Så fik jeg skiftet bærekuglen

- Ikke helt uproblematisk men heller ikke nogen uoverkommelig opgave
- et par gode råd til dem der skal til opgaven -
Sørg for at vædde alle møtrikker der skal af, nogle dage i forvejen med WD40 eller tilsvarende rustløsner - De gror rigtigt godt fast og det er svært at få plads til lange nøgler, der kan gi det nødvendige moment - Jeg brugte en T-nøgle på omkring ½ meter, med fleksibelt hovede som jeg lånte af min nabo - Super stykke værktøj som jeg desværre ikke har set til salg nogen steder. Den var absolut nødvendig min lille ½\" skraldenøgle havde ikke en chance.
Ved at dreje hjulophænget kan man iøvrigt få plads nok til at komme nok til diverse møtrikker til at man kan bruge T-nøglen.
Man kan bruge en almindeligt kugleaftrækker når man først har fjernet den horizontale og den vertikale 17 mm bolt, der holder kugledelen til bærearmen. Så kan man nemlig trække den ud af bærearmen og har meget mere plads. Jeg brugte nu en gaffelaftrække, da jeg ikke skulle bruge bærekuglen igen.
Når boltene skal af er det navnligt den vertikale bolt, der er lidt vanskelig, men ved at fjerne bolten, der holder dæmperen til bærearmen over den, kan man lige akkurat skubbe den langt nok tilbage til at få adgang med en top når også 14 mm bolten der holder stabiliseringsarmen fast til bærearmen er fjernet. MEN den sad djævelsk godt fast - Jeg var lige ved at tro at den ville knække - måtte tage den i små ryk for fuld træk hvor den pev og jamrede...Skulle det ske at den knækker skal man blot have en magen til klar til samlingen for gevindet sidder i kugleledsdelen som man jo skifter.
Ratpositionen ved ligeudkørsel er efter skiftet fuldstændig som før, så jeg tror roligt jeg kan sige at det at skifte bærekugle ikke ændrer ved hjulgeometrien. Man rører på den anden side ikke ved opsætningen på bærearmen, så det er vel næsten forudsigeligt.
Ellers er skiverne nu vasket i rensebenzin og klodserne ditto og derudover har de fået en gang sandpapir for at fjerne det yderste lag. Kalibrene er checket og glidepindene vel smurt med silikonefedt og til sidst er bremserne udluftet - Nu burde det med skævbremsning sku være historie - under alle omstændigheder tror jeg lige jeg vil få den målt før omsynet for ikke at risikere at skulle smide endnu 250,- i favnen på synsmanden. Er der nogen der kender et sted i nærheden af Roskilde hvor de gør det for en 50,-