En glad dag

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

En glad dag

Indlægaf JP-photo.dk » tors 8. maj 2008 20:02

I dag var en glad dag. Jeg var på motorkontoret og betale afgift. Og selv ikke en afgift kunne ændre glæden ved at hente pladerne.

Så den har naturligvis stået på aftentur - det er jo som om at vejret næsten havde planlagt at jeg skulle have plader på i dag.

Når man er ude at køre, så får man jo nærmest ondt af de stakkels mennesker som a) ikke har en mx-5 og/eller b) ikke kan slå taget ned. De burde faktisk spørge folk når de vil købe en ikke-mx-5, om de nu har husket at købe en før de nu køber sådan noget praktisk familiebils-agtigt.

Og som en lille side-note kan jeg afsløre at man faktisk godt kan prutte om størrelsen på afgiften hos Skat. Det er sikkert en jysk ting, og det virker nok ikke næste år med selvangivelsen :P
JP-photo.dk

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Claus » tors 8. maj 2008 20:07

Cool og et stort tillykke, rart at høre at du også er vildt grebet af febern - nu fpr du blot et problem når du skal forsøge at forklare venner og arbejdskollegaer hvordan sådan en mx5 kører og styrer...de vil aldrig forstå det og tror det er som at køre en Alfa eller sænket Audi.
Men heldigvis kan vi ejere være totalt ligeglade så længe vi ved, hvad og hvordan en rigtig bil skal køre.
Endnu engang velkommen til - smid nogle billeder og beskrivelse til webmaster så vi andre også kan nyde den herinde.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf MrT » tors 8. maj 2008 20:14

Hvordan fik du pruttet om afgiftsprisen?
Da jeg betalte afgift på min første motorcykel for nogle år siden, fik jeg at vide at forhåndsvurdering var fast og det bare var at betale ved kasse #1.

Jeg valgte dog at få den til vurdering hos FDM (tror jeg det var) efterfølgende, fordi cyklen var i ret dårlig stand kosmetisk - endte da også med at jeg et par måneder efter fik en check retur, så istedet for at give 23k kom jeg kun af med 17k i afgift.

Håber lidt på det samme med min MX-5 når der skal betales afgift om nogle år, den er nemlig heller ikke særlig pæn i lakken (en bule, lidt poleringsskader, en nøgle langs passagersiden), så de 42k som forhåndsvurderingen lyder på, kan komme lidt ned :)

Men stort tillykke med pladerne - jeg troede egentlig du var en af de \"ældre kørere\" som har haft MX-5 i mange år :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kuksi » tors 8. maj 2008 21:31

Ja men det er de fedt at høre at der kan handles lidt.
Mig bekendt lå \"arbejdet\" ved toldsynet. At påvirke ham der går bilen i gennem, udfylder papirer og til sidst giver en vurdering. Stand Under middel, middel, eller over middel. Der er kun et spring +-på 5% op og ned i forhold til middel stand.
Det er jo trods alt ikke meget på en afgift i størrelsen 40-50.000kr. De penge er jo hurtig brugt på at bringe standen op på middel.
Så kunsten må være at få den meget fine bil til at fremstå dårligt.
Og ja, min blev sat til \"under middel\". At jeg så har brugt pemgene 8-10 gange, og på altmuligt andet end at lave lidt rust, buler og lak. Det er jo helt min egen skyld, men der bare så mange lækre ting :lol:

@ JP-Photo.dk
Velkommen på vejene. 8)
Det er nu noget andet end at køre ud og ind af indkørslen uden plader. Kan godt huske hvordan det var :cry:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Lennart » fre 9. maj 2008 05:02

Ja Kuksi den med bakken frem og tilbage i indkørsel, den fase er jeg i nu.
MEN på onsdag skal den toldsynes.

Jp, jeg har faktisk tænkt det samme mht. andre folk. Tænk at de sidder der i deres jernkasser, og aner ikke hvad de går glip af. Det burde næsten være en folkeret at prøve en MX5 bare en enkelt dag........
Det sjove syntes jeg også er at man slet ikke har lyst til andre biler. MXeren lukker bare alle huller. Hvor er den bare FED den bil :D
Og stort tillykke herfra, håber du får mange gode år i og med din lille
forelskelse.
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf JP-photo.dk » fre 9. maj 2008 07:55

Tak tak :-)

Jeg har heldigvis en kollega som også lige har hentet en, så vi kan stå lidt sammen ;-) Jeg skal lige have pudset den helt færdig og sat lidt dele på før den kan fotograferes.

Det er et spørgsmål om at lave et rigtigt godt stykke arbejde hjemmefra inden at man tager til Skat, og så samtidigt ikke sætte sine vurderinger så lavt at det skriger til himlen at man forsøger at snyde dem. Så man kommer faktisk rigtigt langt dernede med ærlighed og lidt venlighed. Så en god masse dokumentation for f.eks. tidligere vurderinger som ligner bilen og et nogenlunde realistisk (men naturligvis lavt) bud på en salgspris.

Omkring standen skal være middel eller over/under, så fortalte synsmanden at bilen nærmest skulle komme på et fejeblad for at komme under middel. Og at Skat så meget meget ofte gerne ville se den.

:D :D
JP-photo.dk

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Claus » fre 9. maj 2008 08:27

suk, ja der er endnu mange som føler en stror oplevelse i at køre rundt i en bil uden tag der vrider sig som en våd badesvamp når vejen drejer.

Tro mig det er ikke en speciel stor fornøjelse, sammenlignet med en stiv cab som vores, der fra starten er designet til at køre uden fast tag.

http://ekstrabladet.dk/biler/article1004777.ece
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf MrT » fre 9. maj 2008 11:09

Lennart skrev:Det sjove syntes jeg også er at man slet ikke har lyst til andre biler. MXeren lukker bare alle huller. Hvor er den bare FED den bil :D

Ja den fejler hvertfald ingenting på de korte turer og på snoede veje :D Men jeg er spændt på at se hvordan det vil være at køre ca 1500 km i Norge til sommer 8)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » fre 9. maj 2008 12:13

MRT

Hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg ikke jeg turde. Det er trods alt en ældre bil, og der kan sagtens ligge en defekt et eller andet sted og lure. Hvor sjovt er det at stå i ødemarken med et knækket gaskabel ????
Sådanne ting går ALTID i stykker LAAAAAAAAAANNGT hjemmefra.
Havde man derimod en MX5 fra 2005 eller sådan, så var det bare med at komme afsted. Men held og lykke. :D
Lennart

Indlægaf MrT » fre 9. maj 2008 12:36

Visse vasse, Lennart... nu må du lige komme ind i kampen :D
Hvis der sker noget undervejs, gør det jo bare turen ENDNU mere spændende 8) Desuden er der \"SOS Roland\" abonnement på bilen, der dækker i europa - så helt galt kan det nok ikke gå.

(Hvis en MX-5 ikke kan klare at køre 1500 km over ca 5 dage, så tror jeg nok jeg vil sælge den igen til fordel for en Supra, hurtigst muligt :lol: )

Men lad os snakke om det over i ferie-tråden, så vi ikke ødelægger JP-Photo's glade dag :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » fre 9. maj 2008 13:02

Jovist kan det lade sig gøre, jeg har da selv kørt til polen, og det tidligere
DDR i en gammel Morris mascot fra 78, det gik faktisk fint. 8)

Nu kan jeg kun tale for mig selv, og det var min egen holdning til det jeg mente. Jeg syntes bestemt at dem der har lyst, skal køre alt det de vil og lyster. Jeg har bare med mine 42 år oplevet nok af \"episoder man kan grine af bagefter !\" Hvem ved måske bliver man lidt mere forsigtig med alderen. :D
Lennart

Indlægaf MrT » fre 9. maj 2008 13:14

Altså, jeg vil sige... med den her mail jeg fik fra min farfar forleden, så tør jeg nu nok bevæge mig ud i MX-5 turen :D

Dengang din far og hans brødre var børn kørte vi mange ture i Norge og blev aldrig trætte af landet. Vejene var dårligere dengang men det var bilerne også. Tænk engang at køre fra København til Oslo og retur i en Isetta!!! Og i påsken i sne!!!!
Det var dengang.

Da jeg var \"knægt\" kørte vi også Europa tynd i en Hi-Ace hvor der var monteret senge, vask osv omme bag i, som en mini-campingbus, den var nu også klippe stabil den gamle vogn. Man skal bare sørge for at køre afsted i en Japaner, så går det nok :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » fre 9. maj 2008 13:54

SÃ¥ er det jo bare med at komme afsted !!!
Lennart

Indlægaf AS DK » fre 9. maj 2008 16:05

Lennart skrev:MRT

Det er trods alt en ældre bil, og der kan sagtens ligge en defekt et eller andet sted og lure. Hvor sjovt er det at stå i ødemarken med et knækket gaskabel ????
Sådanne ting går ALTID i stykker LAAAAAAAAAANNGT hjemmefra.
:D

Jeg punkterede engang på Per Gynt vejen ad H.. til ude i en gl. Mercedes kassevogn. Reservehjulet var rustet fast og donkraften forsvandt bare ned i jorden. Men i huset 15 m væk var der et værksted, hvor et par unge gutter arbejdede sent på aftenen. 50 kr og et par øl, så var vi kørende igen.
Det går sgu aldrig helt galt. Og de "skæve" ferieoplevelser er dem vi husker.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf Lennart » lør 10. maj 2008 02:40

Ja hvem husker ikke HIACE, skulle man ha en klassiker varevogn, skulle det være sådan en. 8)
Lennart

Tilbage til Diskussion