ABS Sensor TIP

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

ABS Sensor TIP

Indlægaf Flens » tors 26. feb 2009 15:38

Her et ABS dianosticeringstip til konstatering af defekt ABS sensor

Jeg har fået skiftet den højre forhjuls ABS sensor til en pris af ikke mindre end 4k på et autoriceret værksted, hvor prisen for selve sensoren var 1740 dkk + moms. imidlertid begyndte ABS advarselslampen at lyse igen, og jeg havde ikke lyst til at betale 4 k igen for den operation en gang til.
Derfor:
med et ohm meter måle modstanden på den ny sensor til 1,5 kohm, den formodes derfor at være iorden.
Måle modstanden på sensoren jeg gættede på var defekt (højre for) til 0 ohm.
i stikket mod computeren isatte jeg en modstand på 1,5 kohm, for at få computeren til at tro der var en fin funktionel sensor på plads.
sætte strøm på bilen, og væk var lyset i advarselslampen.

mvh Flens
Flens

Geografisk sted: Gentofte

Indlægaf JP-photo.dk » tors 26. feb 2009 16:59

Er det en god og optimal løsning? Nu kører du jo rundt med et forhjul som kan risikere at blokere i en opbremsning, mens det anden ikke blokerer?

Eller læser jeg din opskrift forkert?
JP-photo.dk

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Flens » tors 26. feb 2009 17:18

Ja - læs nu hvad der står !
Det her er kun for at finde fejlen !! som ellers kan være lidt vanskeligt.

Hvis man kører med en modstand isat som beskrevet, vil computeren konstatere at de to hjul rotere med meget forskellig hastighed . Set fra computerens synspunkt vil det ene hjul med modstanden isat stå stille, og advarselslampen vil derfor lyse igen. alternativt reagerer på en måde jeg endnu ikke gennemskuet. Jeg har under alle omstændigheder ikke lyst til at prøve det i praksis.

mvh Henrik
Flens

Indlægaf Flens » lør 7. mar 2009 10:48

Godt så !!!!!!!
Nu kom det tilbage - hvorfor det var, at der er gået så lang tid siden jeg har repareret biler selv, istedet for at sende dem på værksted.

Det gode:
Il motorsport leverede i løbet af et par dage, hvilket jeg mener er overordentligt fint i betragtning af, at varen skal fragtes med det Tyske postvæsen.
Fragtmanden kunne tænke selv, afleverede varen medens jeg var på arbejde, et skjult sted, og puttede en note i postkassen. nu var jeg fri for at hente ABS sensoren på en fragtcentral.
Ja så blev jeg jo nødt til at købe lidt nyt værktøj - det er altid en fornøjelse :-)

Det ikke så gode:
På trods af at bilen er en garagebil - kun kørt om sommeren - undervognsbehandlet - 75.000 km på bagen , var lortet groet sammen i en symbiotisk harmoni. 2 bolte lykkedes at knække under demontagen, og nye bandeord blev opfundet. Jeg var dog heldig at lidt VD40 natten over klarede hovedparten af kvalerne.

Og så lige en mega hjerneblødning.
Jeg har for tid tilbage investeret i \"Rod´s Enthusiast's workshop manual\"
denne konsulterede jeg 2 gange for at finde tilspændingsmomentet. Heriblandt momentet for boltne til fastgørelse af bremsekaliber. Dette blev angivet til 78 - 88 Nm.
Jeg har lavet en del biler før, dog for mange år siden. Jeg har papir på at jeg er maskiningeniør. Med andre ord - det er ingen undskyldning for IKKE at tænke sig om. Dette på trods, lykkedes det mig at stole på det skrevne ord. Frem med momentnøglen indstille denne til 70 Nm for første tilspænding. Spænde - spænde ----- underligt den føles ikke strammere - nå! -- spænde spænde -- æææ -- det er noget galt. Ud med bolten igen.
Nu var bolte så blevet smallere på midten og ca 2mm længere.
.
.
Nu har jeg tørret øjenene - skøjten er fix og forårsklar. Jeg mangler kun lige at få gravet det sorte snask ud under neglene.

Flens
Flens

Indlægaf Viggoman » lør 7. mar 2009 13:27

Velkommen tilbage i DIY klubben.... 8)

Følelesen efter veludført dåd er kun second til noget der normalt hører soveværelset til :P

Den med det forkerte tilspændingsmoment på bremsecaliber er også anført i Tanners bog med MX5 projekter. Gad vide hvor den er opstået?
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Tilbage til Problemer og løsninger