MIATA WAVE

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

MIATA WAVE

Indlægaf Lennart » søn 1. jun 2008 15:40

Har five speed dk et specielt \"vinketegn\" ?

Har hørt om Miata wave. Så idag kom jeg kørende forbi en rød NBer
på lang aftsand kunne jeg se det var en MXer, så jeg sad og prøvede at tænke hurtigt.........SKal du vinke, skal du ikke vinke, skal du blinke med forlygterne..... skal du ikke blinke med lygterne man vil jo nødigt dumme sig. :oops:
Lige i forbifarten blev det til et forsigtigt vink, men der blev ikke vinket tilbage, damen (for det var sørme en dame ) værdigede mig ikke et blik :|
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Re: MIATA WAVE

Indlægaf lundhans » søn 1. jun 2008 16:01

Lennart skrev:Har five speed dk et specielt "vinketegn" ?

Har hørt om Miata wave. Så idag kom jeg kørende forbi en rød NBer
på lang aftsand kunne jeg se det var en MXer, så jeg sad og prøvede at tænke hurtigt.........SKal du vinke, skal du ikke vinke, skal du blinke med forlygterne..... skal du ikke blinke med lygterne man vil jo nødigt dumme sig. :oops:
Lige i forbifarten blev det til et forsigtigt vink, men der blev ikke vinket tilbage, damen (for det var sørme en dame ) værdigede mig ikke et blik :|

Du har ret, det er ikke til at vide, hvad man skal gøre. Jeg har valgt den politik, at jeg altid vinker til en MX-5. Jeg har brugt lidt tid på at finde ud af hvad folk gør, og er så kommet til den konklusion. Det skyldes også, at jeg for mange år siden havde en Lotus 7, og dengang vinkede man altid til andre åbne sportsvogne.
Det virker tilmed hyggeligt, og de fleste når at reagere. Du har så mødt en der ikke nåede det, og det er så bare ærgeligt.
Hilsen Lasse

Geografisk sted: Taarbæk

Indlægaf MrT » søn 1. jun 2008 16:21

Lennart,
Du kan ligeså godt lade være at vinke til NB'erne, de er alt for fine til at vinke tilbage - eller, kvinderne hvertfald :lol:

Alle ved jo at MC'erne vinkerne til hinanden, det er skam også meget hyggeligt. Men da jeg kørte Supra, hvor alle havde klaplygter dengang (undtagen mk3, men dengang kostede den over en halv mil. i DK så der var kun et par stykker i DK dengang, nu har alle jo faktisk én), så gav man bare en tur med klaplygterne - det samme har jeg tænkt mig at køre med MX'ere, hvis jeg da når det :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf AS DK » søn 1. jun 2008 16:47

I de seneste dage har jeg kørt flere hundrede kilometer. Selvfølgeligt med taget nede. Jeg har vinket til alt uden tag, men kun fået et enkelt vink tilbage fra en Morgan. Har kørt topløs i en del år, dog i en anden del af DK og der hilste vi pænt på hinanden.

Det har undret mig at jeg stort set ikke har mødt andre MX5'ere.
Hvor dælen er I henne i det gode vejr????
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf Lennart » søn 1. jun 2008 17:52

Vi skulle da alle have sådan et diskret lille klistermærke både foran og bagpå bilen, med 8) FIVE SPEED DK 8)

Kunne sidde under MAZDA på frontbumberen, og under nummerpladen bagpå.

Det må da være noget ledelsen af siden kan arrangere.
Mod betaling naturligvis....Jeg vil ihvertfald gerne både købe og bruge det.
Lennart

Re: MIATA WAVE

Indlægaf BB » søn 1. jun 2008 19:05

lundhans skrev:Du har ret, det er ikke til at vide, hvad man skal gøre. Jeg har valgt den politik, at jeg altid vinker til en MX-5.

Sådan har jeg også haft det, men da vink tilbage faktoren nok er uden 1/10 så er jeg endt i en "vinker hvis der bliver vinket" tilstand. Lidt sørgeligt.

Min gæt hvorfor min erfaring er således er, at det skyldes området jeg bor eller rettere de mennesker som bor her. Det er simpelthen min fornemmelse, at mange af de MX-5'ere jeg møder ikke er købt af chaufføren, men snare er købt til konen/sønen/datteren og at de derfor ikke kører MX-5 ud fra et egentlig valg. Sagt på en anden måde, så er en MX-5 et ganske ordinært automobil i de kredse :|

Skammeligt - egentlig!

Jeg ser andre MX-5'ere stort set hver dag, jeg har 10 km på arbejde, og det uden at medregne et par der er parkeret på min rute, men typisk flere Porscher(Cayenne tæller ikke), Jaguarer(XK) og gerne en Aston eller en Maserati. Den anden dag så jeg en SL65 AMG cabrio på danske plader, men vi skal op i det leje for at jeg bider mærke i modellen (Den koster 4.5mill+). Er det MX-5, så har jeg tingengæld ret godt tjek på årgang og valg af styling :D
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf Tore » søn 1. jun 2008 19:43

Jeg vinker til ALT uden tag - og vinker self. tilbage når folk med tag, eller fodgængere vinker til mig først.

Normalt vipper jeg med lygterne så snart jeg har identificeret en åben bil forude, og når bilen kommer tæt på smider jeg en hånd i vejret. Jeg tror jeg er oppe på omkring 80-90% af åbne biler der vinker tilbage. Det er smadder hyggeligt. :D - og jeg formoder at de sidste 10-20% der ikke vinker, bare ikke lige når det. :wink:
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Lennart » søn 1. jun 2008 19:46

BB

Må jeg lige spørge hvor du bor ???

Charlottenlund kunne det måske være 8)
Lennart

Indlægaf MrT » søn 1. jun 2008 20:16

Tore,
Tror du har fat i noget af det rigtige :) Det er jo nemt at stikke lappen i vejret når taget er nede, den \"glæde\" er der nok flere der gerne vil vise ved at hilse tilbage.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf BB » søn 1. jun 2008 21:08

Lennart skrev:BB

Må jeg lige spørge hvor du bor ???

Charlottenlund kunne det måske være 8)

Tæt på og så alligevel. Jeg bor i Vangede hvilket er en del af Gentofte kommune, men på den "forkerte" side af Lynbgbyvejen 8)

Jeg arbejder i Nordhavnen, så min rute til/fra arbejde bringer mig gennem Gentofte, Hellerup og en del af den er endda på Strandvejen. Plus der ligger en del boliger med havudsigt hvor mit job er, så udvalget i eksotiske køretøjer er naturligt nok.

Der er klart enkelte af dem hvor jeg tænker "waauuw", men ganske ofte så synes min Mazda faktisk og være mere harmonisk og stilfuld en selv noget til flere millioner. Det er spøjst som noget biler ser godt ud på tv/billeder, men ikke rigtig er noget særligt når de opleves holdende ved siden af en i en bilkø. Eksempelvis så lyder en del af dem ganske dårligt i tomgang :wink:
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf Kuksi » søn 1. jun 2008 22:12

Min vej til arbejde (10km), går også langs med vandet. Der hvor alle de rigtigt dyre huse ligger, så der er heller ikke langt mellem biler til +2 mil.
Syntes folk er ret flinke til at vinke igen, også kvinderne :D
Så er der nok dem der ikke når det, eller dem der kører i biler der kræver at de hele tiden har begge hænder på rattet, bare for at holde dem på vejen :lol:

Lavede forresten i sidste weekend den ændring som gør man kan lave en ordenlig \"Miata Wave\".

Det kræver bare en enkelt diode, monteret i et af stikkene ved ratstammen. Så kan man blinke med overhalings blinket, både med og uden tænding på bilen. Et kort vip, lygterne går op med lys i, og ned igen når man slipper.
Cool 8)

Se f.eks. http://www.miata.net/garage/flash.html
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf Uhrskov » søn 1. jun 2008 22:53

Jeg vinker konsevent til MX-5 uanset model. Og vil mene jeg får ca 60-70% vink tilbage. Det er super hyggeligt.
Er også så småt begyndt at vinke til de gamle britiske roadsters. Det er somregel hyggelige ældre herrer der køre dem, som altid køre så langsom at de ser en. Syntes også vi skylder dem at vinke for deres biler er jo MX5'ens bedstefader.
Bærerøvs Couper (Audi A4,BMW 3 m.m.) vinker jeg aldrig til. De ser sq så snoppede ud. Desuden har de altid kluden på, så de kan ikke vinke ordenligt.

Hov hov MrT... os NB'ere lever også efter Jinba ittai
MrT skrev:Lennart,
Du kan ligeså godt lade være at vinke til NB'erne, de er alt for fine til at vinke tilbage - eller, kvinderne hvertfald :lol:
Brugeravatar
Uhrskov

Geografisk sted: Langå

Indlægaf Claus » søn 1. jun 2008 23:08

Til dem der har en NA, i skal ikke vinke med 70 klaplygterne for lygten når ikke at komme op inden vi har passeret jer.
Så op med hånden.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf MrT » søn 1. jun 2008 23:22

Uhrskov skrev:Hov hov MrT... os NB'ere lever også efter Jinba ittai

Claus skrev:Til dem der har en NA, i skal ikke vinke med 70 klaplygterne for lygten når ikke at komme op inden vi har passeret jer.
Så op med hånden.

.... here we go again :D

Kuksi,
Det ser spændende ud det der. Men hvad helt præcist er en "diode", en slags modstand eller noget?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kuksi » søn 1. jun 2008 23:27

@MrT
En \"kortslutning\" der kun leder i den ene retning.

Tror bare den bliver monteret så når overhalings blink aktiveres (og det kan det også med lukkede lygter) så leveres der også lige strøm til motorerne der vipper lygterne op.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Næste

Tilbage til Diskussion