af Flens » lør 7. mar 2009 10:48
Godt så !!!!!!!
Nu kom det tilbage - hvorfor det var, at der er gået så lang tid siden jeg har repareret biler selv, istedet for at sende dem på værksted.
Det gode:
Il motorsport leverede i løbet af et par dage, hvilket jeg mener er overordentligt fint i betragtning af, at varen skal fragtes med det Tyske postvæsen.
Fragtmanden kunne tænke selv, afleverede varen medens jeg var på arbejde, et skjult sted, og puttede en note i postkassen. nu var jeg fri for at hente ABS sensoren på en fragtcentral.
Ja så blev jeg jo nødt til at købe lidt nyt værktøj - det er altid en fornøjelse :-)
Det ikke så gode:
På trods af at bilen er en garagebil - kun kørt om sommeren - undervognsbehandlet - 75.000 km på bagen , var lortet groet sammen i en symbiotisk harmoni. 2 bolte lykkedes at knække under demontagen, og nye bandeord blev opfundet. Jeg var dog heldig at lidt VD40 natten over klarede hovedparten af kvalerne.
Og så lige en mega hjerneblødning.
Jeg har for tid tilbage investeret i \"Rod´s Enthusiast's workshop manual\"
denne konsulterede jeg 2 gange for at finde tilspændingsmomentet. Heriblandt momentet for boltne til fastgørelse af bremsekaliber. Dette blev angivet til 78 - 88 Nm.
Jeg har lavet en del biler før, dog for mange år siden. Jeg har papir på at jeg er maskiningeniør. Med andre ord - det er ingen undskyldning for IKKE at tænke sig om. Dette på trods, lykkedes det mig at stole på det skrevne ord. Frem med momentnøglen indstille denne til 70 Nm for første tilspænding. Spænde - spænde ----- underligt den føles ikke strammere - nå! -- spænde spænde -- æææ -- det er noget galt. Ud med bolten igen.
Nu var bolte så blevet smallere på midten og ca 2mm længere.
.
.
Nu har jeg tørret øjenene - skøjten er fix og forårsklar. Jeg mangler kun lige at få gravet det sorte snask ud under neglene.
Flens