MX5 der ruller rundt på taget og hvad så ??????

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

MX5 der ruller rundt på taget og hvad så ??????

Indlægaf Lennart » man 19. maj 2008 17:10

Tanken har ligget i baghovedet hele tiden...Hvad nu HVIS man kommer til at rulle rundt på taget (for der er jo ikke noget ) kun dit hoved :cry:

Jeg mener, kan forruderammen holde til noget eller knækker den bare ned i hovedet på en ??? De roll bars man kan købe, giver de noget sikkerhed, eller er det bare udseendet (umiddelbart sidder de bare fast med 4 mindre skruer !) De knækker/bøjer vel også bare ned i hovedet på en, bare bagfra :(
Tænker i andre aldrig på sikkerheden i bilen ? Er det mere sikkert at køre med kalschen oppe ???
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf leifbpedersen » man 19. maj 2008 17:30

Så vidt jeg er orienteret, er forruderammen sikkerhedsmæssigt forstærket og også en del af bilens vridningsstabilitet, da den jo er født som ægte sportsvogn. Rollbar'en hjælper vel i den rigtige retning, hvis det skulle gå helt galt. Kalechen dur vist ikke som 'snublekyse' !
Mvh.
Leif
leifbpedersen

Indlægaf Claus » man 19. maj 2008 17:50

Yes, den er bygget til et rulle rundt, men naturligvis giver en cab ikke samme beskyttelse som en bil med bliktag - skulle det ske hold hænderne på rattet...
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Mogenz » man 19. maj 2008 18:40

Tænker ikke over det mere men gjorde det da jeg købte den....jeg har dog taget den beslutning at hvis der skule ske noget håber at dø instant istedet for at blive invalid.
Hvis jeg tænker over det igen og smider første tanke væk tænker jeg mest paranoia....og begynder på at lede efter racerbure eller steelcages eller hvad sådan nogen hedder ... men så ville jeg også have det i min peugeot ...det føler jeg mig ikke mere sikker bare fordi den har tag på. men så skulle jeg også begynde at køre med sele :oops: .....det hele er et valg ...man må gøre op med sig selv.

Jeg tænker ikke mere over det!
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf Claus » man 19. maj 2008 19:07

Hvis du vil være mere sikker kan du jo altid købe dig en roll bar den virker og pynter samtidig.

http://ilmotorsport.com/shop/article_de ... fbfb092545
Brugeravatar
Claus

Indlægaf Kuksi » man 19. maj 2008 21:32

Her er et par bud på hvad der sker :!: :o

http://www.youtube.com/watch?v=J0FrSdkHOh4
http://www.youtube.com/watch?v=vGHzyNJ3-kI

Ikke noget rart syn. Men det er et MC uheld jo heller ikke. Så ved jeg godt hvor jeg helst ville være.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Claus » man 19. maj 2008 21:37

Den klarer sig da fint - eller hvad ?
Brugeravatar
Claus

Indlægaf Kuksi » man 19. maj 2008 22:10

Tror det giver mere end en almindelig hovedpine.
Tror ikke jeg med mine 189cm, kan holde hovedet under dørhøjde.
På dette klip, giver rammen med forruden jo efter og knækker ned.
Men det er nu ikke noget der bekymrer mig sønderligt i det daglige.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Helge » man 19. maj 2008 23:58

leifbpedersen skrev:Så vidt jeg er orienteret, er forruderammen sikkerhedsmæssigt forstærket og også en del af bilens vridningsstabilitet, da den jo er født som ægte sportsvogn. Rollbar'en hjælper vel i den rigtige retning, hvis det skulle gå helt galt. Kalechen dur vist ikke som 'snublekyse' !

Kom tidligere forbi denne 5'er, ser nu ikke ud til at forruderammen har hjulpet meget :o

Billede
RC-07-1.8 Sunlight Silver
Brugeravatar
Helge

Geografisk sted: Odsherred

Indlægaf Lennart » tirs 20. maj 2008 04:32

Chokerende billeder !!!!!!!!!! :cry:

Det er da både forfærdeligt og for dårligt at den ruderamme ikke beskytter. Det er da en klar konstruktionsfejl. Kan den ikke forstærkes ?

Nu HAR jeg en rollbar monteret, men umiddelbart ser den lidt tvivlsom ud som sikkerhedsudstyr. Reelt sidder den blot fast med 2stk. 10mm skruer
i siderne, og så 2 stk. 10 mm skruer der hvor den bølger ned mod karossen.

Måske skulle man kontakte Mazda, vedr. en redegørelse samt tips til hvad
man evt. kunne gøre for at sikre bilen noget bedre.
Lennart

Indlægaf altid6 » tirs 20. maj 2008 08:08

Ved at blandt andet Alfa klubben ikke vil have MX-5ér med til deres trackdays (med eller uden rollcage), netop af frygt for at de ruller rundt og masser køren. Men helt ærligt, tror sgu at der mange andre muligheder for at dø, end lige rulle rundt med en MX-5, så det kan jeg ikke bruge min tid på, at bekymrer mig over i hverdagen. Den er ekstra forstærket i rammen, men det er kun et spørgsmål om kræfter, så kolapser den. Men jeg har også set almindelig biler der er rullet rundt, hvor taget har været presset ned omkring rattet. Alt er muligt og nogen risiko må man leve med. Ellers må man købe en panseret vogn :wink:
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Lennart » tirs 20. maj 2008 08:29

Altid 6, jeg forstår nu ikke du tager så let på det.
Kunne man ikke forstæke taget evt. med afstivere bag den lille trekantede rude. Samt sørge for at roll baren sidder ekstra godt fast.

Man kunne lave følgende lille test, forsøg at få kroppen møget ned under vindueskanten (ikke snyde, og lad en hjælper lægge et bræt hen over så man kan se at du er helt nede) sid sådan i 45 min til vi leger at falck har skåret dig fri.

For de mere øvede:

Bræk begge ben først, samt 3-4 fingre, og lad en hjælper knalde dig en i panden med en muggert inden du dykker............. :(
Lennart

Indlægaf UlrikK » tirs 20. maj 2008 08:32

For det første er det jo ikke en Mercedes A klasse vi kører i vel? ;-) Mit indtryk er at man skal ud i ekstremerne, før en MX5 har en risiko for at rulle rundt. Min mening er at den manglende passive sikkerhed, til en hvis grad opvejes af den aktive, ihvertfald med en rimeligt ansvarsbevidst chauffør og en velholdt bil.

Ved \"normale\" uheld er MX5 (NB) ikke helt dårlig ifølge Euro NCAP: http://www.euroncap.com/tests/mazda_mx_5_2002/120.aspx .

Edit: Så vidt jeg husker kan man dog også få \"rigtige\" rollbars til MX5, mener det er en del af sikkerheds kravene hvis man skal køre race.

Edit2: http://www.autopowerindustries.com/rollbars.asp er en mulighed, virker til de også kan levere et \"rollcage\".
Senest rettet af UlrikK tirs 20. maj 2008 08:49, rettet i alt 2 gange.
UlrikK

Indlægaf Freestyler » tirs 20. maj 2008 08:34

Som altid6 også skriver, så er det bare et spørgsmål om hvor meget kraft der skal overføres til forruderammen før den kollapser -uanset om vi taler biler med hårdt tag eller ej. Alt kan mases fladt.

Hvis man ser et billede at en 'almindelig' bil der er mast totalt flad efter et uheld tænker man \"orv den har fået en ordentlig tur\". Og når man ser et billede af en roadster/cabriolet som ser nøjagtig ligesådan ud, tænker man \"det er også fordi der ikke var noget tag til at afstive den\".

Selvfølgelig er der en højere risko forbundet med at slå flik-flak i en åben bil. For den er ikke helt så formstabil som hvis den havde fast tag.
Til gengæld hører man sjældent om nogen der har fået kraniebrud ved at slå hovedet ind i B-stolpen i en MX-5. :wink:
'93 Brilliant Black, 20 PSI
Brugeravatar
Freestyler

Indlægaf Lennart » tirs 20. maj 2008 09:24

Claus:

Var inde og tjekke din hard dog bøjle, ser stabil ud :o

Det der er anderledes er jo netop de to ekstra ben der støtter bagud.
Mon ikke man kunne få 2 sådanne ben svejset på den design bøjle mange har og så lave hul ned i bagerummet til at skrue den fast i.
Det vil jeg da undersøge nærmere, det er jo forfærdeligt at de design bøjler giver folk en falsk tryghed, og måske opfordrer til at køre mere kålhøne end talenterne rækker til.
Lennart

Næste

Tilbage til Diskussion