Rystelser i 1. gear og bakgear!! Kobling?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Rystelser i 1. gear og bakgear!! Kobling?

Indlægaf MrT » tors 15. maj 2008 15:44

Har lige snakket med au2fast og fik prisen på 3600 kr alt inklusiv for skift af kobling, er overrasket over at det ikke er dyrere. Taget i betragtning at en ny kobling hos mazda er cirka 2500 kr.

Min 5'er er begyndt på i 1. gear at ryste når jeg sætter igang. Gir jeg den lidt ekstra omdrejninger så er der ikke noget særligt / ingen rystelser. Men i bak gear er den helt slem, er lige ved at tro bilen eksploderer :D

Efter hvad jeg kan læse mig frem til, er det som regel én af følgende:

1) Skidt på koblingen / flywheel
2) Slidt kobling
3) Slidt/dårlig \"throwout bearing\", ved ikke helt det danske ord, men vist nok en dims der har noget med fingerne på koblingen at gøre, når man trykker på pedalen.
4) Slidte motorophæng - men disse har jeg tjekket, og fejlede ingenting.

Andreas mente dog godt det kunne være koblingen.

Har I nogle erfaringer på det punkt?

Det skal lige siges at det ikke er altid i 1. gear den gør det. Den gjorde det selvfølgelig lige da jeg drejede ud fra mazda, ret voldsomt. Men på vejen hjem testede jeg 3 gange med at holde stille og sætte igang som jeg plejer (hvor den normalt ryster) - og ingenting! Den er sgu kun ude på at drille mig tror jeg.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf JP-photo.dk » tors 15. maj 2008 17:41

Jeg tror at det ord du leder efter i 3'eren er \"udrykkerleje\".
JP-photo.dk

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Claus » tors 15. maj 2008 17:56

prøv at bakke og sætte den i neutral imens du triller baglæns..ryster den stadigvæk er det ikke din kobling den er gal med...
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf MrT » tors 15. maj 2008 19:43

claus,
har ikke prøvet at trille baglæns i frigear men har prøvet at koble ud mens den er i bakgear, og der er ingen rystelser. Det er kun når jeg er ved at \"koble til\" eller hvad man nu siger, at det ryster i 1. og bakgear. Så snart jeg har sluppet koblingen helt er der ikke flere rystelser, heller ikke hvis jeg trykker koblingen med igen. Er altså kun i \"koblingsprocessen\".
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Bent » tors 15. maj 2008 21:45

Rystelser ved tilkobling; er som regel skæv/slidt koblingsplade. Man kan også få rystelser ved en ny kobling, men det er oftest trykpladen.
Jeg kunne godt forestille mig, at Andreas ikke gav 2500 for en kobling :wink:
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf MrT » tors 15. maj 2008 22:12

selve koblingspladen bliver også skiftet ved en ny kobling, ikke?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » fre 16. maj 2008 05:12

Hej

Det lyder nu ikke så rart med dine rystelser. :?
Har den haft det hele tiden ? Jeg mener havde den fejlen da du købte den, eller er det pludselig opstået ?
Jeg har selv oplevet at min rystede, men det var motoren der vred sig lidt
i motorrummet, jeg fandt ud af at der var en del fugt nede i tændrørshullerne efter en grundig motorvask, og at det sikkert betød at den tændte lidt uregelmæssigt. Men efter at jeg fik tændkablerne udskiftet
og hullerne gjort godt rene, har der intet været. Da det stod værst til rystede bilen også ganske kraftigt, sikkert pga. den ubalance i tændingen.
Men som sagt har jeg ikke siddet i din bil. Hvor mange km. har den gået ?
Nu ved jeg det ikke præcist men der er vel grænser for hvor mange gearskift en kobling kan klare.
Min egen der har gået 154.000 har jeg nu ikke problemer med (endnu) !
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf Bent » fre 16. maj 2008 06:52

Man skifter koblingsplade, trykfod og udrykkerleje, da alle delene bliver slidt under brug. Oftest er det koblingspladen, der dør først.
Bent
Brugeravatar
Bent

Indlægaf MrT » fre 16. maj 2008 11:07

Lennart,
Jeg TROR ikke den har haft det så slemt hele tiden. Men man vænner sig jo mere til at køre den i takt med at man får kørt flere km, så det kan også være noget jeg først er \"kommet ind i\" siden, eller måske først er blevet værre på det sidste.

Den har også gået ca 145.000 km, og tror ikke koblingen nogensinde har været skiftet. Tror jeg smider den over til au2fast om en 3-4 ugers tid så han kan lave den, medmindre min familie mekaniker har andre forslag. Synes bare ikke jeg vil lægge den over på ham at skifte kobling, det er nok en større operation, når nu au2fast kan gøre det for alt inkl til ca 3500 kr.

Tak for info Bent.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » fre 16. maj 2008 13:03

Næ, hvad får man for 3500.- !!!

Min har gået 154.000 så det er jo spændende.
Du tror ikke på det kan være tændingen ?
Lennart

Indlægaf altid6 » fre 16. maj 2008 13:17

3600 for at få skiftet kobling :o . Det lyder billigt, det er da en lille timeløn han tager :wink: . Jeg har lige købt ny kobling og svinghjul 5800 kr og det skal jeg selv montere.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf MrT » fre 16. maj 2008 14:30

Jeg fik et tip over på miata.net som virkede utrolig godt.

Hold bilen stille, sæt den i 3. gear. Giv gas op til ca 4000 rpm og langsomt slip koblingen. Så vil det brænde de \"hot spots\" af der er på flywheel e.l., som kan forårsage rystelserne.

Overraskende nok, så virkede det sgu. Jeg gjorde det 2 gange lige efter hinanden, og efterfølgende var der ingen tegn på rystelser i hverken 1. gear eller bakgear, selv med \"normal gasgivning\". Før skulle jeg gi en del gas i forhold til normalt for at undgå rystelserne i 1. gear, men det er ikke nødvendigt mere.

Ved dog ikke hvilke skader tricket evt. kan påføre kobling osv., eller hvor lang tid det vil virke, men lige nu har det hvertfald løst problemet. Så kan jeg tage kontakt til au2fast hvis det kommer igen indenfor kort tid, og få skiftet dimserne.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » fre 16. maj 2008 19:06

MRT Du havde selvfølgelig en pulverslukker og en spand vand stående klar :D Men fedt det virkede.
Lennart

Indlægaf Bent » fre 16. maj 2008 21:22

VEL nok ikke klassisk textbook, men hvis det virker, så virker det :)
og koblingsskift er ikke noget at se frem til.
Kunne dog godt ha' en mistanke til at det var koblingspladen der blev \"slidt til\", men det finder du snart ud af :?:
Bent
Brugeravatar
Bent

Indlægaf MrT » fre 16. maj 2008 21:36

Efter 2 motorbrande i min \"karriere\", kører jeg næsten altid rundt med en pulverslukker i bagagerummet, så ja jeg var nok klar :D

Bent, er også spændt på at se hvor længe det holder, og om det virker at gi en tur til til den tid :) Men når koblingen har gået de her 145k km, er det måske også ved at være tid til et skift alligevel? Og det får au2fast formentlig lov til at gøre.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Tilbage til Diskussion