Ikke mere ventilløfter larm!!! :D

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Ikke mere ventilløfter larm!!! :D

Indlægaf Tore » tirs 13. nov 2007 16:01

Yes!!! Jeg er endelig sluppet af med den tikkende lyd fra mine ventilløftere. Det har været en lang og besværlig process, så jeg tænkte at jeg ville dele mine erfaringer med five-speed. Forhåbentligt er der nogle der kan bruge det til noget.

Da jeg købte bilen kørte den på 5-40w fuldsyntetisk olie, og tikkede kun når den var kold eller hvis den var blevet slukket varm og tændt kort tid derefter.

På diverse anbefalinger hældte jeg Castrol 15-40 mineralsk olie på. (sådan noget high milage). Nu holdt bilen op med at tikke når den var kold, tilgengæld tikkede den helt vildt når den blev varm. (f.eks. efter en tur på motorvej)

Næste olieskift fyldte jeg en Castrol 10-40 semi-syntetisk på. Med det resultat at den nu både tikkede kold og varm.

Jeg besluttede mig for at gå tilbage til helsyntetisk, for jeg havde det bedre med at bilen kun tikkede når den var kold. Men denne gang tikkede bilen på alle andre tidspunkter en når den var rigtig varm. Kun på motorvej eller hvis jeg klemte den konstant kunne jeg holde den klaprende lyd væk.

Så var der en mekaniker/maskinmester der foreslog at give bilen en QMI motorbehandling. Det foregår således at man skifter olie og filter, men istedet for at fylde op med Olie, fylder man 80% Olie og 20% QMI i. Herefter lader man motoren køre i tomgang i 30 minutter, og skifter olie og oliefilter som normalt. Nu har jeg normalt ikke meget til overs for \"mirakelkure\", men mekanikeren forsikrede mig om at motoren i hvert fald ikke tog skade af at prøve.

Efter små 20 sekunder med QMI i motoren blev ventilerne stille - og jeg har ikke hørt dem siden. Det skal lige siges at ved olieskiftet efter QMI behandlingen hældte jeg Agip 5-30w i ... så om det kun er QMI, kun den nye olie, eller en kombination af de to ved jeg ikke præcist. Men jeg ved at ventilerne er blevet stille!! Hurra!! :D
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Claus » tirs 13. nov 2007 21:00

Hej Tore.
Tak for et godt indlæg og deling af din erfaring.

Ja, de vidunder midler med PTFE, som der er så mange positive og negative holdninger til og sikkkert alt for ofte er det placebo effekten der spiller ind.
Min erfaring er dog anderledes til de produkter.
Kan husk da jeg havde en Honda Civic 1.6 Vti den tikkede også i ventilerne, tog en kompressions test og på tredie cylinder manglede der tryk. Hældte Slick 50 \"PTFE\" på motoren og tog så en kompressions test efter der igen var fyldt ny olie på bilen og der var alle cylindre steget mærkbart og alle cylindre viste identisk kompression - ja, jeg troede det var løgn.
- havde bilen små 100.000km derefter og den tikkede aldrig siden - samtidig viste den faktisk et temperatur fald i vand temp på hele 2 viser bredder. CMR tog den på deres rullefelt lige inden jeg solgte den og bilen havde rundet 156.000km på det tidspunkt og den blev rullet til 172HK. Så man skal ikke altid løfte øjenbryn over de produkter som findes på markedet.

Zink dialkyldithiophosphate skulle være det sidste nye vidundermiddel som efter hvad eksperterne siger er PTFE overlegen og skal forblive i motoroilen, idet det ikke tilstopper oliefilteret, som PTFE risikerer at gøre, hvis man lader det blive i motoren.
Det benyttes af Chevron, Valvoline og Pennzoil i deres high-end motorolier - så der må være noget om snakken....
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Henrik » tirs 13. nov 2007 22:08

Se det var noget jeg kunne bruge... Min tikker også når den er helt kold den første kilometer og så hører jeg det ikke mere.. Ikke fordi det irrerterer mig da det er så kort tid, men kan jeg få det væk var det da helt sikkert værd at overveje...

Hvad vil i så anbefale?
Skal jeg gøre et Tore gjorde som jo virkede på ham eller det vidundermiddel som Claus nævner???

Mvh.
Henrik
Henrik

Geografisk sted: Nr.Nebel

Indlægaf Webmaster » tirs 13. nov 2007 22:15

Hvad med at prøve Claus's forslag i videnskabens navn ???
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Claus » tirs 13. nov 2007 22:50

Slick 50 blev opkøbt af den amerikanske olie gigant Quaker State og jeg ved ikke om det eksisterer mere. Men personligt har jeg kun noget positivt at sige om Slick 50 - troede ikke på det og mente at det var en placebo effekt hos dem som udtalte sig positivt om produktet.

Hvad er det nu Castrol kalder deres nyeste produkt er det ikke Castrol GTX Magnatec - se det er et ord som alle forbruger kan forstå - at olien er \"magnetisk\" så den klæber til stempler og cylindere - fremfor PFTE og hvad det ellers kaldes.
Brugeravatar
Claus

Indlægaf Kuksi » tirs 13. nov 2007 23:16

Har søgt lidt på \"QMI\"
Der er en del meninger, og erfaringer fra både indland og udland.

Læs f.eks. denne tråd
http://www.audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=19&t=2049&p=8982&hilit=

http://www.vfr.dk/Default.aspx?tabid=58&forumid=12&postid=22347&view=topic

Sunico olie lyder måske også som en mulighed i denne kombination.
Er dog selv glad for RedLine i min gearkasse/bagtøj. Men sæt der nu findes noget der er bedre :o

Syntes der er en klar overvægt af positive erfaringer, men de negative findes også.

Svedol, ville jeg aldrig mere bruge. Har dog prøvet for år tilbage, uden det direkte ødelagde noget. Men har flere 1. hånds tilbagemeldinger på at det har været fatalt for motoren.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf Claus » ons 14. nov 2007 08:55

Behandling/coating af sliddele af motoren/gearkassen er jo ikke nyt, tænk på hvor mange år Porsche, BMW, Ferrari, Porsche, Honda, Citroen har kørt med Nikasil behandlinger i deres motorer.
Selv min gamle Yamha TZ350RR motorcykel er behandlet - når kompressionen dalede, ja så var det tid til endnu en behandling.

The Nikasil cylinder coating is a nickel and silicon carbide matrix coating about 0.07mm (.0025-.003\") thick. The Nikasil treatment coats a layer of nickel-silicon carbide, usually by electrolytic deposition, to the inner surface of aluminum cylinders. The nickel matrix is very hard, yet it is relatively ductile. Dispersed through the nickel are particles of silicon carbide less than 4 microns in size. These extremely hard particles make up 4% of the coating and form a multitude of adhesion spots where oil can collect. Beside providing a long wearing surface for the piston and rings, the silicon carbide particles contribute to longer engine life by ensuring good cylinder lubrication.
Brugeravatar
Claus

Indlægaf Claus » ons 14. nov 2007 09:25

Uden en motor behandling/coating, kunne Tom K ikke vinde LeMans.
http://www.mahle.com/C125705E004FDAF9/v ... P223STULEN
Coating i racer motorer benyttes dagligt, men til hverdags brug, stiller det nogle krav til brugeren, idet lavpris benzin opløser belægningen
Brugeravatar
Claus

Indlægaf Felix » tors 15. nov 2007 22:47

Lige før det hele går op i motorbehandling har jeg, som jeg har skrevet i en anden tråd her i forummet, haft virkelig god erfaring med at hælde Mobil 1 fyldsyntetisk racing 5W-50 olie på - Har efter det ikke hørt noget tikken fra ventilerne og motoren går som en drøm selvom den har rundet de 200 kkm. Kan klart anbefales.
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Indlægaf JK » tors 31. jan 2008 23:17

Hej
Sidder lige og læser lidt her og der - så bemærker jeg dette indlæg og kom til at tænke på min gamle Mazda 323 og min læretid hos Mazda. Nogle Mazdaér er udstyret med olietryksstyret ventiler. Dvs. at ventilerne ikke står optimalt før end at der er opnået det rette olietryk - derfor tikker de til motoren opnår driftstemp eller hvis der mangler olie i motoren (også hvis en smørekanal er tilstoppet)
Jeg ved ikke om det er tilfældet her eller om MXéren har den samme type ventiler!
Brugeravatar
JK

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Ruddock » tors 31. jan 2008 23:27

Uden at påberåbe mig titler som mekaniker el. lign, så har du ret.
De tikker et par minutter sådan nogle MX-5'ere

Min tikkede så lidt mere, da to ventiler slet ikke flyttede sig. Men det klarede Andreas.

SÃ¥ nu tikker den kun et par minutter og ikke konstant.
Ruddock

Indlægaf hasse » fre 1. feb 2008 00:16

Min har aldrig haft (h)tikkeproblemer.
Gad vide om det evt. har noget at gøre med det der om, at hvis vognen er VANT til at køre med mineralsk olie, og man så skifter over til syntetisk har bl.a. \"vores Castrolmand\" gjort opmærksom på, a den syntetiske er bedre til at fjerne aflejringer.
Det er jo noget både vores MX'ere og vil selv får med alderen.

Nå men det jeg egentlig ville høre:

Har i nogle olietryktal før/efter behandling, og ved hvilke omdrejninger?
Naturligvis med varm motor (altså efter 10-15 min kørsel som minimum)

PS.
Hvad mon 0-60 miles tiden havde været idag. Fra syd mod nord?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Tore » fre 1. feb 2008 13:00

Jeg har desværre ikke nogle olietryktal. Hverken før eller efter - min 95'er er jo udstyret med en \"falsk\" olietrykmåler! :(
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Indlægaf JK » fre 1. feb 2008 17:14

hasse skrev:Min har aldrig haft (h)tikkeproblemer.
Gad vide om det evt. har noget at gøre med det der om, at hvis vognen er VANT til at køre med mineralsk olie, og man så skifter over til syntetisk har bl.a. "vores Castrolmand" gjort opmærksom på, a den syntetiske er bedre til at fjerne aflejringer.
Det er jo noget både vores MX'ere og vil selv får med alderen.

Nå men det jeg egentlig ville høre:

Har i nogle olietryktal før/efter behandling, og ved hvilke omdrejninger?
Naturligvis med varm motor (altså efter 10-15 min kørsel som minimum)

PS.
Hvad mon 0-60 miles tiden havde været idag. Fra syd mod nord?

Syntetisk motorolie er selvrensende (endnu bedre hvis det er en motorolie til dieselbiler) Men jeg mener og huske at man skal være opmærksom på ikke at blande mineralskolie men syntetisk dvs. at hvis man ønsker og gå fra det ene til det andet så er det en god ide at køre motoren godt varm inden man tager olien af og derefter lade bilen stå et par timer eller tre (endnu bedre natten over) så den er så tom som den kan blive, før man hælder nyt i.
Det er langt tid siden jeg sidst havde olie pÃ¥ hænderne sÃ¥ jeg tør ikke â€
Brugeravatar
JK

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf hasse » fre 1. feb 2008 20:21

Tænk. det mente jeg også-altså det med at blande olier.
For et par måneder siden ringede jeg til Shell (havde noget mineralsk tilbage i en dunk) og spurgte om det var ok at blande (med deres semisyntetiske. Men mit spørgsmål gik IKKE direkte på mineralsk/semisyntetisk). Jeg er meget sikker på, at de sagde ok. Jeg har ihvertald blandet Ved oliecheck/-opfyldning (without problems).

Om de også vil sige ok ved fuldsyntetisk ved jeg ikke. Det vil de nok. Om det så er rigtigt eller ej, er ikke til at vide.

Under alle omstændigheder, er den med at lade motoren dryppe af i længere tid rigtig godt. Og det uanset olieblanding eller ej.

Og mht. olietømning må jeg \"sige\", at der har vi med påmonteret oliekøler foran i gabet og olieadapter/oliefilter på \"firewall'en\"et problem!!

Olien i oliekøleren har ikke en jordisk chance for at løbe ud!!!

Dvs. ved olieskift vil der altid være en portion gammel olie.

Det var faktisk noget jeg først tænkte over for et halvt års tid.
Bedre sent end aldrig.
La' vær' med at starte en diskussion oliekøler eller ej i denne tråd.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger