Da jeg købte bilen kørte den på 5-40w fuldsyntetisk olie, og tikkede kun når den var kold eller hvis den var blevet slukket varm og tændt kort tid derefter.
På diverse anbefalinger hældte jeg Castrol 15-40 mineralsk olie på. (sådan noget high milage). Nu holdt bilen op med at tikke når den var kold, tilgengæld tikkede den helt vildt når den blev varm. (f.eks. efter en tur på motorvej)
Næste olieskift fyldte jeg en Castrol 10-40 semi-syntetisk på. Med det resultat at den nu både tikkede kold og varm.
Jeg besluttede mig for at gå tilbage til helsyntetisk, for jeg havde det bedre med at bilen kun tikkede når den var kold. Men denne gang tikkede bilen på alle andre tidspunkter en når den var rigtig varm. Kun på motorvej eller hvis jeg klemte den konstant kunne jeg holde den klaprende lyd væk.
Så var der en mekaniker/maskinmester der foreslog at give bilen en QMI motorbehandling. Det foregår således at man skifter olie og filter, men istedet for at fylde op med Olie, fylder man 80% Olie og 20% QMI i. Herefter lader man motoren køre i tomgang i 30 minutter, og skifter olie og oliefilter som normalt. Nu har jeg normalt ikke meget til overs for \"mirakelkure\", men mekanikeren forsikrede mig om at motoren i hvert fald ikke tog skade af at prøve.
Efter små 20 sekunder med QMI i motoren blev ventilerne stille - og jeg har ikke hørt dem siden. Det skal lige siges at ved olieskiftet efter QMI behandlingen hældte jeg Agip 5-30w i ... så om det kun er QMI, kun den nye olie, eller en kombination af de to ved jeg ikke præcist. Men jeg ved at ventilerne er blevet stille!! Hurra!!