\"Klånk\"-lyd bagfra....men hvad?

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

\"Klånk\"-lyd bagfra....men hvad?

Indlægaf poulsen » fre 16. maj 2008 10:16

Sidst jeg var på Sturup begyndte der at komme en skummel dump klånk lyd bagfra.
Den opstod efter et par kørepas, og fremkom når der blev bremset og drejet samtidig, og synes at komme fra baghjul modsatte side af hvad der blev drejet til. (dvs højresving = venstre bagende/hjul)
Jeg tjekkede derpå hjulbolte, og konstaterede at de godt kunne bruge lidt mere. Løftede den også og hev godt i hjulet, men kunne ikke konstatere noget slør.
At spænde hjulboltene hjalp, men lyden var der stadig, om end ikke så markant.
Den tog igen til i styrke, dog aldrig på noget tidspunkt til det rigtig ubehagelige.
Og nu var hjulboltene spændt helt til.
Der blev også tjekket for knækkede sway bars osv, men ikke konstateret nogen materiel-fejl.

Under daglig kørsel høres den ikke, dog fremkommer den af og til når der sættes i bakgear og lige i det man kobler til. Her lyder det bare som om den kommer fra bagenden af bilen (og altså ikke hjulet), men det er sgu den samme dumpe klånk lyd.

HVAD KAN DET VÆRE? hjælp....
Brugeravatar
poulsen

Geografisk sted: Nordlædervest

Indlægaf Danny » fre 16. maj 2008 15:50

Det var underligt, det må jo næsten være noget med differentialet eller nogle af boltene i nærheden af hjulene.

Jeg ville nok kigge om boltene på bremsekaliberen stadig er fastspændte. Du har sikkert kontrolleret boltene ved kødbenene allerede, men hvis ikke så gør også lige det.

Ellers er jeg altså umiddelbart paf :?
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf poulsen » tirs 20. maj 2008 08:20

jeg har nu også fra anden side fået den teori skudt i skoene at det kan være diff´et....øv....

Men hvordan tjekker man det?

Har lige her i foråret skiftet olien til Redline, og i den forbindelse var der ikke noget at se i den gamle olie.
Brugeravatar
poulsen

Geografisk sted: Nordlædervest

Indlægaf hasse » tirs 20. maj 2008 10:28

Jeg har vist \"hjulpet\" en anden af \"os gutter\":

Undersøg, om flangerne på leddet - det mellem diffet og akslerne - gåt mod udstødningen.

Det sige \"klunk,klunk\", når man drejer, og det går mod udstødningen.

Du vil muligvis kunne se nogle mærker på det, jeg kalder flangerne eller også nogle slidmærker på udstødningen.

Ellers prøv at sætte noget tape på flangern.

GÃ¥r det imod, bliver det slidt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tirs 20. maj 2008 10:30

Hvis det er det, kan du regulere højden på udstødningen ved at skrue en bolt ind i gummiophænget.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Tilbage til Problemer og løsninger