Stor gut ... lille Miata.... ikke godt!

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Stor gut ... lille Miata.... ikke godt!

Indlægaf MrT » ons 4. jun 2008 09:46

Jah os der ikke er helt slanke skal nok alligevel ikke klage alt for meget :D
http://www.youtube.com/watch?v=Z5dy6ADQ2S4

På miata.net er der en tråd om hvordan man kommer ind og ud af MX'eren, lidt skæg læsning: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=284893
\"Butt rotate\" metoden ser ud til at være et godt valg.

Hvad gør I ? Og hvordan kommer I ud igen? :lol:

(det er faktisk ikke altid lige nemt at få sig hevet ud af en bette lav bil der er sænket 45mm... må engang imellem se lidt sjovt ud :) )
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » ons 4. jun 2008 10:54

Ja jeg føler også at man nærmest vælter ned i sædet, som en sæk kartofler. Sædet er jo kun 10-15 cm over jorden. Når jeg skal ud sætter jeg det venstre ben ud af døren og hiver mig selv ud ved at gribe fast i bilen og trække mig ud.
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf MrT » ons 4. jun 2008 10:59

Når jeg skal ud, har jeg den dårlige vane med at hive lidt i rattet, men skal nok forsøge at bruge venstre arm og evt. støtte omme på tårnet hvor selen sidder fast, eller bare gribe fast i bilen et sted.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf hasse » ons 4. jun 2008 12:39

Har et sted set, at man kan få en elektrisk donkraft.

Måske det er løsningen:

Montering under sædet.

Tryk på en knap.

Og vupti!!

Og for en sikkerheds skyld må rattet hellere være monteret med en adapter, så det kan ta's af.

Og så bør anordningen nok kun bruges i åben vogn.

Men \"vi\" kører jo altid i åben vogn. Ikk'??
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf the chicken » ons 4. jun 2008 13:13

Synes nu ikke mine 183 cm har de store problemer - og ham jeg købte bilen af var 197 :)
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf hasse » ons 4. jun 2008 13:46

Do do her (186)
Men dér, hvor jeg kan se et problem med højde/benlængde/armlængde er at få den optimale kørestilling.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf MrT » ons 4. jun 2008 14:40

Jeg er heldigvis en hobbit af højde (172cm), så jeg passer næsten perfekt ned i 5'eren synes jeg selv :D Dog har jeg sædet kørt helt tilbage, da jeg godt kan li at have lidt strakte ben når jeg kører, altså sådan at de er næsten helt strakt ud når koblingen skal til bunds.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » ons 4. jun 2008 18:18

Det største problem ved at være høj må da være at man sidder og glor direkte ind i den øverste rudestolpe. :o :?
Lennart

Indlægaf MrT » ons 4. jun 2008 18:28

Lennart skrev:Det største problem ved at være høj må da være at man sidder og glor direkte ind i den øverste rudestolpe. :o :?

Det nævnte min kammeraet også forleden, at han gjorde da han sad i én NA ved en forhandler oppe i Svenstrup (forhandleren lod ham faktisk ikke engang prøvekøre den... så er det svært at overbevise en der står og hælder mellem MR2, Celica '94 og Miata NA, om at tage en Miata...)

Men jeg har dog aldrig hørt/læst om nogle herinde eller på miata.net som har haft problemer med det. Har I ?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf hasse » ons 4. jun 2008 19:15

Er der egentlig nogen, der har eller har forsøgt at sænke førersædet??
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » ons 4. jun 2008 20:30

Jeg har kikket på om det er muligt (for mig) at sænke sæderne.
Jeg har jo sæder i fra en BMW Z3, som er monteret over op de org. skinner.
Sæderne er i sig selv en anelse (20mm så vidt jeg husker) højere i selve sædehøjden. Det sammen holdt med mine 189cm der skal foldes sammen i MX'eren. Er jo ikke helt optimalt.
Derfor var det b.la. dejligt at slippe af med solskærmene. Det kan virklig anbefales. Man kan jo altid skrue dem på igen, hvis det er man får lyst.
Selve sæde højden har jeg opgivet at gøre mere ved. Mener dog at jeg montrede nogle tykke skiver, der lige tilter sædet en anelse bagover, så der blev lidt mere støtte til mine lår.
Har læst om at der er nogen der til race brug har sænket sæderne (og dermed tyngdepunktet) ved at skære den \"bro\" af sædet er fastgjort til, med de bagerste skruer. Men så kan man jo også tillade sig bare at boldte det fast der hvor det passer en.

Med den ændring så var konen sku´også færdig med at ligge og køre i den. For så ville hun ikke kunne nå pedalerne længere :lol:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Danny » tors 5. jun 2008 07:53

MrT skrev:
Lennart skrev:Det største problem ved at være høj må da være at man sidder og glor direkte ind i den øverste rudestolpe. :o :?

Det nævnte min kammeraet også forleden, at han gjorde da han sad i én NA ved en forhandler oppe i Svenstrup (forhandleren lod ham faktisk ikke engang prøvekøre den... så er det svært at overbevise en der står og hælder mellem MR2, Celica '94 og Miata NA, om at tage en Miata...)

Min lillebror har faktisk en Celica og jeg kan simeplthen ikke sidde i den uden at skulle bukke nakken. Jeg er 193, men det er ikke noget problem i 5'eren, især ikke i godt vejr :P
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Lennart » tors 5. jun 2008 09:14

Danny.

Ser du så ud gennem ruden eller over ruden ???
Kan jo klares med et hul i kaleschen om vinteren hvis det er over ruden :o
Lennart

Tilbage til Diskussion