Færdig.
Sagde jeg så - ligesom ham fra sa-motorsports - \"Hold da kæft\".
Nej, det gjorde jeg ikke. En af grundene måske, at jeg i forvejen havde polereret manifolden.
Og DEN slibning/polering var til at mærke.
Det er/var jo let at gå til: Afmontering af manifold og så igang. Afmonteringen er nu noget af et arbejde p.gr.a. skjulte manifoldbolte.
Noget andet er: Polering og portning af topstykket. Men afmonteringen dog ikke værre -samme arbejde - end at skifte toppakningen.
En anden gang -hvis/når den kommer - vil jeg afmontere manifold og topstykke i eet hug.
MIN udstødningsmanifold behøvede ikke at blive afmonteret. Det var nok at frigøre den fra topstykket.
Afmontering af knastaksler, ventiler osv: No problems.
Problemet (for mig meget stort): Påmonteringen af låse\"ringene\" på ventilerne.
Egentlig heller ikke nogle problemer med slibningen/poleringen af portene i manifold (var gjort) og topstykke.
Jeg indtog dog en meget konservativ holdning ved fjernelse af materialet/slibningen. MÃ¥ske for konservativ.
Slibning af ventiler og -sæder (samme arbejdsgang) blev foretaget med pasta og sugekop. Også her meget konservativ. De blev ikke spejlblankpoleret. Bange for at tage for meget, for det var rimeligt tydligt, at ventilerne ikke var slidt lige meget på en af fladerne. Fladen, der ikke har noget med tætheden at gøre, men som mere giver et \"mål\" for ventilens tilstand. Og min kompression var i forvejen i top.
Mere forsigtighed ved poleringen af forbrændingskammeret. For at undgå beskadigelse af ventilsæderne.
Stempeltoppene blev rengjort med xylen/acetone på en klud. Behøvede faktisk ikke nogen behandling.Og kunne gøres uden at tætne overgangen til cylindervæg med fedt.
Jeg startede dette indlæg med \"hold da kæft spørgsmålet\" og svarede selv nej.
Der er da ingen tvivl om, at den har fået mere kraft (HK/NM). Lidt studeren omkring luftstrømmens gang til forbærndingkammeret gør dette naturligt og logisk.
FM oplyste ved min forespørgsel, at jeg kunne forvente 4-5 HK (ikke noget om NM ((men størrelserne er jo også formelafhængige)), hvis jeg fik et poleret topstykke og en ditto manifold fra dem. Med standard ventilopsætning.
Og pudsigt har en cylindermand i Helsingør givet det samme svar: 4-6 HK.
Og hvis \"vi siger\", at jeg har fået 5 hk ud af arbejdet, så har jeg nu vel nok mellem 145-150 hk. Og mon jeg/man tydeligt kan mærke de 5 hk??
En forøgelse på 3-4%. Jeg ved det ikke. Jeg tvivler.
Så hvis der gåes efter en \"Hold da kæft\" oplevelse: Lad topstykket være (rens istedet for med det der, der tilsættes benzinen). Men giv manifolden en omgang.
Men kan du godt li', at din MX'er ikke alene er velholdt på yder-se mig-siden, men også invortes - det usynlige, OG kan du samtidig li' at rode og kende dit elskede legetøj:
SÅ GØR DET!!
Og så lige 2 bem.:
1.
På starten af min prøvetur, var jeg \"så uheldig\" at komme til at ligge bag ved en Porsche
Boxter.
Hold da kæft, hvor den kan trække gennem hele RPM-området (Der ER veje med sving inde i selve Helsingør!).((((((Totalt uforsvarligt))))))
Han drejede fra (stadig inde i Helsingør), og jeg fortsatte ligeud. Havde på fornemmelsen, hvor jeg kunne møde ham igen. Så på et lige bredt stykke, fik den.
Og ganske rigtigt. Mødte ham senere kørende i den modatte retning. Kunne næsten se på hans udtryk (da han/jeg hilste), at han spurgte sig selv: \"Hvor Fanden kommer han fra\"???.
2.
Har tidligere nævnte det, men gør det igen:
Med takthjulene på 0 gr, dvs standard og tænding 22 gr. tøver den omkring 3500-4000/4500 RPM.
Det gør den IKKE med takthjulene stillet med intake 3 gr advanced og exhaust 3 gr.
retarded.Tænding 22 gr.