Synsresultat - slør i nederste bærekugle ved forhjul

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Synsresultat - slør i nederste bærekugle ved forhjul

Indlægaf Felix » ons 3. sep 2008 19:45

Nå så skulle den jo synes ved det 2. årlige eftersyn i dag og synsresultatet blev desværre at den skal til omsyn - Øv :(
- to ting afgjorde sagen - bærekuglen ved venstre forhjulsophæng havde for meget slør og så bremsede den 7 % for skævt (27%) på forbremserne. :cry:
Nu har jeg netop bestilt en ny bære kugle fra MX5parts og skal i gang med jobbet så snart den kommer hjem.
Så er det jeg lige vil høre om der er nogen af jer der har erfaring med udskiftning af bærekuglen - Har lige læst på sagen og ifølge \"enthusiast's shop manual\" er det lidt af et bøvl at få adskilt kugleleds akslen fra navet, da det ikke rigtigt er til at få gængse kugleledsaftagere til at komme til.
hm ser ud til at det godt kan blive lidt af en udfordring uden specialværktøj.

Det med den skæve opbremsning skyldes sikkert at der kom lidt af det tynde undervognbehnadling på den ene skive ved et uheld, da jeg gav den en før vinteren behandling for nogle uger siden - havde ellers dækket af med plastpose over skiverne, men da jeg så skulle have afdækningen af dryppede der selvfølgelig helt præcist en dråbe ned på skiven - :roll: Synes ellers jeg var hurtig ude med en benzinvædet klud og fik det tørret væk, men åbenbart ikke hurtigt nok - er det nye skiver og klodser eller kan jeg mon rense dem ned? (de er kun meget lidt slidt og lidt tidligt at ofre nye dele hvis de kan redes)
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Helge » ons 3. sep 2008 19:59

Jeg ville nu nok hive klodserne ud og gi’ dem en omgang med noget fint smergellærred (altså dem på bilen :) ) samt rense skiven med noget rensebenzin.
RC-07-1.8 Sunlight Silver
Brugeravatar
Helge

Geografisk sted: Odsherred

Indlægaf Kuksi » ons 3. sep 2008 22:56

Hvis du gider prøve... Så gør som Helge siger, ogkør forbi et værksted og få lavet en bremse test (jeg giver 50.- for det ) Så du er sikker på den kan bremse lige, onden omsynet. Ellers ville jeg nok montere nye klodser under alle omstændigheder. Skiverne kan sagtens renses af og bruges.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » ons 3. sep 2008 23:10

Du ska' ikke være så nervøs for det der med kugleleddet.
Det er flere år siden, jeg havde dem adskilt.
Men SÃ… VIDT JEG HUSKER, var der ikke de store problemer.
Jeg havde anskaffet en aftrækker - vist nok Harald Nyborg.
Og ved hjælp af den og et gok ovenfra med en hammer blev de adskilt.
Sådan som jeg husker det, var det største problem faktisk af få løsnet møtrikken (den der ligner en kongekrone).
Det er nok meget smart, hvis de samtidig har en split og evt. den der gummifidus, der beskytter mod snavs.

Ovenstående er med forbehold, da det er taget efter hukommelsen.
(som ikke er, hvad den burde have været, men aldrig har været, som den burde have været).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Mogenz » tors 4. sep 2008 00:34

hmmm

Hvad hedder den tyske nar der gemmer alle mine ting???

altzheimer, morfar!
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf Webmaster » tors 4. sep 2008 06:08

Husk at skifte bremsevæske... Når min begynder at bremse en smule skævt, skal den som regel bare udluftes lidt! (bare man kunne få nogle flydende skiver til den lille racerbil :lol: )
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » tors 4. sep 2008 08:39

Web:
Du sidder jo og venter på det, så her kommer det:

Flydende skiver?????
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf UlrikK » tors 4. sep 2008 09:22

Flydende ophængte bremseskiver er vidst når de \"ikke sidder fast\" ;-) Noget med at de kan udvidde sig i alle retninger når de bliver varme, og derfor ikke har så stor risiko for at blive skæve.
UlrikK

Indlægaf Bent » tors 4. sep 2008 09:30

Flydende skiver; der er jo allerede flydende kaliber på :)
Nå, jeg tror ikke din flydende kaliber er så flydende, prøv og se hvor let den bevæger sig når klodsen er afmonteret. Sammelign evt. med den anden side. 27% skævbremsning, det kan mærkes :o , den trækker i rattet.

Har skiftet bærekugler på min, husker ikke noget problem. Husk at rense det store gevind med ståbørste og smør med wd40, før adskildelse. Brugte harald nyborg gaffel og 1,5 kg mukkert.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Felix » tors 4. sep 2008 11:07

Tak for input.

Hvis 27 % skævbremsning kan mærkes ved at den trækker i rattet, tror jeg sku han har målt galt - Der er absolut intet at bemærke ved nedbremsning! Snorelige uden hænder på rattet

Har i øvrigt læst lidt mere på processen og tilsyneladende er det muligt at afmontere bærekuglen fra bærearmen og derefter frigøre den fra navet - så skulle en almindelig aftrækker passe.

Er mere fortrøstningsfuld over projektet nu - GIver den et bad WD40 i dagene op til - det plejer at være en god kur mod fastgroede møtrikker.
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Indlægaf Bent » tors 4. sep 2008 20:04

Husk at de 27% er ved max. bremsning. ikke noget hyggepedal. :)
Det er muligt at den defekte bærekugle kan påvirke bremsestandsresultatet,(det er dog sjælent) idet hjulet ikke er stabilt. Med andre ord: lav bærekuglen, kør på bremsestand og se om det har hjulpet på skævbremsningen.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Claus » lør 6. sep 2008 09:27

Husk at tælle antal \"omdrejninger\" når du tager den gamle bærekugle af og skru den nye på med samme antal..
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Indlægaf Felix » søn 7. sep 2008 20:13

Husk at tælle antal \"omdrejninger\" når du tager den gamle bærekugle af og skru den nye på med samme antal..

Hej Claus - tak for råd men jeg er ikke helt med på hvad du mener med omdrejninger - har det noget at gøre med bibeholdelse af hjulgeometrien at gøre? Kan den nederste kugle ikke kun sidde på en måde? (Bliver sikkert klogere når jeg har fået hænderne sorte men rart at vide hvad det var, man skulle have talt, før det er for sent :wink:
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Indlægaf Christian S » søn 7. sep 2008 20:51

Det er styrekuglerne der skal sidde bestemt... :)

Bærekuglen er ikke så slem at skifte.
Mvh Christan
Brugeravatar
Christian S

Indlægaf Felix » ons 10. sep 2008 19:45

Så fik jeg skiftet bærekuglen :D - Ikke helt uproblematisk men heller ikke nogen uoverkommelig opgave
- et par gode råd til dem der skal til opgaven -

Sørg for at vædde alle møtrikker der skal af, nogle dage i forvejen med WD40 eller tilsvarende rustløsner - De gror rigtigt godt fast og det er svært at få plads til lange nøgler, der kan gi det nødvendige moment - Jeg brugte en T-nøgle på omkring ½ meter, med fleksibelt hovede som jeg lånte af min nabo - Super stykke værktøj som jeg desværre ikke har set til salg nogen steder. Den var absolut nødvendig min lille ½\" skraldenøgle havde ikke en chance.
Ved at dreje hjulophænget kan man iøvrigt få plads nok til at komme nok til diverse møtrikker til at man kan bruge T-nøglen.
Man kan bruge en almindeligt kugleaftrækker når man først har fjernet den horizontale og den vertikale 17 mm bolt, der holder kugledelen til bærearmen. Så kan man nemlig trække den ud af bærearmen og har meget mere plads. Jeg brugte nu en gaffelaftrække, da jeg ikke skulle bruge bærekuglen igen.
Når boltene skal af er det navnligt den vertikale bolt, der er lidt vanskelig, men ved at fjerne bolten, der holder dæmperen til bærearmen over den, kan man lige akkurat skubbe den langt nok tilbage til at få adgang med en top når også 14 mm bolten der holder stabiliseringsarmen fast til bærearmen er fjernet. MEN den sad djævelsk godt fast - Jeg var lige ved at tro at den ville knække - måtte tage den i små ryk for fuld træk hvor den pev og jamrede...Skulle det ske at den knækker skal man blot have en magen til klar til samlingen for gevindet sidder i kugleledsdelen som man jo skifter.
Ratpositionen ved ligeudkørsel er efter skiftet fuldstændig som før, så jeg tror roligt jeg kan sige at det at skifte bærekugle ikke ændrer ved hjulgeometrien. Man rører på den anden side ikke ved opsætningen på bærearmen, så det er vel næsten forudsigeligt.

Ellers er skiverne nu vasket i rensebenzin og klodserne ditto og derudover har de fået en gang sandpapir for at fjerne det yderste lag. Kalibrene er checket og glidepindene vel smurt med silikonefedt og til sidst er bremserne udluftet - Nu burde det med skævbremsning sku være historie - under alle omstændigheder tror jeg lige jeg vil få den målt før omsynet for ikke at risikere at skulle smide endnu 250,- i favnen på synsmanden. Er der nogen der kender et sted i nærheden af Roskilde hvor de gør det for en 50,- 8)
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Tilbage til Problemer og løsninger