Rustbeskyttelsescentre- sprøjteskema.

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Rustbeskyttelsescentre- sprøjteskema.

Indlægaf hasse » tirs 2. okt 2007 17:32

MÃ¥ske nogen er lidt sent ud. Derfor fgl. til dem...og andre.

Har forsøgt at få et sprøjteskema fra PAVA's hovedsæde, men de svarede ikke en gang på mine henvendelser.
Rettede derefter henvendelse til FDM, som - efter en beklagelse fra PAVA's side af (til FDM ikke til mig), at de ikke havde svaret mig!!! - blot konstaterede, at sprøjteskemaet var undergivet copyright, så det var op til Pava/deres lokale, om de ville udlevere det.

Jeg vil ikke belemre jer med den email korrespondance, jeg har med FDM. Den er ved at blive farverig.

Dette skal sammenholdes med, at FDM's tilsynsmyndighed med Pava består i, at de undersøger de biler, som PAVA udtager til kontrol!!!!!!!!!

En efter min opfattelse hele vejen igennem \"En god da' mand økseskaft\" holdning.

En mærkelig holdning fra en bilejerorganisation.

Dette skal også sammenholdes med, at PAVA ikke er undergivet Teknologisk Institut's værkstedskontrol.

Teknologisk Institut har et link, hvor man kan søge:

http://www.teknologisk.dk/transport/948 ... eskyttelse

(Hvad TI's ordning så er værd, ved jeg ikke, men bedre kan det vel ikke blive)

Jeg mener, at det er Claus, der tidligere har anbefalet, at man kun benytter firmaer, der er villige til at udlevere sprøjteskemaet.
Og det vil jeg tilslutte mig.

FDM's holdning skinner klart igennem. Citat:

\"Jeg mener ikke en bilejer, uden det fornødne udstyr og indsigt, vil være i stand til at kontrollere en rustbeskyttelse.

Med venlig hilsen

Jørgen Jørgensen

Afdelingsleder

Citat slut.

Kan ske, at denne Jørgensen skulle finde noget andet at lede.

Dette indlæg er overhovedet ikke en kritik af PAVA, som jeg indtil nu har haft stor tillid til.

Men JEG vil ihvertfald gerne have mulighed for at kontrollere det arbejde, der bliver udført for mine penge.

Har spurgt Mazda importøren, om de har et sprøjteskema.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Swootech » tirs 2. okt 2007 19:44

Jeg synes nu godt FDM kunne have lidt mere tiltro til deres medlemmers evner. Op på en lift og det er rimligt nemt at lave en basal undersøgelse af det udførte arbejde. Ved at pille beklædningen af døren vil man også let kunne se om de er behandlet ordentligt. Med en kopi af det anvendte sprøjteskema i hånden burde det også være muligt at se om kringlede steder er behandlet.

Jeg fik min bil behandlet sidste år med Dinitrol på Vestfyns Undervogns Center. I certifikatet står der at det er en ML4 behandling, at inderskærme var afmonteret, og at det er lavet efter Au2fast metoder. Så måske Andreas kan overtales til at udlevere det sprøjteskema? :)
Swootech

Indlægaf Kuksi » tirs 2. okt 2007 20:42

Ja jeg har dårlig erfaring med Århus Pava center. Da de for år tilbage behandlede min 6 år gamle Fiat Uno, var det let at finde steder der ikke havde fået den beskyttelse der er nødvendig. Det var faktisk flere steder der slet ikke var behandlet. :(
Det eneste jeg fik ud af at klage var 2 spraydåser, så kunne jeg jo selv efterbehandle efter behov!
Da bilen mindre end et års tid senere blev kasseret pga. tæret forbro, kørte jeg forbi med forbroen, for at vise at den da heller ikke havde været behandlet. Svaret var bare at Pava'en bare var trukket ind i metallet, som Gori i udtørret træ. :lol: :lol:
Vi kan så godt være enige om at, det måske aligevel havde været forsent at redde den forbro.
Til gengæld havde de behandlet alle døre, og derfor boret en masse huller i dem. Selv om jeg udtryggeligt havde frabedt mig dette, og prisen var reduseret derefter. Jeg ønskede nemlig selv at pille dørbeklædningerne af, og sprøjte dørerne. Bilen begynder jo bare at ruste ved alle de huller de borer i.s.f. (og graterne blev jo ikke en gang fjernet).

Ønsker man ikke selv at udføre arbejdet eller har muligheden for det. Så er min erfaring at, om man bruger produkt A eller B betyder ikke noget som helst. Det det hele står og falder med, er ham der udfører arbejdet. En grundig afrensning, efterfølgende tørring og tidligst dagen efter en omhyggelig behandling. Der findes faktisk steder hvor de har bilen 2-3 dage for at udføre arbejdet. Personligt ville jeg gerne undvære bilen på den konto.

Swootech. Det lyder da fint at der er andre der udfører behandlingen efter Andreas medoden. Fint hvis vi kunne se skemaet, så var der noget at kontrollere ud fra.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tirs 2. okt 2007 22:40

Dine bemærkninger i sidste afsnit om produkt A eller B og manden, der udfører det, er så rigtige, så rigtige.

SÃ¥ er det ligegyldigt, om det er
rustbeskyttelse,
mekanikerarbejde,
malerarbejde eller
kirurgi på Riget.

Her er det så, at dette sted - måske bortset fra kirurgi - kan komme med anbefalinger på gode mænd/værksteder.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf BB » ons 3. okt 2007 00:24

hasse skrev:Dine bemærkninger i sidste afsnit om produkt A eller B og manden, der udfører det, er så rigtige, så rigtige.

Der er jeg også meget enig, dog med modifikation at selv ikke en mester kan lave noget rigtig godt af håbløse materialer.

hasse skrev:Her er det så, at dette sted - måske bortset fra kirurgi - kan komme med anbefalinger på gode mænd/værksteder.

Præcis. Jeg hører eksempelvis meget gerne om et godt sted i Københavnsområdet, altså sådan at alt mellem Roskilde og Helsingør, at få rustbehandlet min NB.

Mht. FDM er jeg heller ikke imponeret. Faktisk har jeg lidt leget med tanken om man mon kan melde sig i ADAC i stedet :-)
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf hasse » ons 3. okt 2007 17:23

Rettede henvendelse til Dinitrol.
\"
Tak for henvendelsen. Vi udleverer desværre ikke vores sprøjteskemaer, da vi skal opretholde den copyright der er afstukket fra vores leverandørs side af. Men man kan til enhver tid få forevist skemaet på det pågældende DINITROL CENTER både før og efter behandlingen.

Med venlig hilsen

CORRPRO A/S
Mogens Vestergaard Hansen
\"
Jeg tror, at både Dinitrol og Pava roder lidt rundt i de juridiske termer.
Det lader jeg være.

Det er jo nok nogenlunde de samme produkter, de bruger (i 60'erne...altså 1960'erne ikke 18 ditto, brugte vi/jeg spildolie og tjære).

Men det virker (forhåbentlig ) betryggende, at TI kontrollerer de godkendte værksteder og produkter - produkterne nok i de disse tider mere for gift end for beskyttelsesevne.

Så næste gang jeg (!) skal rustbeskyttes, tror jeg, at jeg tager en telefonrundtur til de anerkendet firmaer for at høre, om nogen af dem udleverer sprøjteskema.

Jeg aner ikke, hvordan MX'erens plader er skruet/svejset sammen.
Men har man prøvet at splitte kabinen ad, har man set utallige gummipropper. Og der er vel en grund til, at de er der.

Og jeg aner faktisk heller ikke, hvad og hvor meget de afmonterer, når de (Pava) giver - ikke mig men MX'eren - en behandling.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Mr. Miata » ons 3. okt 2007 18:19

jeg har checket med 2 Dinitrol centre idag. Det ene havde et sprøjteskema for en MX5 årgang 1990 og det andet havde ikke..
Prisen var henholdsvis 4000 og 3750 for en dobbelt behandling.
Mr. Miata

Indlægaf hasse » ons 3. okt 2007 18:55

Til sådanne priser må og skal man have en grundig forklaring og orientering (læs: Sprøjteskema)

Mons tro, de ikke vil udlevere sprøjteskemaerne, fordi de er \"bange for\", at mange vil opdage, at de ligeså godt selv kan gøre det og spare pengene.

En evt. erstatningssag om mangelfuld behandling kan næsten kun være en tabersag.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » fre 5. okt 2007 11:46

Jeg har fået en mail fra TI, som jeg vil delagtiggøre jer i:

......
PÃ¥ dit spørgsmÃ¥l ang. hvorfor PAVA ikke er mellem de â€
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » tirs 9. okt 2007 13:27

Mazda har nu oplyst, at der ikke findes et Mazda produceret sprøjteskema.

Så mon ikke - hvis man ikke i forvejen kender en mand/kvinde/firma, som har ens tillid - skal starte med at spørge det/de udvalgte firmaer, om de udleverer sprøjteskemaet.

Hvis nej. Find et andet firma.

Hvis ja, brug evt. firmaet.

Der er jo også det psykologiske aspect, at man har vist stor interesse for det arbejde, de skal igang med.

At man så ikke detaljeret kontrollerer deres arbejde bagefter, ved de jo ikke noget om.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Mr. Miata » man 15. okt 2007 16:14

var lige hos det lokale dinitrol center. De ville ikke give mig et print af skemaet men jeg fik lov at se det på deres computerskærm. Fik oplyst at hos dinitrol ligger det på en central database så alle dinitrol forhandlere burde have det.. sjovt nok havde de det ikke i et andet Dinitrol center.. :|
Mr. Miata

Indlægaf Claus » man 15. okt 2007 16:31

Ja, det lyder mystisk...at de har sprøjte skema som du ser det ene sted og det andet sted har de ikke noget du kan se.
Jeg kender en som havde sin bil til behandling og de lovede ham at den ville blive vasket i undervognen og tørret bagefter. Han lagde så et thermometer som viste maksimal temeperaturen under sædet og naturligvis viste den lidt over 20 grader \"en sommerdag\" hvilket beviste at de blot havde vasket den og bagefter øset masser af rustbeskyttelse på en våd bil.
Det gav også problemer et par år efter, da vanger og bærearme viste rustskader fordi den beskyttelse havde pakket vandet inde.
Hvis du kan vente så vent til foråret eller sommer med at få det lavet...
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Tobster » man 15. okt 2007 16:44

Har, fra min tid som Alfa 156-ejer, en kontakt hos Dinitrol. Tvivler jeg kan få ham til det, men jeg vil høre om han vil udlevere et sprøjteskema - tvivler dog kraftigt... Poster lige når han svarer tilbage...
Torben, NA '90, Billeder
Tobster

Indlægaf Mr. Miata » man 15. okt 2007 19:10

Claus hvad skulle det hjælpe at vente til foråret?
Mener du at de så ikke har så travlt og at kvaliteten så skulle være bedre?
Hvis man går det forkerte sted hen kan der vel være fuskere hele året..
:|
Mr. Miata

Indlægaf Claus » man 15. okt 2007 21:00

ja du har ret...tænkte blot at om sommeren har de af mystiske omstændigheder ikke så travlt, på trods af det er det optimale tidspunkt at få den behandlet på...og når der er travlt på denne tid af året, så vil de meget ofte haste bilen igennem, for at få så mange igennem systemet som muligt...om sommeren hvor der ikke er travlt, vil der ofte være mere tid til at gøre det ordentligt...blot derfor.

Måske dinitrol i ishøj er lidt bedre end gennemsnittet.
http://www.dinitrol-ishoej.dk/?id=7828
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger