Tændrørskabler og brændstof filter

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Tændrørskabler og brændstof filter

Indlægaf MisterMazda » tirs 27. jun 2006 09:47

Hey

Jeg har lige købt en MX5 årgang 1990, den spinner som en mis, men kunne godt tænke mig at skifte tændrørskabler fordi jeg ikke er helt sikker på hvornår de sidst er blevet skiftet. Bilen har kørt 155000KM. Jeg har kigget på diverse udenlandske sider, men ka ikke finde nogle danske forhandlere med en ordentlig vare kvalitet.

Derudover har jeg læst på miata.net at brændstof filteret også skal udskiftes engang imellem. Er der nogen der har erfaring med hvornår filteret skal udskiftes.

Det sidste er at jeg har meget svært ved at få bilen over 10,5 KM/L. Hvilket undrer mig lidt... Håber der er nogle der har et par gode svar...
En verden uden MX5, ville være det samme som en verden uden... øhhh... Tænke Tænke Tænke... Nej
MisterMazda

Geografisk sted: Haderslev

Indlægaf Danny » tirs 27. jun 2006 13:23

Tillykke med bilen og velkommen til vores verden :P

God idé angående de kabler, jeg kører selv med Magnecor 8,5 mm kabler og har gjort det i snart 2 år nu. Ingen problemer der, heller ikke med bestilling og levering som var fra www.MX5parts.co.uk.

Jeg tror, der er nogen her fra forumet der har købt nogle NGK kabler fra Andreas på fyn ( www.au2fast.dk ), de skulle også være fine.

At din brændstoføkonomi halter lidt kan skyldes så meget. Det kan være alt lige fra luftfiler til udstødning osv osv. Måske tændrørskabler og tændrør også har noget at sige her, det ved jeg faktisk ikke.

Vedrørende benzinfilteret så har jeg faktisk ikke skiftet den endnu, så jeg venter lige på et svar også :roll:
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf hasse » tirs 27. jun 2006 17:48

Teløgge, også fra mig.
Det er den rigtige mx5'er du har købt. (???!!!???!!!).
Bliver du blot halvt så glad som jeg er for min, så kommer det andet ..måske...i baggrunden.

Alle bække små gør en stor å. De små enkelte ændringer er knap nok målbare. (psykologisk mærker du dem!)

Gør som jeg: Udskift. Det skader ihvertfald ikke. Og så er det sjovt.
Det er ud fra den kyniske betragtning, at sælgeren af en vogn normalt ikke udskifter andet end det højst nødvendige.

Kabler: Om de vitterlig er bedre,ved jeg ikke, men jeg bruger hotwires fra Nology.com

Tændrør: Jeg har kørt med split-tændrør, og jeg syntes, at de var fremragende-Beru ultra platin. (Iøvrigt frarådes det at bruge splittændrør, hvis man kører med turbo).

Men efter råd fra Andreas er jeg gået tilbage til \"normale\". Han oplyste, at Mazdas anbefalinger faktisk er de bedste til mx'eren.

Om det får betydning for mit benzinforbrug, ved jeg ikke. Sidst var det på omkring 8,5/ltr. Jeg vil ihvertfald ikke ændre kørselsstil p.gr.a. \"benzinpenge\".

En indication for forbrændingen får du ved at kigge på udstødningens belægninger. Sort?. Ingen? Kun lidt?
Og selvfølgelig tændrørenes ditto.

Min udstødning var/er indtil videre lettere sort (har ikke for stort olieforbrug).

Og et nyt luftfilter vil sikkert heller ikke være af vejen. Men det er måske/nok blevet skiftet i forbindelse med det sidste syn af din mx'er.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

tillykke

Indlægaf Claus » tirs 27. jun 2006 18:09

Tillykke med din dejlige investering, som du med garanti vil blive glad for...selv om det dog ikke er den rigtige model du har købt.
Men det kan du jo gøre næste gang :-)
Nej dette er blot en intern joke mellem NA og NB ejere.
NB ejere har købt den nyere model, netop for og slippe for alle de små udfordringer :-)
Så må du vippe med lygterne når vi møder dig ude på landevejen, rigtige MX5 ejere vinker imens vi drifter.

Griner...nej, du vil med garanti blive rigtig glad for den, tag med på track days og lær bilen rigtig og kende, hvor der er plads til og lave fejl...
Hvor i landet er du fra ?
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf MisterMazda » tirs 27. jun 2006 20:52

Hehe.. Ja har godt set i hygger jer lidt med jeres NB og NA diskussioner :D ... Men jeg har længe ønsket mig en MX5 og da jeg fandt en næsten alt for billig Mx5'er var jeg solgt... Den har dog en del der skal laves f.eks. skal der 2 nye bagskærme på da de har store spartel opfyldninger, kalechen har en revne der er blevet lappet så den skal nok udskiftes til vinter og bunden har aldrig fået tectyl så der er også noget at svejse lidt på :o .. Hvad jeg har skiftet kan jeg nævne bl.a. olie, diff. olie, tændrør, luftfilter (kn-kit), lexus baglygter, hvide blinklys, forlygter er blevet ombygget til xenon, 17\" aerospeed fælge, udstødning fra en rusten original til Simons sports udstødning plus meget mere og så er jeg ved at lave rødt læder indtræk i hele bilen... Det blir bare flot :P ... Så jeg håber at jeg næste sommer ka vise den frem til diverse sammenkomster.. Udover alt dette er jeg i dag netop begyndt at teste pd5 et brændstof additiv, jeg er enorm spændt på om det har en effekt.. Hvis der er nogen der har nogle gode ideer til bilen er de meget velkomne til at lægge et indlæg.. Min ide er at lave en mega fed/flot mx5 uden at det bliver overdrevet og grimt... Så bare kom med ideerne...
En verden uden MX5, ville være det samme som en verden uden... øhhh... Tænke Tænke Tænke... Nej
MisterMazda

Indlægaf Danny » tirs 27. jun 2006 21:40

Det lyder til du har et godt projekt at se til der, det er altid spas.

Jeg har efterhånden haft min i 2,5 år men jeg vil først melde mig ind i klubben og komme til track days osv når den er blevet lakeret, jeg har en mistanke om at alle de andre 5'ere står og skinner hele tiden :wink:

Angående det PD5 så virker det tør jeg godt sige, også så det kan betale sig. I hvert fald mht. benzinøkonomi og forurening Men giv det lige ca 3 uger til en måned (et par tankfulde) før resultaterne viser sig.

Men stay hooked til five-speed og miata.net, de har de bedste fora at hygge sig på.
Danny

Husk

Indlægaf Claus » ons 28. jun 2006 09:56

Husk standard, pimp og tunings stumperne køber du over nettet, altså hvis du vil spare penge, rigtig mange penge.
Den jeg har rigtig god erfaring med er www.mx5parts.com og www.ilmotorsport.com
MX5parts leverer den bedste service, men er ikke billigst hver gang.
Så du kan uden problemer handle trygt hos dem og stumperne kommer til tiden. I danmark skal du kontakte www.Au2fast.dk han har nye, brugte og eget værksted \"Fyn\", så hvis du skal have noget fixet hos en Dansk MX5 ekspert, så er det ham du skal kontakte.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Indlægaf MisterMazda » ons 28. jun 2006 14:17

Jeps, har kigget en del på mx5parts og ilmotorsport, jeg går bare og grubler lidt over om det ikke er f..... dyrt i fragt. Ang. Andreas i vissenbjerg så har jeg besøgt ham en enkelt gang, fordi bilen var udstyret med låse bolte på fælgene og toppen fulgte selvfølgelig ikke med bilen :x.. Ang. pd5 så har jeg kun kørt med det siden i går (ca. 70Km) og utroligt nok så virker det allerede. Jeg skal ikke kunne sige om det er indbildning, men bilen har et lidt bedre og blødere træk i de lave omdrejninger og mindre støj. Lækkert.

Er der egentlig overhovedet nogen der har skiftet brændstof filter på deres bil???
MisterMazda

Indlægaf Webmaster » ons 28. jun 2006 14:58

Prøv også at se hos http://www.moss-europe.co.uk - Kan anbefale NGK's blå tændkabler. De er ikke så dyre, men ganske gode - søg på MXV1116X

Billede

Tændrør - brug standard NGK BKR6E-11 - Se evt. her: http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtop ... hlight=ngk - Kan også købes hos Moss!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » ons 28. jun 2006 15:14

[Mister Mazda skrev:

Er der egentlig overhovedet nogen der har skiftet brændstof filter på deres bil???[/quote]

Og jeg svarer:

Det har jeg.
Jeg har både skiftet pumpe og brændstoffilter.

Uden nogen problemer. Fulgte anvisningerne i Hayens
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Danny » ons 28. jun 2006 15:23

Det er ikke fordi jeg tvivler på dig, men det lyder underligt at det allerede skulle virke. Jeg synes nemlig ikke jeg har oplevet de symtomer så meget endda, det er mere økonomien jeg kan mærke det på. Nu husker du vel at nulstille triptælleren og lægge mærke til det antal liter du tanker på hver gang ikke :?:

Fragten er ikke slem når det er fra England (jeg har ikke handlet med IL endnu men det samme gælder sikkert for dem). Eksempelvis har jeg købt 4 bremseskiver og klodser ved dem hvor fragten lød på 200 kr. Det var sammenlagt billigere end hvis jeg skulle have købt dem hos Autobremsen i DK.

Bestiller du fra USA er det lidt en anden sag. Jeg har købt en del fra Flyin Miata og de benytter UPS som er meget pålidelig men dyr. Men deres stumper er altså også det værd i mine øjne.
Danny

Indlægaf MisterMazda » tors 29. jun 2006 08:01

Jeg er heller ikke helt sikker på om det passer eller om jeg bare tror på det og så føler at det virker. Men før havde bilen lidt svært ved at tage gas. Efter jeg er begyndt at køre med pd5, tager bilen gas med det samme. En anden årsag til bilens forandrig i køre mønster kan måske os findes i benzinen. Fordi jeg tror ikke altid at man kan regne med at de \"billige\" tankstationer har \"Rent\" benzin i tankene. Tror kvaliteten af benzin svinger meget. Dette er bare min opfattelse. Hvis nogen har hårde facts ku det da være spændende at høre.... Så måske har jeg bare ramt den rigtige tank på den rigtige dag, og så fået noget kineser benzin med lidt mere fut i :wink: ... Det sidste jeg kan komme på er at jeg kom til at fylde oktan 98 blyholdigt på dyret ca. 25 liter før jeg opdagede det. Måske har blyet sat sig på ventilerne efter afbrændingen og forringet motor kraften og pd5 har måske \"fjernet\" bly overfladen. Igen så ved jeg ikke om det hænger sammen på den måde eller jeg bare er nem at narre. :?:
MisterMazda

Indlægaf Felix » fre 30. jun 2006 22:39

Ups :oops: - hvis du har hældt 25 liter blyholdigt på (og 98 indeholder rigtigt meget bly) er din katalysator sandsynligvis stået af (blyet ødelægger platinbelægningen i katten, som gør arbejdet med at nedbringe CO værdierne til noget synsmændene og miljøet synes om)
Så du gør nok klogt i lige at få den checket efter før næste syn, så slipper du for omsyn og ulejlighed af den grund.
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Indlægaf Felix » fre 30. jun 2006 22:49

Nå ja forresten brændstoffilteret skal skiftes for hver 96.000 km (kilde MIATA MX-5 performance projects, Keith Tanner - kan varmt anbefales iøvrigt hvis du ikke allerede har købt den + MX-5 reparationsbibelen Enthusiast workshop manual, Rod Grainger & Pete Shoemark)

Har selv planlagt det som noget af det næste - har en teori om at et stoppet filter giver nedsat brændselstryk på dyserne og dermed dårligere forbrænding da forstøvningen nødvendigvis må lide under det
(og så det lidt støre projekt - baghjullejeudskiftningen som lige pt er strandet på manglende 29 mm top (meget spøjs størrelse - ikke til at skaffe)

Tillykke med købet iøvrigt og velkommen i forummet :D
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Indlægaf Swootech » fre 30. jun 2006 23:05

Ja katalysatoren har det rigtigt skidt med den \"røde\" benzin. Har du været igennem et syn siden den uheldige tankning og bestod du forureningsprøven?

Det med at kalde den for \"blyholdig\" er dog lidt gammeldags, da der siden 1994 ikke har været bly i benzin solgt i Danmark. Kalium anvendes ofte istedet.
Swootech

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger