder. Fik forklaringen en gang (men husker den ikke), men det betyder i praksis at vores 99 oktan svarer til et noget mindre oktan-tal efter amerikansk standard!!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Piphest » ons 27. aug 2008 11:48

Webmaster skrev:Det med base timeingen lyder fornuftigt - du har med garanti skrevet til ham at du kører på 99 Oktan... og det er altså bare ikke det samme oktan-tal i DK og USA.. Noget med forskellige standarder. Fik forklaringen en gang (men husker den ikke), men det betyder i praksis at vores 99 oktan svarer til et noget mindre oktan-tal efter amerikansk standard!!

Yes, det skrev han også. Deres 94 oktan svarer til vores 99.
Så må vi se om det med base timingen er noget jeg selv kan ændre, ellers må jeg få det ændret den dag bilen skal på rullefelt og køres endeligt ind.
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf hasse » ons 27. aug 2008 11:58

Er der en eller flere, der gider forklare mig, hvorfor der skulle være forskel på temperaturen ved forskellige tændingstidspunkter?

Basetiming er vel tændingen ved idle.
Ved supercharger er den 8 ved 93 octan og 6 ved 92 octan (US benævnelser).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » ons 27. aug 2008 12:35

Et bud: tændingstidspunktet er lig det tidspunkt hvor benzin/luftblandingen antændes i forhold til kompressionsslaget. Forbrændingens temperatur er ikke konstant, men afhænger af hvordan den antændes i relation til stemplets placering (og dermed kompressionsforløb og sikkert en række andre faktorer).

Ergo vil en forkert indstillet tændingskurve kunne medføre en for kraftig varmeudvikling fra forbrændingen = overophedet motor.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Bent » ons 27. aug 2008 21:53

Det er kølerdækslet der holder systemet under tryk.
Termostaten regulerer temperaturen, dvs. i starten sørger den for, at du hurtigere får en varm motor.

Basetiming vil jeg også definere som: tomgangstænding + ingen korrektion fra hydraen
Bent
Brugeravatar
Bent

Indlægaf Piphest » ons 27. aug 2008 22:00

Bent skrev:Det er kølerdækslet der holder systemet under tryk.
Termostaten regulerer temperaturen, dvs. i starten sørger den for, at du hurtigere får en varm motor.

Det ved jeg.
Her er bare hvad han skrev (og hvis han skriver at termostaten også er med til at bevare trykket, så tror jeg på der er noget om det, de ved sgu lidt om de kære Miata'er de folk hos FM):

Thermostats regulate temperature to keep it consistent. They also keep pressure in your head, which raises the boiling point. You need (a good) one.
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf Bent » ons 27. aug 2008 22:13

Det er forkert, for så ville du jo ændre kogepunkt når termostaten åbnede :o
Gad vide hvem der har givet Jeremy den ide?
Bent
Brugeravatar
Bent

Indlægaf Viggoman » ons 27. aug 2008 22:21

Bent har ret, det er da noget sludder at termostaten har indflydelse på trykket i kølersystemet. Der er jo stadig forbindelse \"baglæns\" mellem vandet i blokken og køleren selvom termostaten er lukket. Ergo er trykket det samme overalt i kølesystemet og kun bestemt af temperaturen og ventilen i kølerdækslet.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Update på varmeproblem

Indlægaf Piphest » lør 13. sep 2008 23:57

Jeg har som skrevet, nu haft bilen på rullefelt, for at få bilen kørt ind. Herunder også justeret \"Base timing\", som jeg havde en idé til kunne være årsagen til den ekstra varmeudvikling.

Siden sidst har jeg fået monteret en Olie og en vand -temperatur måler, samt et \"Stage 2 Fan upgrade -kit\", med en ekstra stor og en noget mindre blæser.

Da jeg kørte bilen fra Andreas over til ham som skulle rulle bilen, viste vand -temperatur instrumentet ikke højere end omkring 95 grader.
Jeg troede naturligvis at det var blæserne der havde hjulpet på det.
Men da vi fik PC'en sluttet til, viste Hydraen, som altid et sted mellem 99 og 101 grader, mens den nye måler, som sidder ca 5 cm fra den originale, på samme slange, viser 94 - 96 grader.

Der var flere der forslog en oliekøler, men det tror jeg ingen virkning vil have, da vand -temp allerede var oppe på de godt 100 grader før olien havde nået de 60 grader.

En forslog at det kunne skyldes ladetrykket. Det viste sig heller ikke at være tilfældet, da vi et godt stykke tid tog turboen helt fra, for at få indstillet blandingsforholdet uden tryk, og der var bilen nøjagtig lige så varm, som den plejer.

Nu er både blandingsforhold og timing på plads, og Hydraen viser stadig et sted mellem 99 og 101 grader, så mit gæt er at det er føleren / Hydraen som måler forkert eller blot er kalibreret forkert.

Instrumentet som også måler temperaturen, (men blot ca. 5 grader lavere), er Autometer, så jeg er ved at tro at det er den originale føler, der viser forkert.

Hvad siger I?
Brugeravatar
Piphest

ForegåendeNæste

Tilbage til Problemer og løsninger