Skal der skiftes skive når man skifter gearolie & diff.olie?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Skal der skiftes skive når man skifter gearolie & diff.olie?

Indlægaf MrT » fre 9. maj 2008 23:02

Tænkte på, det anbefales jo at man får fat i en ny skive til olie bundproppen, når man skifter. Men hvad med gearkassen og bagtøjet, skal skiven også skiftes der?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf hasse » lør 10. maj 2008 11:52

Kan se, at du har skrevet det 0.02, så noget tyder på, at den står på olieskift.
I princippet ja-nye mellemlægsskiver.
De er jo lavet af blødt metal og bliver derfor \"deformeret/formet\", når du spænder propperne. Husk de skal ikke spændes særlig meget. Omkring 27 ft...så vidt jeg husker.
Jeg har nu tit brugt de gamle (uden problemer). Bruger også altid også noget flydende pakningsmateriale.
Ved ikke, hvordan det er med \"hvidmetaltskiverne\", men hvis du bruger kobberskiver, kan de glødes og opnår derved den oprindelige \"spænstighed\".........har jeg hørt!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf MrT » lør 10. maj 2008 14:25

Det med flydende pakning og varme kobberskiverne op, har jeg aldrig hørt om eller gjort , så tror bare jeg springer den del over :D

Men så vil jeg forsøge at få de skiver med fra Mazda, når jeg alligevel skal derind på mandag og få bestilt den nylon/plastic ring/dims til bunden af gearstangen, samt oliefilter.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf And » lør 10. maj 2008 15:58

Man bør skifte, men jeg har nu genbrugt nogle gange når der ikke var skiver til rådighed - uden at bilen af den grund har sjatpisset bagefter. Har aldrig brugt flydende pakning eller andet, bare spændt til foreskrevent moment.

Det er dog også fint muligt at udgløde metallet, så får det sin oprindelige form tilbage - pas dog på at forskellen mellem udglødningen og så flydegrænse er ret tæt :o

Mvh.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf hasse » lør 10. maj 2008 16:25

MrT.
Du skriver, at du skal til Mazda på mandag.
Jeg vil gerne vide hvor, hvis jeg står og mangler noget!!!
Kender ingen, der åbent...på mandag.

Du får skiverne sammen med org. oliefiltret, men check lige størrelsen.
Det er ikke altid at den leverede \"hul\"størrelse er den rigtige netop til \"Din\" mx'er. (don't ask about the size).
Så for en sikkerheds skyld få begge størrelser.
PS.
Men jeg ta'r altså ikke til Malta, hvis det er det Malta, jeg tænker på.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf MrT » lør 10. maj 2008 16:31

Jamen for helvede da.... det er sgu da heller aldrig til at regne med det **** land :D Kalenderen har lige informeret mig at det er 2. pinsedag.

Jeg prøver at spørge derinde, på TIRSDAG, om de har flere størrelser så jeg kan få begge/alle størrelser til de 3 bolte, gider ikke stå og mangle hvis nu de trænger til at skifte. På den anden side, så ville jeg være tvunget til at hoppe på motorcyklen og køre en tur ind til Mazda, den står lidt stille efter 5'eren er ankommet 8)

Hasse,
Du kunne ellers godt tage til Malta... har fået at vide at man kan få returbilletter fra Bremen til cirka 100 euro, så kører man bare derned, parkerer, og voila... Men lige i de her dage er det faktisk varmere i DK, så det er måske ikke så spændende. Det får dog en ende nu her imorgen når jeg ankommer til DK, så bliver der halvanden uge med regn og snevejr - vent og se......
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf hasse » lør 10. maj 2008 16:36

Hvis du forventer sne og regn osv., fordi DU kommer, så:

BLIV VÆK (selvom du er mx5 inficeret).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Lennart » lør 10. maj 2008 19:51

Fejrer man ikke pinse på Malta ???

Ok internettet holder da ikke pinselukket, så måske derfor du lige \"glemte\" det.

Føler du dig forfulgt af uheld MRT ??? Og du vil drøne 1500 km rundt i fjeldlandet (ødemarken) i en Mazda MX5 fra 92, du lige har købt.....hmmmmm. Måske skulle moar køre bagved i en anden bil, sådan bare for en sikkerheds skyld :D
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf MrT » lør 10. maj 2008 20:28

Jeg aner ikke hvad de fejre hernede, men om sommeren er der nytårsaften bogstavelig talt hver dag, pga. de fejrer en eller anden maria tror jeg nok. Det gør de så i hvert kirkesogn (og der er mange!!), så næsten hver aften i en periode om sommeren er der fyrværkeri - ligemeget i hvilken ende af øen det er, så kan man høre det.

Nej jeg føler mig skam ikke forfulgt af uheld, ikke spor. Det er kun vejret jeg har evnen til at flytte. Og så aktiekurserne. Det sidste halve års nedtur på aktiemarkedet, det kan I takke mig for :D

I kan nok se, det starter allerede... fra imorgen søndag går det bare ned af bakke:

Billede
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Tilbage til Diskussion